SLIM toepassen van digitale toetsen Hanzehogeschool 19 oktober 2010 SLIM toepassen van digitale toetsen SLIM toepassen van digitale toetsen Alex van Essen
Het groene onderwijs
Het groene onderwijs 13 AOC’s en Buitengewoon groen Ministerie van LNV VMBO, MBO en maatwerktrajecten > 100 locaties 60.000 deelnemers
video
Vier in balans monitor 2009 ICT in het onderwijs: de stand van zaken Waarvoor wordt ICT gebruikt? Hoewel steeds meer leraren hun arsenaal aan onderwijsgerelateerde ict-toepassingen uitbreiden, zijn internet, een elo en oefen- en tekstverwerkingsprogramma’s de meest gebruikte applicaties. Een meerderheid maakt meer dan vier keer per maand van al deze toepassingen gebruik. Sommige applicaties worden maandelijks meer dan 10 keer gebruikt. Games en digitaal toetsen worden, binnen alle sectoren, weinig ingezet.
Programma SLIM samenwerken en bekostigen SLIM ondersteunen SLIM gebruiken binnen CGO SLIM ontwikkelen en beheren
SLIM samenwerken en bekostigen
Wat is Toetsplaza? Digitale toetsomgeving groen onderwijs (vmbo en mbo) waarin digitale toetsen ontwikkeld, gedeeld en afgenomen kunnen worden. Alle AOC’s (vmbo/mbo-groen) doen mee : 120 scholen en 60.000 deelnemers Ontwikkelcentrum doet mee als contentmakelaar voor het groene onderwijs. Van, voor en door docenten en deelnemers groen onderwijs. Alle content is van en voor het collectief; gebruik, wijziging en aanvulling naar behoefte. Gezamenlijke investering en verantwoordelijkheid voor ontwikkeling en gebruik. Beveiligde omgeving voor examinering. Creative Commons
Samenwerken in vrijheid! Waarom samenwerken? Efficiënt gebruik van middelen Inkoop van licenties Landelijke hosting en beheer toetsservers Ontwikkeling en beheer toetsmateriaal Gebruikersondersteuning Kwaliteitsborging Ontwikkeling Inhoud Afname Kennisdeling en uitwisseling Toetsomgeving QMP Toepassing van digitaal toetsen in de school Samenwerken in vrijheid!
Randvoorwaarden Sturing en ondersteuning management t.a.v. beleid, capaciteit en middelen Integrale aanpak i.r.t. onderwijsvernieuwing Toetsbeleid ICT-infrastructuur op orde Structurele inpassing in onderwijsprogramma Structurele inpassing in werkorganisatie /samenwerking docenten toetsontwikkeling en afname Beschikbaarheid Laagdrempelig
Bekostigingsmodel Variant B: QMP web Variant C: QMP full + per locatie / per leerling Variant C: QMP full + per locatie / per leerling Variant A: Toetspagina’s + Per AOC / per leerling QMP toetsen IPC QMP toetsen OC QMP toetsen IPC Basisvoorziening QMP Alle AOC’s betalen een vast bedrag afhankelijk van leerlingaantallen.
Implementatie-inspanning Gebruikvarianten Implementatie-inspanning Functionaliteit beperkt A. Afspelen van toetsen Openbare toegangspagina’s Toegang via portal / ELO Toegang via Toetspagina’s/ECC Via web vragen maken en toetsen samenstellen (QM Live) C. QMP-windowssoftware via de QMP-coördinator laag uitgebreid hoog
Kansen Tijdswinst docent Maken toets en correctiemodel Correctie Aantrekkelijk voor leerlingen (lerenden zijn i.h.a. positief) Multimediaal Interactief Feedback op maat Uitslag direct bekend Schrijfvaardigheid en spelling geen belemmering voor goed resultaat Inzetbaar bij zorgleerlingen (b.v. dyslexie) Variatie in toetsvragen Tijd- en plaatsonafhankelijk meer flexibiliteit Kwaliteitswinst Inrichting toetsbeleid Toetsvragen (inhoud) Toetsafname (ad random) Betrouwbaarheid resultaten
Belemmeringen Onbekendheid met Toetsplaza en digitaal toetsen. Borging kwaliteit examens heeft hoogste prioriteit onder druk van inspectie. Nauwelijks toetsbeleid (formatief/diagnostisch) beschikbaar. Onderwijstijd zet beschikbare capaciteit onder druk. Onvoldoende integratie/koppeling met onderwijs ontwikkelprojecten Discussie over vorm en opzet toetsen en examens in het kader CGO is nog in volle gang. Inpassing in onderwijsprogramma en werkorganisatie vindt niet plaats. Praktische problemen w.o. te weinig PC’s
Laagdrempelig Toetspagina’s kant en klare toetsen (enkelvoudig of ad random) vmbo en mbo (liefst doorlopende leerlijn) geordend naar inhoudelijke thema’s of functie kerntaken/competenties CKS en/of eindtermen examenprogramma’s vmbo Verschillende vormen van toetsen van MC tot puzzel vb
