Hervorming secundair onderwijs Bestuurlijke schaalvergroting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Starten in het Secundair onderwijs
Overgang van PO naar VO Let op!
Het secundair onderwijs
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Overgang van PO naar VO Let op!
Informatie avond groep 8
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Leerkansen voor alle leerlingen
Op stap naar het secundair onderwijs
Minidecreet scholengemeenschappen 1 Thema 1. krijtlijnen 2 Basis = wetenschappelijk onderzoek + bevraging SG-en + Vlor advies Consolidatie via beperkte.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Welkom op de voorlichtingsmiddag
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Starten in het Secundair onderwijs
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Overgang basis naar secundair
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Het Voortgezet Onderwijs
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Experten in de derde graad Proefproject
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Informatie voor ouders groep 8 over:
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
De modernisering van het secundair onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infosessie Modernisering SO
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Naar het secundair onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Hervorming secundair onderwijs Bestuurlijke schaalvergroting

Waarom? Sterktes 27 verbeterpunten

Sterktes behouden Degelijke persoonlijkheidsvorming Sterke prestaties van onze leerlingen (PISA bv.) Extra inspanningen voor sociaal zwakkere leerlingen ( o.a. SES en Gok-middelen) Ruime personeelsomkadering Grote inzet schoolteams

verbeterpunten Ongekwalificeerde uitstroom (ca. 10 %) Negatieve evolutie leerlingenprestaties (PISA) Welbevinden en motivatie leerlingen Impact SES op schoolkeuze en schoolse prestaties Bruuske overgang BaO –S.O. Rol techniek Te veel studierichtingen Maatschappelijke appreciatie onderwijsvormen Zittenblijven Beleidsvoerend vermogen scholen …

9 thema’s basisonderwijs inhoudelijke aanpak secundair onderwijs structuur secundair onderwijs aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt evaluatie en attesteringsbeleid leerlingenbegeleiding databeheer en meten personeel en bestuur budget en omkadering

Sterker basisonderwijs Het getuigschrift basisonderwijs: meer transparant en eenvormig versterking curriculum (Ned.- techniek - wet. - …) Geleidelijkere overgang BaO - S.O.: - Techniek en wetenschap als een apart leergebied - mogelijkheid vakleraren in derde graad (vb. techniek en wetenschap) differentiatie consolideren/versterken toetsen op het einde van het basisonderwijs (IKZ): toolkit & validering OVSG- en interdiocesane proeven persoonlijk leerlingendossier Taal: screening + taalbad (OD XXIII)

Inhoudelijke aanpak competentiegericht Onderscheid ET- VOET vervalt sleutelcompetenties per graad (basis = Europese SC) algemene vorming voor iedereen - voldoende breed/ruim - voldoende ambitieus werkplekleren in arbeidsmarktgerichte studierichtingen in de derde graad

Verbrede eerste graad behoud A-stroom en schakeltraject (voormalige B-stroom) enkel zonder getuigschrift basisonderwijs naar schakeltraject eerste twee jaren oriënterend basisvorming volgens Europese sleutelcompetenties - dus ook economie, techniek en cultuur - kan in verschillende abstractiegraden aanvulling met differentiatiemogelijkheden - extra leerstof + extra ondersteuning op alle scholen - Latijn, techniek, wiskunde/wetenschappen, kunst, economie, Nederlands, Frans en Engels scholen krijgen vrijheid om dit uit te werken

Structuur eerste graad A-stroom 1ste lj. 27u. basisv. 1 set comp. 5 u. differentiatie 2de lj. 25 u. basisv. 7 u.: Herwerkte basisoptie differentiatie Schakeltraject 27 u. basisv. 2de (en 3de) lj. 20 u. basisv. 12 u. differentiatie

nieuwe indeling in 2de en 3de graad reductie studierichtingen na screening van de bestaande richtingen (relevantie & uniciteit) - VKS ordening volgens doel/finaliteit doorstroming hoger onderwijs (theoretisch-abstract) arbeidsmarktgericht (praktisch) beide finaliteiten indeling volgens domeininhoud schotten aso/bso/kso/tso weg Kwaliteitstoets matrix o.b.v. ET-en (uiterlijk 2016)

ARBEIDSMARKT-GERICHT De matrix DOORSTROOM DOORSTROOM ARBEIDSMARKT-GERICHT ARBEIDSMARKT- GERICHT kunst en creatie … … … wetenschap en techniek … … … economie en organisatie … … … … … … taal en cultuur welzijn en maatschappij … … …

Nieuw schoolconcept kan pas bepaald worden na nieuwe ordening en impactberekening Steeds op basis van de matrix respect voor regionale spreiding en vrije schoolkeuze

Domein- en campusscholen Domeinschool: Elk inhoudelijk domein dat aangeboden wordt, wordt in de verschillende finaliteiten aangeboden. Campusschool: Bevat studierichtingen van verschillende finaliteiten, maar niet in hetzelfde domein. domein- en campusscholen worden via incentives aangemoedigd

Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Structureel overleg over kwalitatieve en kwantitatieve afstemming studieaanbod - arbeidsmarkt - op Vlaams niveau - regionaal (zonaal onderwijsforum) nieuwe programmatieregels (OD XXIII) Bevorderen zij-instroom

Het zonaal onderwijsforum Start: 01.09.2017 1 per onderwijszone (vandaag = 44) Bevoegdheden: - ordening regionaal studieaanbod (kamer vrij en kamer officieel onderwijs) + advies lokale arbeidsmarkt voor arbeidsmarktgerichte studierichtingen - huidige bevoegdheden LOP’s Samenstelling: onderwijspartners/ niet-onderwijspartners/gemeenten

attesteringsbeleid Motivering attesten na het eerste jaar van de eerste graad geen B-attesten mogelijk C-attesten enkel uitzonderlijk, op basis van uitdrukkelijke motivatie nieuwe mogelijkheid: A-attest met verplichte remediëring in het daaropvolgende jaar overzitten met B-attest kan slechts mits expliciet advies klassenraad

Leerlingenbegeleiding individueel leerlingendossier permanente studie- en beroepskeuzebegeleiding niet-bindende ijkingsproef Meetinstrumenten ter beschikking van scholen stellen audit CLB’s om ev. tot hervorming te komen garantie leerrecht: integraal regelgevend kader met Welzijn

Databeheer & meten Kenniscentrum Meetmomenten: - eind BaO - in S.O. : taal, wiskunde en wetenschappen Doelstelling: interne kwaliteitscontrole en info op systeemniveau

Personeel en bestuur Bestuurlijke schaalvergroting: scholengroepen Ingangsdatum: 01.09.2017 Toetreding niet verplicht, maar incentivebeleid min. 2.000 llen., maar gemiddelde grootte 6.000 llen. Kan niveauoverschrijdend Regionaal of Vlaanderenbreed Werkgever van alle personeel Alle middelen van overheid worden aan SG toegekend Alle combinaties mogelijk, behalve GO! met vrije net

Personeel en bestuur De leraar als professional en professionalisering Veranderingsmanagement: - pedagogische begeleidingsdiensten - begeleiding van directeurs en schoolbesturen Lerarenopleidingen

Budget & omkadering Nieuw omkaderingssysteem - geïntegreerd - transparant en onderbouwd - degressiviteit en vrije keuze Alle middelen toekennen aan bestuurlijk geheel Macro budgetneutraliteit

Volgende stappen advies VLOR en SERV Gesprekken met het onderwijsveld maatregelen nog tijdens deze legislatuur te nemen stapsgewijze uitrol www.hervormingsecundair.be

STEM actieplan Science Technology Engineering Mathematics Onderwijs coördineert interministeriële strategie voor meer STEM-keuzes tegen 2020

STEM actieplan Basisprincipes Aantrekkelijker STEM onderwijs Goed ondersteunde leraars Goed uitgewerkte studie- en loopbaankeuze Meer meisjes in STEM-opleidingen en -beroepen Inzetten op excellentie Aangepast opleidingsaanbod Sectoren, bedrijven en kennisinstellingen aanmoedigen Hoge maatschappelijke waardering technische beroepen

Adviezen experts platform Concrete acties stuurgroep STEM actieplan Adviezen experts platform Concrete acties stuurgroep Groep onafhankelijke experten zetten ten persoonlijke titel ervaring, draagvlak en kennis uit bedrijfswereld, asademische wereld en communicatiewereld in… PLATFORM Beleid concretiseert via actieplannen… STUURGROEP Ambitieuze en duidelijke cijferdoelen: Oeso gemiddelde Voortgang 4 procentpunten Hogere vrouwelijke participatie

Actiepunten onderwijs STEM actieplan Actiepunten onderwijs Geïntegreerde aanpak wiskunde, wetenschap en technologie Technologie als concretisering van abstracte theorie Competentiegerichte eindtermen in hervormd secundair onderwijs Volwaardige leerlijn van basisonderwijs tot hoger onderwijs Techniek deel van sleutelcompetenties voor alle leerlingen Bijzondere leermeesters basisonderwijs STEM-coaches Pool ervaren vrijwilligers uit tecnhische sector engageren zich om technieklessen mee uit te bouwen (kandidaturen oktober 2013) Ervaring valoriseren en passie overbrengen Afstemming vraag en aanbod via klascement (januari 2014) Centrale ondersteuning

Actiepunten onderwijs STEM actieplan Actiepunten onderwijs Vernieuwing didactiek STEM Refectie-instrument VLOR (najaar 2013) Evaluatie lerarenopleiding (najaar 2013) Verder inzetten op studiekeuze Verkennende STEM-test op einde van basisonderwijs (2013) In samenwerking met onderwijskiezer Informatie over talenten en mogelijkheden in secundair onderwijs Wat later doen met keuze? Wat studeren om dit te doen?