EEN ONDERZOEKSVRAAG: PRESENTATIE GROEPSWERK Rody, Stijn, Arne en Tim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dit is mijn spreekbeurt over:
Advertisements

Luchtvaart techniek en krachten
2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
Het wat, waar en wanneer…
Themaweek Water Sectie Techniek.
Trailer Deepsea challenger
Wat is langs-stabiliteit en beschrijf hoe dit werkt.
Transport van warmte-energie
VOERTUIGCONTROLE AUDI A1
Dit is spreekbeurt Van Joris Ozinga.
Materialen en moleculen
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Toekomst Huishoudelijk proces: De was
§ 1.2 Veranderend weer en klimaat
Indicateur diagram Het indicateurdiagram of PV diagram.
CO2 neutraal huis Door: Thomas I, Thomas R en Karlijn.
Draaiende wolkenkrabbers in Dubai en Moskou
Wat verbruikt een vliegtuig?
3.3 Wolken en neerslag 3T Nask1 3 Het weer.
Vliegtuigen die een revolutie gaan brengen in de luchtvaart.
Gemaakt door Bhanu & Nitesh
Eerste zonnevliegtuig landt op Zaventem 13 mei 2011
Hoofdstuk 8 De wetenschapsgeschiedenis van druk
1 Pasen: Kies een leuk spel Gertrude van Walstijn.
Vulkanen Tenerife Stenen.
Spreekbeurt over de NASA, door Vincent
De lancering van onze flesraket.  Opgave  Het Concept  Testlancering  Analytische kant  Luchtweerstand  Dé lancering  Theorie VS Praktijk.
Door Stijn Kustermans en Robbe Van Doren
Transport van warmte-energie
Hst 1: Het klimaatsysteem
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Warmte.
Start de presentatie en klik dan in deze ster !
Les 1 De wereld staat in brand
Goede tijden, slechte tijden
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
Negatieve getallen door Kees Vleeming
Het vliegtuig.
Allerleikring Thara Schiphol Vliegveld Gemeente Haarlemmermeer Vroeger (1850) Stoomgemalen Stoomgemaal: stoom armen ringvaart zeespiegel 4 meter.
Theorie Verticale opbouw en stabiliteit
Theorie Thermo- dynamisch diagram
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Wat is een tropische orkaan?
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Klimaat herkennen.
Al weer snel komt de vakantietijd, waar gaan we nu weer heen ? Vliegen is nog altijd de veligste manier Hier enige voorbeelden……. Al weer snel komt de.
Suzanne Van Bocxlaer 27 maart 2012
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-10
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
Trouble shooting voor het printen. Reservoir: 1) Er zit een coating in het reservoir, zodat bij het printen geen materiaal aan het platform hecht en niet.
Presentatie Vliegen Paul Hu T4B. Inhoudsopgave Geschiedenis van luchtvaart De wet van Bernoulli Krachten Motoren Wat heb ik geleerd?
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
Maken van een Egyptisch of staaf boeket
Paragraaf 3. Temperatuurverschillen op aarde Een deken over de aarde
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
De Solar Impulse, het eerste vliegtuig op zonne-energie, is vanavond rond uur geland op Brussels Airport. Daar kwam het aan na zijn allereerste internationale.
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Krachten op de surfplank en hun gevolgen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Transcript van de presentatie:

EEN ONDERZOEKSVRAAG: PRESENTATIE GROEPSWERK Rody, Stijn, Arne en Tim TECHNIEK EEN ONDERZOEKSVRAAG: PRESENTATIE GROEPSWERK Rody, Stijn, Arne en Tim 08/02/2010

TECHNISCHE GESCHIEDENIS VAN HET VLIEGEN vliegen bleef tot voor de 18 de eeuw een wereld van fantasie en dromen. Dan kwam de eerste hetelucht ballon Principe : verschil van temperatuur warme lucht is lichter dan koude lucht gevolg : de ballon stijgt

Begin 20ste zeppelin = gesloten ballon in sigaar vorm gevuld met waterstof (gas) nu helium (na ramp hindenburg) schroef om vooruit te duwen en links en rechts te gaan onderaan ballonets gevuld met koude lucht om te dalen. De Duitser Otto Lielenthal met zweefvliegtuig voorkwam ongewenst rollen van zijn toestel door zijn lichaamsgewicht te verplaatsen. was stabiel zolang hij maar rechtuit vloog en niet hoefde te sturen.

