LTA is gewoon asfalt Marc Eijbersen CROW
10 jaar terug
Ontwikkelingen Energieopwekking Energiegebruik
Ontwikkelingen Energiebesparing
Ontwikkelingen Duurzaam inkopen Maatschappelijk verantwoord ondernemen CO2-prestatieladder MJA
Hoe zit het met het asfalt? Traditioneel (heet) asfalt: 160 – 170 OC Verwarmen van mineraal aggregaat en bitumen Mengen en omhullen aggregaat Hoog energieverbruik en CO2-uitstoot Kan het anders?
Laagtemperatuurasfalt (LTA) Koud asfalt: omgevingstemperatuur Bitumenemulsies Niet constructief Halfwarm asfalt Warm asfalt
Halfwarm asfalt Productietemperatuur < 110 OC Schuimtechnieken - water - zeoliet Aangepaste WAM-Foam
Warm asfalt Productietemperatuur 110-140 OC Toevoeging van: - wax - chemische additieven
Milieuvoordelen Lager energieverbruik (tot 40% minder) Lagere CO2-uitstoot Hergebruik gelijk aan ‘heet’ asfalt Minder emissies bij productie en verwerking Lagere temperatuur bij verwerking
Hergebruik Hergebruik heeft grote invloed op CO2-footprint Hergebruik oud ‘heet’ asfalt in LTA Hergebruik oud LTA in ‘heet’ asfalt of LTA
Civieltechnisch Functionele eisen gelijk aan ‘heet’ asfalt CE-markering (nog) niet verplicht Nu alleen voor ‘heet’ asfalt Verwacht m.i.v. 2014 ook voor LTA Veel ervaring met onder- en tussenlagen Pilotprojecten met o.a. halfwarm ZOAB
Toepassing Weinig tot geen verschil in kostprijs Grotere werken Geen handwerk Waardeer in contract milieuvoordelen van LTA!
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.