Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke Kukupessy (teamleider publiekszaken) Edwin Sikkens (webmaster)
Tynaarlo afdeling Publiekszaken 70 medewerkers/ 51 fte 5 teams Team Frontoffice Team Consulenten Web & Administraties Team Gegevensbeheer Team Facilitair Team Informatiebeheer
Team Frontoffice Openingstijden publieksbalie: Ma, di, vr 08.30-12.30 Wo. 08.30-17.00 Do 08.30-19.00 (Telefonische) bereikbaarheid gemeentehuis: Ma, di, vrij 08.30-17.00 Wo 08.30-17.00 Do 08.30-19.00 TIC: meer dan 70.000 mensen te woord gestaan Publieksbalie ontvangt jaarlijks ongeveer 23.000 klanten Wachttijd klanten gem. 5 minuten en 20 seconden Hoge cijfers volgens de benchmark
Team CWA Werkgebied: Uitvoering WMO: woningaanpassing,hulpmiddelen zoals rolstoel en huishoudelijke verzorging Daarnaast leerlingenvervoer en –administratie en verhuur sportaccommodaties En het beheer van de gemeentelijke website Maandelijks: 18.000 bezoekers 150 producten online aangevraagd 10 % via de internetkassa afgerekend
Team Gegevensbeheer Backoffices o.a. GBA, belastingen en BAG WOZ ruim 15.500 aanslagen De panden in de gemeente hebben een WOZ waarde van € 4.092.361.003,- (ruim 4 miljard) 160 paren gaven elkaar het ja-woord
Team Facilitair Interne facilitaire dienstverlening: Repro, Bodes, huishoudelijke dienst ICT Onderhouden 250 werkplekken 125 verschillende applicaties Ruim 2.7 miljoen velletjes papier 112.204 poststukken verzonden
Team Informatiebeheer Beschikt over 1450 meter archief 430 bezoekers bezoeken jaarlijks het archief 7.000 dossiers worden uitgeleend Er worden ruim 68.500 poststukken ontvangen
Rijksbeleid dienstverlening Gemeente voldoet aan de door de rijksoverheid gestelde richtlijnen voor Antwoord©, en heeft via het KCC op elke vraag van de klant een eenduidig antwoord.
Antwoord©-ambities (1) 2010: Klanten kunnen bij het Klant Contact Centrum(KCC) met alle vragen aan de overheid terecht: er is geen ‘foute’ ingang bij de overheid. 2011: Principe blijft hetzelfde, echter overheidsbrede contentcollectie wordt niet meer ondersteund.
Antwoord©-ambities (2) Klanten zijn vrij om de manier en het moment van dienstverlening te kiezen (multichannel en kanaalonafhankelijk)
Antwoord©-ambities (3) Klanten krijgen direct antwoord (of een product) of worden goed doorverwezen en hoeven vragen maar één keer te stellen en informatie maar één keer door te geven.
Antwoord©-ambities (4) De klant wordt binnen gestelde termijnen geholpen
Antwoord©-ambities (5) Het KCC handelt gemiddeld 80% van de vragen in één keer af. De overige 20% van de vragen worden vraaggericht en gecontroleerd afgehandeld. Tynaarlo: we hechten minder belang aan dit percentage, maar focussen ons op een tevreden klant.
Aanvullende eigen ambities (1) Tynaarlo is op alle werkdagen via het KCC telefonisch goed bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00 uur. Wij werken met medewerkers telefonie en gebruiken geen keuzemenu
Contactpersonen KCC Verhoging % vragen in 1 keer juist afgehandeld Huidige niveau klanttevredenheid handhaven Samenwerking en integraliteit Kennisbank Monitoren
Aanvullende eigen ambities (2) Website 24/7 bereikbaar. Klanten kunnen online statusinformatie inwinnen van producten en diensten
Aanvullende eigen ambities (3) De website is (naast afdelingsspecifieke applicaties) dé databank voor iedereen (burgers, raadsleden en medewerkers)
Aanvullende eigen ambities (4) Wachttijden aan de balie zijn laag en meer werken op afspraak.
Aanvullende eigen ambities (5) We gaan op huisbezoek om de dienstverlening aan specifieke doelgroepen te verbeteren
Servicenormen