Kennismaken met … Demo’s op Toetsplaza: Doelstellingen: Voorbeelden van vraagtypen Harry Potter (met highscore lijst) Talenkwis PABO Rekentoetsen (de Nationale Rekentoets) Wetenschapsquizen (de Nationale Wetenschapsquiz en een aantal Science Quizen) Knowledgequiz (Europea Webgame) Doelstellingen: Wat is mogelijk Hoe kan het er uit zien Hoe werkt het
Statistieken Totaal (incl. OC) 20.036 29.422 39.072 103.217 117.763 2004-2005 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 Clusius College 39 3.279 3.011 8.783 AOC de Groene Welle - 590 690 1.108 AOC Friesland 399 3.578 3.980 5.796 Groenhorst College 1.092 2.187 2.833 5.404 2.349 4.882 Helicon Opleidingen 25 1.896 1.245 2.238 Lentiz Onderwijsgroep 1.623 2.069 2.080 3.605 6.603 10.913 Edudelta Onderwijsgroep 1.687 2.149 1.871 AOC Oost 3.918 3.349 4.124 10.482 6.491 AOC Terra 1.682 1.649 3.053 Citaverde College 371 1.486 2.578 1.761 Prinsentuin College 4.948 11.858 17.791 38.140 33.832 41.230 Wellantcollege 3.197 6.556 7.420 18.023 25.084 31.083 Totaal (incl. OC) 20.036 29.422 39.072 103.217 117.763 > 140.000
SLIM ondersteunen SLIM ondersteunen
Ondersteuningorganisatie Proces Ondersteuning via QMP- coördinatoren en beheerders per AOC/locatie QMP-coördinatoren bieden ondersteuning op locatie Gebruikers QMP-coördinatoren/ beheerders Expertisegroep Diensten Servicedesk en advisering Ontmoeting en uitwisseling Deskundigheidsbevordering Communicatie en promotie
SLIM gebruiken in CGO
Digitaal toetsen en CGO vragenlijsten Digitaal toetsen en CGO Digitaal toetsen en CGO - intake - psychometrische testen - oefenen/inprenten zelftoetsing voortgangstoetsing - quiz Examinering/summatieve toetsing Proeve van bekwaamheid QMP Diagnostische/formatieve toetsing voorwaardelijk voor PVB talen en rekenen
Functie van digitaal toetsen QMP P360˚ QMP toetsen Kennis is een onmisbare laag van een competentie. Dus ook van belang bij competentiegericht onderwijs.
Functie van digitaal toetsen In kaart brengen voorkennis Diagnosticeren eigen vaardigheden Oefenen Peilen of het geleerde begrepen is (tussentoets)
Functie van digitaal toetsen Leerling is er zelf aan toe of heeft er behoefte aan Functie binnen leerproces Op advies of eigen keuze (of combinatie) Verplicht of niet verplicht (of combinatie) Leren om te toetsen? Toetsen om te leren?
Feedback bij toetsen Vraagfeedback: Assessmentfeedback: Overleg tussen partijen: Toetsplaza / Ontwikkelcentrum / Cito Uiteindelijk doel: Bij iedere vraag een goede feedback Assessmentfeedback: Afhankelijk van doel en wensen Simpel tot uitgebreid Inzage & Coaching: Coachingrapporten Afhankelijk van doel en wensen Simpel tot uitgebreid
Feedback bij toetsen Voorbeeld Inzage & Coaching: Prinsentuin College plogin op server
Functie van digitaal toetsen Maakt kennis competent? Joke de Jonge - Quasi-Experimenteel Onderzoek naar het Effect van Repeterende Kennis Toetsen op het Competentieniveau van Deelnemers in het Basisjaar van de Middelbare Beroepsopleiding tot Verzorgende en Verpleegkundige (juni 2007) deelname aan repeterende kennistoetsen significant hoger resultaat op de competentiegerichte schriftelijke casustoetsen
Functie van digitaal toetsen Requirements for Competency Assessment Programmes Liesbeth K.J. Baartman, Theo J. Bastiaens, Paul A. Kirschner Open University of the Netherlands Paper presented at the Onderwijs Research Dagen 2004, Utrecht Using only one single method of assessment is not sufficient to determine a competency. Therefore, in this paper we argue for a competency assessment programme (CAP) consisting of a combination of different methods of assessment, including both knowledge-based and more performance-based methods. Such an assessment programme should be aligned with learning and instruction. This paper focuses on the assessment of competencies, shortly defined as the integration of knowledge, skills and attitudes. When to Assess? As has already become clear in the definition given by Cizek (1997), an assessment can take place before, after or during the learning process. Because competency-based education contains individual learning routes and is development-oriented it is not useful to assess only at the end of the instructional event (Nieweg, 2002). Ideally, learners should be able to individually determine when they want to be assessed and use the feedback to direct their learning process. The time of the assessment should thus be individually mediated and occur on multiple occasions.
