Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media Strategy Model
Advertisements

De kansen én valkuilen van nieuwe media
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.
‘Van pannenkoeken bakken naar het vergroten van de sociale competenties’
“Dare To Be Different” DARE TO BE DIFFERENT
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
“UW MERKNAAM DOOR ANDERE OGEN"
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Open Access tot survey data Ideeën achter open overheid.
Zomerterras Nieuwe Zorgeconomie kennis – ontmoeting - discussie Griftpark Utrecht, 7 juli 2008.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Nieuw relatiemanagement, SCRM
interactieve ambtenaar…
Bloggen in Leiden Patrick Klaassen LEU
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
detaillistenpromotie
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Studiedag Centrum voor Politiestudies
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
UpToDate Tips and Tricks at Universiteit Antwerpen 5 December 2012 Ad-Jan Bos;Account Manager Benelux.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
“vind ik leuk” SOCIALE MEDIA.  1990: mail, bulletin boards  1995: websites, forums, chat  2000: blog, wiki  2005: facebook, tumblr, twitter  Twee.
Herman Krommendam 23 september 2009
Jaap van Lakerveld Directeur
Inbound Marketing Plan
Twitter: #webarchiveringNL WiFi: Beeld en Geluid.
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Jaap van Lakerveld Directeur
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
STEAM Camp International School of Aruba
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR

Agenda Wim Social Media: the next Hype? Betekenisverlening en Dialoog Mogelijkheden en onmogelijkheden Wijze lessen Conclusie & Discussie

Wim MA Social & Organizational Psychology Groningen U. 1993; PhD Twente U 1999, Integrated care for Cancer Patients Afdeling Communicatiewetenschap Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communications Research Editor in Chief Corporate Communications, an International Journal Visiting professor in Denmark, Finland, Italy, Slovenia and Spain (Co-)author of more than 100 peer reviewed articles, books, chapters, etcetera in English & Dutch

Social Media: next hype? Facebook: 700 miljoen gebruikers Twitter: 500 miljoen actieve gebruikers (2012), 340 miljoen tweets per dag (+/ miljard per jaar) Linkedin: 175 miljoen actieve gebruikers

2011

Social Media & PR Bij het algemeen publiek positieve reputatie van de organisatie bewerkstellingen OF voorkomen van, bijsturen van negatieve berichtgeving Crisiscommunicatie “There’s a plane in the Hudson river. I’m on a boat to pick up people out of the water. Total madness.”

Response = Censorship "Oh please...it's like we're censoring everything to allow only positive comments"

Zelfs Murdoch krijgt het benauwd

2006

Project X Haren, 21 september 2012

19 September 20 September

DATA INFORMATION SENSEMAKING KENNIS

Sensemaking II  Sensemaking is language and interaction  Situations, organizations and environment are negotiated into reality  Use of metaphors to describe, organizations and processes in organizations (Cornelissen, 2008).  Corporate stories could shape sensemaking (Langer & Thorup, 2006)

Social media Kunnen de dialoog in de organisatie versterken (voorwaarde tot betekenis verlening) Kunnen de dialoog met de doelgroep bevorderen Voor gemeenten: interactieve besluitvorming / beleidsvorming Sociale media zijn persoonlijke media, dus toon in gebruik sociale media zou bij voorkeur ook persoonlijk moeten zijn

Sociale media & crisis Onmisbaar in crisissituaties Moerdijk versus Alphen aan de Rijn Project X Haren 24/7 monitoring, webcare Onderscheid tussen pre-crisis, crisis & post-crisis

Conclusie & Discussie Social Media kunnen worden gebruikt door gemeenten voor communicatie met burgers Waarde vrij is het niet, er zal capaciteit voor vrij moeten worden gemaakt Webcare (zie Haren) is noodzakelijk In crisistijd moet je niet sociale media strategie ontwikkelen, die moet je al hebben