Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Voltooid tegenwoordige tijd
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Veerkracht van therapeut en cliënt
Implementatie van de UNCO-MOB
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
CENTRAAL of MARGINAAL? Routine monitoring en feedback zijn een must: juist bij complexe problematiek 21 december 2007 Anton Hafkenscheid.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Routine Outcome Monitoring
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Interrogative sentences
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
De epilepsieverpleegkundige CAT M. Vlooswijk.
SCEPTRE: Waar staan we en het vervolg
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Wat willen we vandaag doen?
Gehechtheid en psychopathie
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid.
Herhaling hoofdstuk 3 A. Wat is de Past Simple?
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
ROUTINE PROCESS MONITORING de ROM van de toekomst?
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Ik heb meer nodig. Mattheüs 5: 6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Conceptuele en operationele analyse van perfectionisme
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Motivatie & differentiatie
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Keuzevrijheid: lust of last?
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Joodse Geestelijke Gezondheidszorg
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Fases in het radicaliseringsproces
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
PICO L.C. Hamming. PICO Ptherapie ivm gemetastaseerde maligniteit Ialgemene voorlichting + noemen van kansen dat th aanslaat/overlevingswinst Calgemene.
Relevant voor patiënt en therapeut? Klinimetrie in Abakus.
Introductie Arjan van der Weijde Innohealth BV.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Verlangen naar God Longing for God
Kortdurende dynamische psychotherapie
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Team charter Instrument.
Empty handed here I come,
Transcript van de presentatie:

Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid

Rogers (2000) I am inclined to think that in my writing perhaps I have stressed too much the three basic conditions… The therapist needs to recognize very clearly the fact that he or she is an imperfect person with flaws which make him vulnerable. I think it is only as the therapist views himself as imperfect and flawed that he can see himself as helping another person.

Wampold (2007) Psychotherapie werkt Geen verschillen in werkzaamheid Werkalliantie belangrijkste voorspeller van werkzaamheid Sommige therapeuten effectiever dan andere Sommige therapeuten beter in vestigen werkalliantie dan andere

Kritiek op EBP (Randomised Clinical Trials) Cliënten in RCTs niet representatief Therapeuten in RCTs niet representatief Methoden en technieken in RCTs niet representatief TAU: niet serieuze behandelvormen

Patiënt Therapeut Methode/ Technieken

Misverstanden en vooroordelen t.a.v. meten, technologie Meten is objectiveren Humanistisch perspectief strijdig met objectiveren (dus met meten) Gebruik technologische innovatie strijdig met basiscondities

Wat is feedback? Elk behandelcontact... afnemen van meetinstrumenten... en regelmatig terugkoppelen... van grafisch scoreverloop... aan TH en/of PT

Waarom feedback? * Therapeutische alliantie 7 tot 10 keer zo belangrijk als therapeutische techniek PT-kenmerken bepalen tenminste 40 % van uitkomstvariantie EBP-studies kapitaliseren kunstmatig op verschillen in methode/techniek * Michael Lambert; Bruce Wampold; Scott Miller; Barry Duncan; Larry Beutler e.a.

Waarom feedback? EBP-benadering is doodlopende weg: Falen en feilbaarheid therapeut als vanzelfsprekende behandelfactor (Safran: barsten in de therapeutische relatie) “Wat werkt wanneer voor wie?”

Hoeveel behandelcontacten nodig voor CS? (Lambert c.s.)

Verbetering klinische effectiviteit door feedback (Miller c.s.)

Hoe feedback? Outcome Questionnaire (OQ-45) (Lambert c.s.) Session Evaluation Questionnaire (SEQ): Beoordelingslijst Therapiegesprek (Stiles) Session Rating Scale (SRS) - Outcome Rating Scake (SRS) (Miller, Duncan c.s.)

Outcome Questionnaire (OQ-45)

Session Evaluation Questionnaire (SEQ) Beoordelingslijst therapiegesprek Omcirkel per vraag het cijfer dat uw gevoel over dit therapiegesprek het beste weergeeft.

