Workshop berekeningen met schaal voor vmbo-techniek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

in gesprek over agressie
“Waar een wil is, is een tunnel”
“Ouderdom een nieuwe levensfase!” Seminar VVS Een globale veldverkenning Door: Filia Kramp.
Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Rekenproblemen en Dyscalculie
115 jun 2013VVS Werkgroep Veranderlijke Sterren - Auteur : F.R. van Loo Het Purkinje effect ( bij waarnemingen van Mira sterren)
De Geest wil je met kracht vervullen! Philip Nunn November Nunspeet.
Medicatie en geschiktheid
CULTUUR IN BEELD 25 november 2013
Selectie en ranking voor studentenmobiliteit Erasmusdag EPOS vzw, Leuven, 23 mei 2013.
1copyright regio Oldambt Bestuur Regio Oldambt dagelijks bestuur; Voorzitter Simon Bulten (coördinator vrijwilligers) Penningmeester Henk Oolders.
Arrangementen Groen Proeven
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
COACH-AVOND 11 september 2013
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
…op de Informatieavond van groep 3B!
“Europese betalingsproducten.” Joke Verdoodt (KBC) Gilles Swinnen (BNP Paribas Fortis) COMEOS | 20/06/20131.
Oranje is inspelen op Louise Meijer, Manager Marcom ING
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
4. uitvoeren, monitoren en testen
Wij Luisteren Een initiatief van Bas de Haas Francis Taco 1April 2013.
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Netwerk rekenen april 2012.
Breuken en (grote) kommagetallen
RegioAanpak Veilig Thuis ‘Op weg naar een Regiovisie’ 5 december 2013.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Project Energiescans Sportbedrijven in Deventer
De rekentoetswijzers 2F en 3F
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
8 november 2012.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Inhoud Longlokalisatie bij ROW: Pulmonale arterioveneuze malformaties (PAVMs) Wat zijn PAVMs? Klachten? Risico’s? Behandeling? Diagnostiek? Groei? ROW.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Hoe brei een team?.
© Klik hier om te beginnen!
Pieter Arends 27 november 2013 Aanpak Veilig Fietsen Gemeente ALMELO.
Workshop “Beoordelen”
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
/ Pagina Agenda Q Arno – Introductie Eurofiber Achtergrond Eurofiber en kijkje in de keuken Rondleiding en glaslassen
Problematiek in de palliatieve / terminale zorg binnen de GGz
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Keuzethema: differentiatie
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Referentiekader rekenen. Uit: /
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Beeldcommunicatie in de GGZ
Wat is het Europees raamwerk?
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Mens & Maatschappij D-Toets
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
Transcript van de presentatie:

Workshop berekeningen met schaal voor vmbo-techniek Rekenen vorm geven Workshop berekeningen met schaal voor vmbo-techniek Jan van Hilten Victor Schmidt

Afstemming in teams Planning Rekenstrategieën Rekenterminologie

Begrippen Rekenleerinhoud = een samenhangend geheel van rekenkundige kennis, inzicht en vaardigheden rond een rekenonderwerp → workshop ronde 1 Rekenstrategie = een manier om een bepaalde berekening uit te voeren → workshop ronde 2

Afstemmingsproces Categoriseren en inventariseren van gebruikte rekenstrategieën Analyse huidige situatie Beoogde resultaten afstemmingstraject formuleren Afstemmingsafspraken maken, vastleggen en communiceren

Het simulatiespel Veronderstel dat u samen een team docenten uit sector techniek van vmbo-bb vormt, dat zich buigt over afstemming over het gebruik van rekenstrategieën voor berekeningen met schaal Groepsgrootte = vier á zes deelnemers

Vijf rekenstrategieën Klik hier voor overzicht

Moeilijkheidsgraad Hoe goed is de strategie uitvoerbaar voor bb-leerlingen? Hoe makkelijk maken ze fouten in de uitvoering? Hoe gemakkelijk is de strategie te onthouden voor bb-leerlingen?

Toepassingscategorieën 1 : X00.000 bijvoorbeeld 1 : 1000, 1 : 200.000, 1 : 1.000.000 1 : n bijvoorbeeld 1 : 12, 1 : 44 n : m bijvoorbeeld 3 : 44, 7 : 52, 1 inch : 3 miles

Moeilijkheidsgraad 1 : X00.000 1 : n n : m

Inventarisatie toepassingscategorieën Welke toepassingscategorieën komen in uw vak voor?

Inventarisatie rekenstrategieën Noteer uw initialen op de kaartjes van de strategieën die u gebruikt in uw lessen Omcirkel uw initialen als een strategie niet vervangen kan worden door een andere Een rekenstrategie wordt gebruikt in de lesmethode Een rekenstrategie of delen daarvan maken deel uit van het vak

Analyse Hoe beoordeelt u het aantal gebruikte rekenstrategieën voor uw leerlingen? Hoe beoordeelt u de moeilijkheidsgraad van de gebruikte rekenstrategieën voor uw leerlingen?

Beoogde resultaten één rekenstrategie voor schaalberekeningen voor alle gevallen één rekenstrategie in elk van de drie onderscheiden gevallen iedereen gebruikt de rekenstrategieën van zijn gading

Afstemmingsafspraken In hoeverre handhaaft u rekenstrategieën voor toepassingscategorieën die in geen enkel vak voorkomen? Bepaal in overleg met uw groepsgenoten welke rekenstrategieën in aanmerking komen