TMap NEXT in een notendop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Teststrategie Proces Keten Test
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
De kern van projectmanagement
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Systems Engineering 24 april 2007.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Specialist in de Test discipline
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
door Thom Beuker WELKOM
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Workshop contentstrategie
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Vragenlijst ketencoördinatoren
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Product Risico Analyse
© de vries business consultancy, 2008
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Risk Based Testing van pakketsoftware
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
Met inzicht verantwoord live! De testmonitor in actie
Iedereen is context driven!
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Insights & Essentials Willem van Putten
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
TMap® in een notendop. Wat is testen?  “Activiteiten die uitgevoerd worden om één of meerdere kenmerken van een product, proces of dienst vast te stellen.
Is testen een project op zich?
Transcript van de presentatie:

TMap NEXT in een notendop ® Harry Storimans

Introductie Wie ben ik: Harry Storimans Functie: Testconsultant IT-Zamna E-Mail: h.storimans@caiway.nl Web: www.IT-Zamna.com Mobiel IT-Zamna: 06-43498737 H. Storimans: 06-29573633 2

Agenda De TMap NEXT methode Fase Planning; Fase Beheer; ® De TMap NEXT methode Fase Planning; Fase Beheer; Fase Infrastructuur; Fase Voorbereiding; Fase Specificatie; Fase Uitvoering; Fase Afronding; Toepassingsmogelijkheden Tmap Next. 3

De vier essenties van TMap TMap gebaseerd op business driven testmanagement TMap beschrijft gestructureerd testproces Bevat complete gereedschapskist Adaptieve testmethode 4

Business driven Business case van IT steeds belangrijker voor organisatie Totale testinspanning is gerelateerd aan de risico’s van het te testen systeem voor de organisatie Inzet mensen, middelen en budget is daardoor gericht op die delen van het systeem die voor de organisatie het belangrijkste zijn. Begroting en planning voor het testproces zijn gerelateerd aan de opgestelde teststrategie 5

Stappen Business driven aanpak Formuleren opdracht en verzamelen testdoelen Resultaat, risico, tijd en geld Bepalen risicoklasse per combinatie van kenmerk(waar naar toe moet worden gekeken) en deelobject(wat er getest moet worden) Is er sprake van meerdere testsoorten? Diepgang per object bepalen: Hoe meer risico, hoe zwaarder er moet worden getest Zie volgende Dia 6

Stappen Business driven aanpak 7

Stappen Business driven aanpak Begroten op hoofdlijnen en planning uitzetten Toewijzen testtechnieken Geven van inzicht door testmanager: Voortgang testproces, kwaliteit en risico’s van het testobject, kwaliteit van het testproces 8

Gestructureerd testproces Mastertestplan, managen van het totale testproces Acceptatie- en systeemtesten Ontwikkeltest Zie volgende Dia 9

Gestructureerd testproces 1010

Complete gereedschapskist Technieken: hoe wordt er getest Begroten, beheren, opstellen metrics, testontwerpen, etc. Infrastructuur: waar en waarmee wordt getest Omgevingen(OTAP), tools, werkplekken Organisatie: wie testen er Testbeleid, permanente testorganisatie, professionals, rollen 1111

Adaptieve/Complete methode In alle omgevingen bruikbaar: Nieuwbouw, onderhoud, zelfbouw, outscourcing Flexibele methode: Reageer op veranderingen (her) gebruik van producten en processen Leer van ervaringen Probeer voor gebruik 1212

Testsoorten TMap-Next Unittest = UT, ontwikkelaar(s) Unitintegratietest = UIT, ontwikkelaars, samenhang Systeemtest = ST, leverancier, functionele/niet functionele specificaties Functioneletest = FAT, genruikers(testteam), voldoet aan functionele eisen Gebruikersacceptatietest = GAT, gebruikers(testteam), voldoet aan eisen/wensen gebruikers 13

Faseringsmodel Tmap NEXT ® 14

Fase Planning Doel: formuleren van een samenhangende en gedragen aanpak waarmee de testopdracht goed uitgevoerd kan worden Opstellen testplan 15

Randvoowaarden testplan Opdrachtgever voor de testsoort bekend Doel en belang van het systeem of pakket voor de organisatie Globale eisen / requirements Organisatie van het ontwikkel-, onderhouds- en implementatie proces De (oplever)planning Werkwijze voor het te ontwikkelen systeem MTP dient gefixeerd en goedgekeurd te zijn 16