In 1903 gebroeders Wright in 1ste vlucht in een vliegtuig In 1903 gebroeders Wright in 1ste vlucht in een vliegtuig. Duur: 12 seconden Motor vliegtuig Maar belangrijker 3 assen besturing Longitudinal = lang-as vertikaal = top-as lateraal = dwars-as

Tegen einde WO I techniek van synchronisatie De vluchten werden gewaagder verbetering van techniek en brandstof tank (Bleriot ) WO I (1914) grote ontwikkeling -vliegtuig als oorlogsmiddel gebruikt kan worden. Tegen einde WO I techniek van synchronisatie tussen schieten en draaien van schroef.

1922 – Eerste keer gebruik van intrekbaar landingsgestel WO II was het vliegtuig een veel gebruikt wapen (Pearl Harbor) en atoombom op Hiroshima

Na WO II - straalmotor De wereld werd steeds kleiner. Verwant aan de luchtvaart de ruimtevaart Supersonische vluchten eind jaren 60 aangewend om passagiers sneller te vervoeren (de Concorde.) Zelfde tijd Boeing 747 grootste passagiersvliegtuig ooit.

Alles lijkt mogelijk. Begin jaren 80 Space Shuttle Een combinatie van ruimteschip en vliegtuig. TOEKOMST Alles lijkt mogelijk.

Hoe kan een vliegtuig vliegen ?

We maken ons klaar voor de vlucht De bemanning Stijn Arne Rody Ground control Tim

De passagiers gaan in het vliegtuig via de slurf

Het vliegtuig wordt door een sleeptruck van het platvorm weggesleept Het vliegtuig wordt door een sleeptruck van het platvorm weggesleept. Het vliegtuig gaat dan zelf naar de startbaan.

De controletoren De controletoren van Brussel-Nationaal gesitueerd op 500 m van de CANAC nationaal luchtverkeersleidingcentrum ( Belgocontrol-site Steenokkerzeel). december 2004 in dienst gesteld uitgerust met de meest recente technologie laatste concepten inzake luchtverkeersleiding. symbool voor de wil van Belgocontrol om een leiderspositie in te nemen in de wereld van de luchtverkeersleiding

Maximale veiligheid Doel van de toren: maximale veiligheid verzekeren op en rond de luchthaven en in de naderingszone. Integratie van de meest recente technologie inzake torenverkeersleiding. - zicht van de verkeersleiders optimaliseren - de ergonomie van de werkposten betrokken diensten - alle diensten in eenzelfde gebouw brengen. - ATS management - AMS (Airport Movement System) - Software-ontwikkeling - Meteo- en Luchtvaartinlichtingendiensten

Een referentie in EUROPA Top prioriteit De veiligheid waarborgen bij de ontwikkelingen van de luchthaven en de groei van het luchtverkeer. Een optimaal en efficient beheer van de luchthaven.

Een buitengewoon bouwwerk De toren en het gebouw in 3 niveaus in de vorm van een trapezium aan de voet van de toren met een oppervlakte van 3.500 m2. Er werd bijzondere aandacht besteed aan de architectuur en aan de kwaliteit van de materialen. De toren vormt de perfecte weerspiegeling van de uitmuntende Belgische luchtverkeersleiding en is een vooruitstrevend ontmoetingsplaats voor de Europese luchtvaartwereld. De bestemming van de verdiepingen vastgelegd in functie van het optimale gebruik van de verscheidene hoogtes: - Operationele uitkijkpost: diameter van 18 m - een gezichtsveld van 360° 12 werkposten voor de verkeersleiders.