SLIM ontwikkelen en beheren
Ontwikkelorganisatie Proces Vraagsturing via redacteuren Redacteuren (win-win): Redigeren en ontsluiting items van en voor scholen Stimuleren gebruik op scholen Hoofdredactie: Toetspagina’s maken Kwaliteitsborging Kwaliteitshandboek Hoofdredactie Redacteuren Gebruikers Diensten Toetspagina’s Nieuwe instrumenten en toepassingen 35
Toetspagina’s (kant-en-klare toetsen) formatieve toetsen vmbo en mbo (doorgaande leerlijn) geordende naar thema’s of functie gerelateerd aan kerntaken/competenties CKS en/of eindtermen examenprogramma’s vmbo enkelvoudig of ad random toetsen
Toetspagina’s Assortimentskennis Bloem Boomverzorging Dier en Zorg Gewasbescherming Paard Rund Trekkerrijden Tuincentrum VCA Voeding Paraveterinair VMBO CE Voorbereiding Economie Nederlands Biologie Techniek Totaal: 30.000 vragen 1.200 toetsen
Toetspagina’s in voorbereiding Milieu en recht Groene ruimte Gewasbescherming Veiligheid laboratorium BHV Teelt Assortimentskennis Wiskunde Duits Scheikunde Natuurkunde Frans Engels Diagnostiek VMBO
Toetsingangen voor … Toetspagina’s per thema (vmbo mbo) Speciale toetsen/oefeningen Werkplekken (WPS) ECC: CKS toetsen en toetspagina toetsen Arrangementen Collectieve Reken- en Taaltoetsen AOC’s 39
Tot stand komen AOC Docent auteur AOC/vestigingklaslokaal Toetsserver AOC Docent auteur Docent auteur AOC Docent auteur Website ECC Livelink ………... ………... 40 40
Beschikbaarheid toetsen Leerling/deelnemer Website Toetsplaza Zoeken via ECC Zoeken via Edurep Arrangement ELO/portaal/ Intranet QMP-toetsen AOC’s / OC QMP-toetsen AOC / Vestiging / Eigen
Beschikbaarheid toetsen Inloggen Algemene AOC-code Gesloten toetslink Inloggen Eigen inlogcode Ingeroosterd Leerling/deelnemer Gesloten toetslink Automatische inlog Code in link Open toetslink Automatische inlog Code gegenereerd Door intranet/LMS Open toetslink Scorm-pakket Via ELO/LMS Open toetslink
Voorbeelden Educatieve Content Catalogus Arrangeren met Contentcorner/Wikiwijs met toetslink via Livelink Arrangeren met Contentcorner/Wikiwijs met toetslink via pagina Arrangeren op eigen wijze Via Elo – bijv. Moodle
Educatieve Content Catalogus (ECC)
Zoeken in ECC
Metadatering Standaarden Zoeken in ECC Metadatering Standaarden
Zoeken in ECC Zoeken in ECC
Zoeken in ECC Zoeken in ECC
Arrangeren met de Contentcorner (1)
Arrangeren met de Contentcorner (1)
Arrangeren met de Contentcorner (1)
Arrangeren met de Contentcorner (1)
Arrangeren met de Contentcorner (1)
Arrangeren met de Contentcorner (2)
Arrangeren met de Contentcorner (2)
Arrangeren met de Contentcorner (2)
Arrangeren met de Contentcorner (2)
Arrangeren op eigen wijze
Arrangeren op eigen wijze
Arrangeren op eigen wijze
Arrangeren op eigen wijze
Via Elo – bijv. Moodle
Via Elo – bijv. Moodle