Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Marktonderzoek als proces
Workshop Pabo Conferentie 2014
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Risico’s en gevaren van techniek
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Overzicht eerste kwartaal (herzien)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
LITERATUUR ONDERZOEK.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Practicum Kennistechnologie
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Portfolio
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 1: Introductie §Hoofdstuk 2: Kennissystemen in context §Hoofdstuk 3: Kennisacquisitie.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
“sterke kanten van ASS”
Convergeren en selecteren
Kwantitatief onderzoek
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Sleutels, codes en aanwijzingen
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe schrijf je een recensie?
Vaardigheden Interviewen
Van individu naar groep naar team
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Prioriteiten stellen.
Transcript van de presentatie:

Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken Praktische zaken

Kennisacquisitie Het verkrijgen van een beeld van domein en taak Taakkennis in kaart brengen Concepten en domein structureren Geëliciteerde kennis verifiëren

Kennisacquisitie Kenniselicitatie/kennisacquisitie = verkrijgen van kennis Problemen bij kennisacquisitie: Kennis is vaak complex en moeilijk kenbaar Kennis is niet eenvormig Kennis uit boeken Heuristische kennis Vaardigheden De experts en andere kennisbronnen zijn niet eenvormig

Kennisacquisitie Doel: verzamelen van de kennis die nodig is om een probleem op te lossen en te implementeren De kennis kan declaratief zijn (knowing that, feiten) of procedureel (knowing how, acties)

Vervorming Er vindt bij kenniselicitatie altijd vervorming plaats Bij het stellen van de vragen Bij het verwoorden door de expert Bij de interpretatie van het antwoord

Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken Praktische zaken

Directe en indirecte elicitatie Directe elicitatie: als de expert de kennis kan verwoorden Indirecte elicitatie: als de expert de kennis niet kan verwoorden

Elicitatietechnieken Structurerende technieken: structuur/relaties Niet-structurerend: losse kenniselementen Directe elicitatie gebruikt beide technieken. Indirecte elicitatie is van nature structurerend.

Ongestructureerd interview Direct, niet-structurerend Open interview Vragen bedenken tijdens interview Niet sturend Tip: gebruik recorder Voordelen: Er komt veel kennis vrij en er ontstaat snel overzicht probleemgebied Nadelen: Zwaar voor interviewer en veel vervorming

Protocolanalyse Direct, niet-structurerend ‘Hardop-denk-protocollen’ Speciaal voor procedurele kennis Taak uitvoeren of probleem oplossen Voordelen: weinig vervorming en directe gegevens over denkprocessen Nadelen: veel werk

Gestructureerd interview Direct, structurerend Strak interview (vragenlijst) Doel: verdieping deelgebied domein Van te voren bedachte vragen Levert regelkennis op Voordelen: er is meer aandacht voor detail en er wordt minder snel iets vergeten Nadeel: bij verkeerd beeld van domein verkeerde vragen

Twintig vragen Direct, structurerend Laat expert ja/nee-vragen stellen om een door de ingenieur gekozen object te vinden Voordelen: geeft oplossingsproces en volgorde van regels Nadeel: moeilijk

Ladderen Direct, structurerend Laat objecten in hiërarchie zetten (voorbeelden, onderdelen, typen, etc.) Voordelen: inzicht in declaratieve kennis Nadeel: domein moet hiërarchisch zijn

Relatie-elicitatie Direct, structurerend Grafische weergave van relaties Closed curves: clusters van objecten Inferential flow: lijntjes tussen concepten geven inhoudelijke relaties aan Voordeel: ruimtelijke weergave domein Nadeel: concepten en hun relaties moeten ruimtelijk te presenteren zijn

Indirecte structurerende technieken Card sort: sorteren van kaartjes met objecten op grond van vastgestelde dimensie Repertory grid: steeds 3 objecten, welke 2 onderscheiden zich van de derde? Voordelen: Formeler en objectiever dan directe methoden Minder last van introspectie expert Impliciete kennis naar boven halen Nadeel: Set items uit het domein nodig Uitkomst zeer contextafhankelijk Tijdrovend

Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken Praktische zaken

Overzicht eerste kwartaal (herzien) Week College Practicum Inleveren 36 Opzet vak & afspraken Overzicht Aion Aion-opdrachten 37 Eenvoudig voorbeeld ("PKT Test") 38 Wanneer een kennissysteem? Modelleren (probleem- en domeinmodel) Methodologie 39 Kennisacquisitie Opdracht 1 & 2 40 Oefeninterviews Opdracht 3 41 Opdracht 4 42 Opdracht 5

Groepjes

Ideeën kennissysteem Camera-kiezer Weerbepaler IKEA-kamerplanner Computerhardware-problemen Netwerkproblemen oplossen Nieuwe zorgverzekering Schilderkunstclassificatie Triage dementenzorg Iets juridisch

Onderwerpen oefeninterview Melkveehouderij Noten lezen/piano Fotografie-expert Galvaniseren Kapotte fietsen Labradors Het bedienen van de nokia 6310i telefoon Klaverjassen Rechten Pastasaus Vechtsport Piano (klassiek) Dvd's/films omzetten

Interviewopdracht Opbouw 1 Introductie: Wat moet het systeem gaan doen? 2 Grote lijnen: bepaal de structuur van het probleemgebied 3 Details: bepaal systematisch de details