C o n t r o l e t o r e n De trainingsuitkijkpost 50 m operationele uitkijkpost 60 m De trainingsuitkijkpost 50 m gebruikt om verkeersleiders op te leiden technologische evoluties voor te bereiden voor operationele doeleinden gebruiken. Meteorologische waarnemingspost Hoogte van 35 m waardoor een efficiënte dekking wordt verzekerd Schacht van de toren: telt 9 zijden, diameter van 11 meter bevat twee onafhankelijke liften en twee trappen. C o n t r o l e t o r e n

Verantwoordelijkheid: beheer van de bewegingen Gezichtsveld van (360°) wordt nog uitgebreid door een netwerk van camera’s Verantwoordelijkheid: beheer van de bewegingen van vliegtuigen en voertuigen op de grond op de banen en de taxiways. managen het opstijgen en het landen van de vliegtuigen (straal van 20 km / hoogte van 3000 voet)

In elk groot vliegtuig zitten meestal drie mensen in de cockpit. Er zijn twee piloten en er is een BWK. De BWK = boord-werktuig-kundige.

De motor zuigt lucht op en stoot die achteraan weer uit De motor zuigt lucht op en stoot die achteraan weer uit. Op deze manier duwt het zichzelf vooruit. Om omhoog te komen zijn er vleugels nodig. Er is ook weerstand

De bovenkant van de vleugel is afgerond, de onderkant is vlakker. De piloot kan de vorm van de vleugels zelfs veranderen door enkele losse stukken achteraan (de vleugelkleppen) te bewegen, hierdoor kan een vliegtuig stijgen. STIJGEN

Vleugel ondervindt alleen weerstand De lucht duwt aan de onderkant van de vleugels daardoor wordt het vliegtuig in de lucht getild . Vleugel ondervindt alleen weerstand Bij het vergroten van de invalshoek neemt de weerstand en de lift toe OPGELET Bij een kritische invalshoek neemt de lift sterk af en de weerstand neemt sterk toe.

GROEN veilige vliegsnelheid ROOD maximum snelheid GEEL minimum landingssnelheid in De grootte van de lift is in hoge mate afhankelijk van de vliegsnelheid De snelheidsmeter geeft de luchtsnelheid aan en niet de grondsnelheid

De vario meters geven aan hoeveel je stijgt of daalt (in meters per seconde) Met het hoogteroer bepaal je de stand van het vliegtuig.

De stand van de horizon geeft belangrijke informatie Over de stand en de bewegingen van het vliegtuig

De hoogtemeter is een soort barometer: hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk wordt.

Het haakeffect Het vliegtuig draait, als gevolg van het verschil in weerstand om zijn topas naar rechts .

de landing De landingskleppen worden uitgeschoven , de vleugels krijgen een grotere kromming. Hierdoor ontstaat er meer lucht weerstand waardoor het vliegtuig wordt afgeremd. De vleugelneus-kleppen worden uitgeschoven. Om voldoende snelheid te houden geef de piloot meer gas. Het ladingsgestel word uitgeklapt. Door de hoogteroeren eventjes te gebruiken wordt het toestel recht getrokken.

Bij het raken van de grond, worden de grondspoilers omhoog gezet zodat de stijgkracht wordt afgebroken. De luchtstroom wordt hier afgebogen hierdoor wordt het vliegtuig omlaag geduwd. De piloot gebruikt de wielremmer om af te remmen. De luchtstroom van de motoren worden naar voren gericht zodat er sneller wordt afgeremd.

Na de landing gaan de passagiers via de slurf uit het vliegtuig

Via een automatische rolband komen de koffers naar buiten De koffers gaan op de wagentjes

Ook het groot materiaal gaat automatisch via een beweegbaar platform naar omhoog en naar beneden

Met deze truck wordt het vuile water uit het vliegtuig gehaald

einde

Voorbeeld van een vouw vliegtuig.