Activiteiten Vaststellen opdracht Oriënteren opdracht Vaststellen testbasis Analyseren productrisico’s Bepalen teststrategie Bepalen begroting Bepalen planning Toewijzen testeenheden/technieken Definiëren testproducten 17

Activiteiten Definiëren organisatie Inrichten beheer Bepalen testprocesrisico’s en maatregelen Terugkoppelen en fixeren plan 18

Fase Beheer Doel: het aan de opdrachtgever geven van voldoende inzicht in en sturingsmogelijkheden over: Voortgang testproces Kwaliteit en risico’s testobject Kwaliteit testproces 19

Fase Beheer Randvoorwaarden: Werkwijze: Activiteit start na het opstellen van het testplan Werkwijze: Beheren testproces door testmanager (uitvoeren) Informatie middels verschillende soorten rapportages aan de diverse doelgroepen 20

Activiteiten Uitvoeren beheer Bewaken Rapporteren Bijsturen Voortgang Risico Vrijgave Eindrapport Bijsturen Doorvoeren maatregelen en evalueren effectiviteit 21

Fase Infrastructuur Doel: beschrijven, realiseren en beheren van de testinfrastructuur die wordt gebruikt bij de verschillende fasen en activiteiten 22

Fase Infrastructuur Testomgeving(en): OTAP: Testtools: Werkplekken O = ontwikkeling T = test A = Acceptatie P = Productie Testtools: Plannen, beheren, specificeren, uitvoeren Werkplekken 23

Activiteiten Specificeren infrastructuur Realiseren infrastructuur Specificeren intake infrastructuur Intake Beheren Conserveren 24

Fase Voorbereiding Doel: kunnen beschikken over een, met de opdrachtgever van de test overeengekomen, testbasis die voldoende van kwaliteit is voor het ontwerpen van de testgevallen Vroege foutdetectie: TOETSEN Documentatie Testbasis 25

Activiteiten Verzamelen testbasis Opstellen checklists Beoordelen testbasis Opstellen rapport detailintake 26

Fase Specificatie Doel: het specificeren van de benodigde tests en uitgangssituatie(s). Zoveel mogelijk voorbereid te hebben om de testuitvoering zo snel mogelijk te laten verlopen 27

Fase Specificatie Randvoorwaarden Testbasis is beschikbaar en staat onder configuratiebeheer De bevindingen uit de detailintake testbasis zijn verwerkt. 28

Activiteiten Opstellen testspecificaties Logische – en Fysieke testgevallen Definiëren centrale uitgangssituatie(s) Specificeren intake testobject 29

Ontwerpen testgevallen 30

Testontwerptechnieken Identificeren testsituaties Requirements, FO, gebruikershandleiding Opstellen logische testgevallen Wat de testsituatie is, testsituaties afdekken Opstellen fysieke testgevallen Beschrijft in praktische termen wat er gedaan moet worden Initiële situatie, actie, resultaat voorspelling Vaststellen uitgangssituatie Opstellen testscripts 31

Fase Uitvoering Doel: verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van het testobject door het uitvoeren van de fysieke testgevallen/scripts 32

Fase Uitvoering Randvoorwaarden Testobject, afzonderlijk testbaar deel van het testobject, moet opgeleverd zijn. Testscripts voor het testobject, of afzonderlijk testbaar deel, moeten beschikbaar zijn Bijbehorende testinfrastructuur moet de intake succesvol hebben doorstaan 33

Activiteiten Intake testobject Klaarzetten uitgangssituatie Uitvoeren (her)tests Controleren en beoordelen testresultaten 34

Fase Afronding Doel: tweeledig Leren van de ervaringen die zijn opgedaan in deze test Het conserveren van testware om bij een volgende test deze te kunnen hergebruiken 35

Fase Afronding Randvoorwaarden De testuitvoering is in een afrondend stadium 36

Activiteiten Evalueren testproces Conserveren testware 37

Toepassings mogelijkheden Een demand-supplier verhouding (outsourcing) tussen opdrachtgever, ontwikkelaar en tester met ieder eigen verantwoordelijkheden Iteratieve-, incrementele, waterval- als agile aanpakken Nieuwbouw, onderhoud en migratie van informatiesystemen Situatie met combinatie van zelfontwikkeling, hergebruik, gebruik van standaardpakketten en assembleren van ingekochte modules Bij iteratieve of agile systeemontwikkeling is de testbasis aan het begin van de iteratie vaak niet 100%, maar wordt deze gedurende de iteratie gecomplimenteerd. 38

Einde workshop TMap NEXT in een notendop ®