Websiteteam van de Barnabaskerk presenteert…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Achtergronden bij De eerste hapjes
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Website voor bewonerscommissies
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
Verleden, heden en toekomst Presentatie aan het VCN Ed van Leeuwen, Jos Angevaare informatiemanagers LCI COVS en Website.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
We hebben een goede basis:  Enthousiaste vaste groep hulpouders  Ouders met brede, diverse achtergrond  Ouders met kennis & kunde  Sterke community.
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
Digitale Toegankelijkheid Trends, ideeën, (on)mogelijkheden Peter Horsman.
De rekenkamer van Venlo
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
De beleggingsvereniging voor studenten. - Vandaag: voorlichtingsbijeenkomst - Wat is Pecunia Causa? - Wie zitten erachter? - Hoe is Pecunia Causa opgezet?
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Welkom 1.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
in de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede West
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Het einde is in zicht. De Criteria Nulmeting - Linkaudit.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Opbouw Wat is Rotaract Organisatie Praktijk Commissies Afsluiting Rotaract met elkaar, voor elkaar! ROTARACTROTARACT.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Naar één kerkelijk centrum: stand van zaken Er is nog géén besluit genomen! Alle keuzes zijn nog mogelijk! 1.
Participatie en Portaal
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Welkom in de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede West.
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Digitaal Vrouwenplein Drenthe
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Demo Open pgdeeshof.nl Open in andere tab 2pie.nl/eshof Open presentatie.
Landelijk overleg Remonstrantse Broederschap webmasters en communicatoren Bussum 12 juni 2004.
in de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede West
Welkom in de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede West.
Welkom in de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede West.
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
DV donderdag 10 september vergaderen de kerkenraad en de wijkteams. Aanvang vergadering uur. Vergadering Kerkenraad.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 3 Hoe zijn we georganiseerd.
24 februari 2016 Den Herd, Bladel Platform Informele Zorg.
Waarom een Probus website? Gerard Vogel (webmaster Probus Tubantia) – Welke informatie mag je verwachten en wat is het nut daarvan? 2.Waar en hoe.
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
Openbaar Lichaam Bonaire
Vernieuwend beweegprogramma voor 55-plussers
Voedingswaardeninformatie-systeem
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Opt-in Herman Levelink.
Vacatures in onze gemeente
Tariefstelling Wmo 2019.
Wie zijn wij? IC Utrecht is een Interkerkelijke Commissie voor het Dovenpastoraat van de provincie Utrecht. IC Utrecht is een organisatie van de PKN, NGK.
JAARPLANNEN 2018 –
Redactiekwartier.
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Transcript van de presentatie:

Websiteteam van de Barnabaskerk presenteert… Een presentatie over het werk van het websiteteam 7 september 2005

Internet Nieuw soort medium, on-demand Laagdrempelig, anoniem Steeds sneller, steeds meer aansluitingen, steeds meer mogelijkheden Voortdurend in beweging Internet is een medium als een krant of de TV, maar met heel bijzondere eigenschappen. Dit is nog het best samen te vatten met de term "On demand", of, op aanvraag. Mensen die gebruik maken van internet zijn op zoek naar iets. Ze gebruiken Google of Marktplaats om iets te zoeken. Wil je gevonden worden, dan moet je dus iets publiceren waar mensen naar zoeken. Internet is nog steeds in ontwikkeling: ... Internet is voordurend in beweging: wat vandaar hip en in is is morgen uit.

Gebruiken om… Bezoekers te informeren… En informatie te delen De Barnabaskerk kan dit medium goed gebruiken om te informeren over de gemeente van de Barnabaskerk... en om het geloof te delen.

In deze presentatie… Stukje geschiedenis van de site Wat er nu gebeurd De toekomst Advies over organisatie van de site Vragen aan de kerkenraad In deze presentatie willen wij eerst iets vertellen over de geschiedenis van de site van de Barnabaskerk. We denken dat het dan ook duidelijker waar we nu mee bezig zijn. Ook willen wij iets vertellen over hoe wij de toekomst zien en willen we u een advies voorleggen hoe dit te organiseren. Tot slot willen we met u een korte discussie aangaan aan de hand van een aantal vragen.

Geschiedenis: Aanleiding (2002) Opkomst internet Beleidsstuk Open gemeente 3 B’s (Boven-Binnen-Buiten) Virus Google email hoax Host In 2002 was internet sterk in opkomst. Nieuwe termen, die nu gemeengoed zijn, deden hun intreden. De EC besloot om toestemming te geven voor een website van de Barnabaskerk. Het was tijd om ook de Barnabaskerk te vertegenwoordigen in de cyberworld. Geïnspireerd door het beleidsstuk Open Gemeente, waar de EC en de KR mee bezig waren, zijn verder plannen gemaakt voor een website. Een website voor een kerk is een goed middel om naar Buiten te treden. Denk maar aan de drie B's (Boven-Binnen-Buiten) bandbreedte ADSL spam HTML surfen

Geschiedenis: Doel was… Digitaal uithangbord (statisch) van de Barnabaskerk op het internet Informatief, representatief Afstemmen op gemiddelde internetter De reden en daarmee ook het doel van de website was om op internet informatie te geven over de Barnabaskerk, mocht iemand daar toevallig naar op zoek zijn. Een soort uithangbord dus. De site moest informatief maar ook representatief zijn. Dat kon je terug vinden in de gekozen kleuren en onderwerpen die werden behandeld. Maar natuurlijk wel afgestemd op de gemiddelde internetter. Dat kan iedereen zijn: de buurman, de CGK-er, een jongere, een buitenlander. Ook daar is geprobeerd rekening mee te houden. De Barnabaskerk.nl