Session Rating Scale (SRS V.3.0)

Outcome Rating Scale (ORS)

Voorbeeld grafiek SEQ

Nadelen Outcome Questionnaire (OQ-45) Minder geschikt voor afname per behandelcontact 10 van de 45 items gericht op werk, school, huwelijk, relatie, seks Uitsluitend resultaatgericht Dubbele ontkenningen Onduidelijke factorstructuur (Symptomen, Interpersoonlijke Relaties, Sociale Rollen)

Nadelen Session Evaluation Questionnaire (SEQ) Uitsluitend procesgericht Spiegelingen items in combinatie met cijfers 1 tot en met 7: te moeilijk voor sommige PTEN

Keuze voor SRS-ORS

Valkuilen interpretatie OQ-45, SEQ, SRS-ORS Er is (nog) geen objectieve norm voor interpretatie scores (signal alarms) Beperkt als uitkomstcriteria (niet eens ordinaal schaalniveau). Niet beschermd tegen 'demand characteristics' (sociale wenselijkheid' etc.) Daarom toevoeging: 1. therapeutoordelen (TSS, IG, IMI-C) 2. SCL-90, PBV, IIP-C

Session Rating Scale (SRS) - Outcome Rating Scale (ORS) Kort genoeg voor afname per sessie Procesgericht en resultaatgericht Simpel te begrijpen

Tweerichtingsverkeer Bewustwording door TH FB aan PT Bewustwording door PT FB aan TH FB aan PT Bewustwording PT FB aan TH Bewustwording TH

Therapist Satisfaction Scale (TSS) Therapeut tevredenheidsschaal

Impact Message Inventory (IMI-C) Beoordelingsschaal Beïnvloedingsboodschappen

Impact Message Inventory (IMI-C) Online versie

Verticale as: 1= helemaal niet; 2= een beetje; 3= nogal; 4= sterk Interpersoonlijke cirkel: Acht segmenten bevels- en betrekkingsboodschappen sterkte ervaren boodschappen Verticale as: 1= helemaal niet; 2= een beetje; 3= nogal; 4= sterk Van links naar rechts: Overheersend (D); Onvriendelijk-Overheersend (HD); Onvriendelijk (H); Onvriendelijk-Volgzaam (HS); Volgzaam (S); Vriendelijk-Volgzaam(FS); Vriendelijk (F); Vriendelijk-Overheersend (FD)

Verbondenheid (H-F) en Autonomie/Invloed (D-S) in de tweedimensionale interpersoonlijke ruimte 1. Boven-Samen 2. Boven-Tegen 3. Onder-Tegen 4. Onder-Samen

Wat voegt feedback toe? Groep 1: Groep 2 Voormeting Voormeting SRS-ORS Nameting Nameting Follow-up Follow-up

Acht argumenten voor TH om feedback af te houden “Ik vul al zoveel formulieren in: te tijdrovend” “...past niet bij mijn manier van werken...” “...mijn PTEN zijn niet geschikt...” “Ik wil wel, maar mijn PTEN willen niet...” “Grafiekjes zeggen mij/PTEN niets...” “...kan alleen bij nieuwe behandelingen...” “...SRS-ORS zijn te beperkt ...” “Ik voel zo wel aan wat PTEN vinden...”

Casus 1

Casus 1a

Casus 1b (SRS-TSS: r = 0.34)

Casus 2

Casus 2a

Casus 2b (SRS-TSS: r = 0.43)

Casus 3

Casus 3a

Casus 3b (SRS-TSS: r = 0.47)

Casus 4

Casus 4a

Casus 5

Casus 5a

Casus 6

Casus 6a

Casus 6b (SRS-TSS: r = -0.16)

Casus 7

Casus 7a

Casus 8

Casus 8a

Casus 9

Casus 9a

Casus 10

Casus 10a