BPV in Entree Springplank naar werk?
Inhoud Status entree-opleiding Kenniscentra (in de techniek) ROC’s: Entree opleiding Praktijkoriëntatie Beroepspraktijkvorming Erkenning leerbedrijven De match tussen leerling en bedrijf
Status kwalificatiedossier Entree opleiding Besluitvorming SBB 1 kwalificatiedossier voor 4 sectoren Techniek, Groen, Economie, Zorg & Welzijn? Voor alle doelgroepen Vraag: Welke doelgroepen zijn dat dan?
Kenniscentra (in de techniek) Als schakel tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs richten wij ons op het leren en werken in de praktijk. Wettelijke taken o.a. Erkenning leerbedrijven Zorgen voor voldoende leerbedrijven van voldoende kwaliteit (www.stagemarkt.nl) Kwaliteitsbevordering leerbedrijven Kwalificatiestructuur Aanvullende taken oa: Arbeidsmarktonderzoek
ROC’s en entree Inrichting onderwijs zaak van ROC’s: Huisvesting / positionering (tov niveau 2 e.v.) Doelgroepen Breed / smal BBL of BOL BPV-planning (aantal uren, startmoment, doorlooptijd) Belangrijk hierin is: Informatie-uitwisseling ROC’s - kenniscentra
Opzet Entree Positionering Entree-opleiding
De leerling centraal, Flexibele Entree? Entree Opleiding 4 sectoren? 9 profielen? Keuzedelen? Werk / Eindonderwijs Algemeen basisdeel Theorie, LB Praktijk oriëntatie BPV VSV door met keuze / andere profiel keuze/ andere opleiding Vervolgopleiding MBO 2 Bindend Studieadvies Opleidingsduur: 1 jaar
1) Deelnemer die nog moet kiezen Vraag: Hoe gaat het ROC om met leerlingen die een keuze moeten maken? Oriëntatie binnen de sectoren / binnen 1 sector? Oriëntatie op werknemersvaardigheden Keuzebepaling voor profiel / beroep(sopleiding)?
Praktijkoriëntatie in de techniek Praktijkoriëntatie verantwoordelijkheid Startcollege / ROC Geen BPV Samenwerkingsverbanden Doel: kijken, voelen, ruiken, proeven aan het beroep om daarmee een bewuste keuze te maken voor het vervolg- onderwijs/werk metaal hout bouw schilderen Afbouw installatie infra Praktijkorientatie “Startcollege”
2) Deelnemer die heeft gekozen Praktijkdeel van de opleiding (praktijkleren) Stage (BOL) , leerwerkbaan (BBL) BPVO 20 – 60 % van de BOL-opleiding 60 – 80 % van de BBL- opleiding BPV bij erkend leerbedrijf Vraag: Hoe wordt dit bij de entree-opleiding?
Criteria erkenning leerbedrijf Overeenkomst werkzaamheden, werkprocessen en beroepstypering. Identificeren met collega’s in de beroepscontext. Overleg tussen onderwijsinstelling en kenniscentrum. Opname in register erkende leerbedrijven en vermelding op www.stagemarkt.nl Biedt voldoende en deskundige begeleiding, gericht op de stagiair
De match van leerling en leerbedrijf De leerling moet weerbaar worden op de arbeidsmarkt! In de techniek: veiligheid voorop! Het bedrijf verwacht van de stagiair: gedrag houding zelfstandigheid en initiatief zelfredzaamheid veiligheidsbewustzijn en inzicht
Discussie 1. Welk gedrag moet de stagiair laten zien? 2. Waar let een leerbedrijf op?
Discussie: Welke competenties horen daar bij?
discussie: Hoe kan de stagiair die opdoen? Hoe kan hij ze tonen? Welke rol heeft de school? Welke rol het bedrijf? Wat kan het kenniscentrum betekenen?
BPV in Entree Springplank naar werk! http://www.youtube.com/watch?v=-vACONC5Kik