Geschiedenis: Het zag er zo uit

Geschiedenis: Het zag er zo uit

Geschiedenis: Het zag er zo uit

Geschiedenis: Resultaat was… 4 bezoekers per dag wekelijks controleren, 1 keer per 2 maanden een kleine wijziging, toevoeging 40 euro/ jaar

Geschiedenis: Evaluatie begin 2003 Geen stimulans om de site nog een keer te bezoeken Statische aard is niet representatief voor een kerkelijke gemeente Verwachtingen van kerkenraad Begin 2003, toen het team werd uitgebreid met Boaz Veldman, vonden we meteen een goede gelegenheid de werkzaamheden te evalueren. Daarbij vielen drie dingen op: 1. 2. 3. De KR sprak verwachtingen uit van de site waar hij, technisch gesproken, niet aan kon voldoen.

Nieuw doel (2004) Het gebruik maken van de toegankelijkheid van het medium internet om de bezoekers als Wijkbewoners, Leden van de Barnabasgemeente, Apeldoorners, Nedelanders, CGK-ers (classicaal, landelijk), andere christenen, te interesseren om naar de Barnabaskerk te komen en daar kennis te maken met de gemeente door op gepaste wijze actuele en relevante informatie te verstrekken over de kerk, kerkdiensten en het gemeentelijk leven. Daarom stelden we onszelf een nieuw doel. Om de dynamiek van een kerk beter tot uiting te laten komen is het belangrijkste verschil met het vorige doel dat de statische site een meer dynamische site zou moeten worden. Dit vergt een hele andere aanpak.

Werkwijze webteam Webteam bestaat uit drie leden Ca. 1x per jaar een vergadering Overige communicatie via e-mail Dit was ook een reden om het Webteam verder uitgebreid naar 3 leden. We vergaderen 1 keer per jaar om de lijnen uit te zetten. Overige communicatie, hoe kan het ook anders, gaat via de mail.

Huidige activiteiten Publiceren eenvoudiger en toegankelijker maken Testen, monitoren Professioneel design Om een goede indruk te krijgen van een dynamische gemeente als de Barnabaskerk is inbreng van gemeenteleden erg belangrijk. Daarom proberen we gemeenteleden te betrekken om inhoud te geven aan de site. Om het publiceren van artikelen, preken en foto's technisch makkelijker te maken gebruiken we Mambo, een shareware Content Management Systeem. Dit programma is uitermate geschikt om een website met een professionele look te maken. We zitten nu midden in de testfase. We testen welke Mambo componenten bruikbaar ziijn voor de site, of ze goed functioneren, ook op de langere termijn, en of Mambo bruikbaar is voor de langere termijn.

Mogelijkheden Bindingartikelen publiceren en archieveren Kalender voor vergaderingen, clubs etc. Notulen, actiepuntenlijsten Roosters voor clubs, oppasdienst Foto’s van startweekend, kamp etc. Kerkdiensten uitzenden Gemeentegids deel I, folders, invulformuleren Verwijzing naar de site Mambo heeft veel mogelijkheden en is speciaal gemaakt om foto's, artikelen en bv. kalenders eenvoudig te publiceren op het internet. Zonder al te veel kennis van HTML, FTP en webhosting kun je met Mambo al een artikel publiceren op het internet. Ook kun je met Mambo allerlei interactive elementen op je site maken zoals polls, forums, PM etc. Terugkoppelingsgegevens, welke elementen worden veel gebruikt/bekeken, en analyse daarvan is met Mambo ook een stuk beter te doen.

Het ziet er zo uit…

Het ziet er zo uit…

Het ziet er zo uit…

Het ziet er zo uit…

Resultaat tot nu toe 15 bezoekers per dag 41 webleden waarvan 35 uit onze eigen gemeente, relatief weinig belangstelling 100 euro/ jaar Mambo is redelijk gebruikersvriendelijk, onderhoudsvriendelijk en relatief eenvoudig

Toekomst Meer integratie met huidige kerkelijke organisatie Gezamenlijke site CGK-Apeldoorn Uitzenden kerkdiensten

Advies organisatie Zwaartepunt naar “Buiten” Verantwoordelijkheid EC Beheer Webteam Aan de hand van de 3 B's willen wij nu een advies geven aan de kerkenraad over hoe wij de organisatie en organisatiepositie van de site zien Ligt het zwaartepunt van de site, door gebruik van de site, naar buiten doordat met name gebruik wordt gemaakt van de site door "toevallige" passanten, dan adviseert het Webteam de organisatie niet te veranderen.

Advies organisatie Naar “Buiten” + “Binnen” > Facilitering door CB Beheer door systeembeheer/ webteam Inhoud nieuws door redactie Binding, Club/vereniging info etc. Beleid/ verantwoordelijkheid door kerkenraad Wordt de site ook gebruikt binnen de gemeente door bijvoorbeeld de redactie van Binding, clubs en verenigingen, de kerkenraad e.d. dan adviseert het Webteam de facilitering bij de CB te leggen en dat de KR zelf het beleid gaat bepalen (als onderdeel van het communicatie beleid bv.)

Website en kerkenraad Wat voor een indruk heeft u van de website? Wat voegt de site toe volgens u? Welke functie ziet u voor de site weggelegd? Welke concrete zaken mist u op de site? Welke zaken zijn overbodig? Welke organisatorische structuur hoort bij de site? Misschien is het een idee om aan de hand van de volgende vragen een korte discussie te voeren.

Deze presentatie is natuurlijk na te lezen op… WWW.BARNABASKERK.NL