CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Winter 2008 Storytelling Experience Economy Toine Nagel.
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Een startersgids voor innovatie
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.
De strategie van een webconcept
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
HAPPY AGING Eindpresentatie ADP Tim Bosje & Janine Huizenga.
Pulse Clothing DennisVincentRoel. Inhoud Merk-strategieMerk-identiteit Visuele merk-identiteit Ontwerpproces Concept ontwerp.
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
Definitie van marketing
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Medmec04 les 1 Engagement.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst September 2015
Opdracht interviewen ouderen en technologie
Digi(bord)boek project <titel project>
Dag 2:
Opdracht interview Ouderen & Technologie
Transcript van de presentatie:

CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009 Het Branddesign Model Docent: Toine Nagel

Agenda Weekindeling herfstkwartaal Hoe staat het met de opdrachten? Branddesign model Oefeningen Touchpoints creëeren Oefening Afsluiting: vragen?

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start, Branding: the essentials WC 2: Branding: onderzoek & strategie + begeleiding project WC 3: Branddesign Model en ontwerpen voor Brands WC 4: Ontwerpen voor brands, inleveren en presenteren groepsopdracht Week 44: inleveren individuele opdracht

Weekindeling Hoorcolleges HC 1: Wk 36 Essentials van Branding (Wheeler part 1) HC 2: Wk 38 Het Branding Proces (Wheeler part 2) HC 3: Wk 42 Het vormgeven van Brands (Wheeler part 3)

Hoe staat het met de opdrachten? Let op volgende week deadline groepsopdracht

TIP: Het boek.. Vanaf pagina 110 van het boek staan allerlei zinnige dingen over o.a kleur en typografie Handig voor het uitwerken van de visuele merkidentiteit

Brand Design Een goed uitgekiende mentale en visuele merkidentiteit maken jouw merk onderscheidend Voor sommige merken is dit soms de enige mogelijkheid

Brand Design De benzinemarkt bijvoorbeeld.... Want wat is het productonderscheid eigenlijk? De shops, toiletten, zegeltjes, acties, wel of geen vers brood maken het VERSCHIL!

Brand Design Wat ook vaak het verschil maakt zijn consequent gebruikte design kenmerken Onderscheid creëert herkenning

Brand Design Heineken is GROEN

Brand Design KLM is BLAUW

Brand Design Ferrari heeft het steigerende paard

Korte oefening in tweetallen Noem 10 andere voorbeelden (kleur, vorm, verpakking etc)

De kracht van de visuele identiteit Hoe sterker de design elementen gekoppeld zijn aan het merk, hoe sneller het merk wordt herkend Zelfs als het merk wordt toegepast voor producten die we niet zo snel zouden verwachten bij dat bepaalde merk

ZOALS......

Oefening Bij de bespreking van de mentale merkidentiteit, hebben we veel nadruk gelegd op het belang van consistentie (samenhang) Dat geldt ook voor de visuele merkidentiteit! Alina Wheeler benadrukt dat belang van consistentie ook in Designing Brand Identity

Oefening: consistentie Heb je je boek bij je? Kies dan een casus uit het boek waarin de samenhang binnen de verschillende uitingen van de visuele merkidentiteit je opvalt (pag, 178 en verder). Heb je je boek niet bij je? Geef dan een voorbeeld uit de praktijk van een visuele merkidentiteit waarbinnen de samenhang ontbreekt! Werk dit uit aan de hand van beeldmateriaal dat je via internet verzamelt.

Centraal Beheer/Achmea Wat roepen jullie als eerste bij dit merk?

Centraal Beheer/Achmea Deze befaamde pay off staat centraal in vele vele commercials Klik op de foto voor het youtube filmpje

Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea Merkvisie: De maatschappij verzakelijkt, zorg is niet meer vanzelfsprekend. Achmea kan hierin een dominante rol spelen in het overnemen van de zorg en de risico’s van consumenten, zorginstellingen en de overheid. Hierbinnen kan het merk Centraal Beheer als direct writer de positie van snel en gemakkelijk claimen. 20

Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea Merkmissie: Centraal Beheer / Achmea ontzorgt: wil mensen op een makkelijke en directe wijze zorg uit handen nemen met financiële diensten, zekerheid en zorg Merkwaarden: zekerheid, direct, snel, probleemoplossend, Apeldoorn, humor, lid Achmea groep 21

Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea Gewenste merkpersoonlijkheid: Sympathiek, toegankelijk, humoristisch, recht door zee, relativerend Merkbelofte:1 telefoontje is genoeg om het probleem op te lossen: Even Apeldoorn bellen Merk kernconcept: Makkelijk en snel (verzekerd) 22

Oefening in tweetallen Maak in tweetallen een moodboard (gebruik internet) waarin de mentale en visuele merkidentiteit van Centraal Beheer / Achmea duidelijk naar voren komen. Voor de visuele merkidentiteit zul je dus nog wat aanvullend onderzoek moeten doen. In het moodboard gebruik je ook beperkte tekst (steekwoorden) Presentatie voor de klas 23

Brand touchpoints Een merk kent een groot scala aan contactmomenten Deze contactmomenten vormen de totale merkervaring

Brand touchpoints

Brand touchpoints Laat alle touchpoints werken als een marketingtool Hou de needs en wants van je doelgroep goed in de gaten

Starbucks Touchpoints 28

Oefening individueel http://video.google.nl/videoplay?docid=8099574764944567754&ei=IK3kSOOsEo2uiAKxgsCiCw&q=touchpoints&vt=lf&hl=nl Analyseer welke touchpoints er gebruikt worden voor het merk waar je werkzaam bent (bijbaan) Adviseer 3 touchpoints die verbeterd kunnen worden of die je als nieuw of misschien wel “infinite”zou kunnen benoemen Presentatie voor de klas 29

Vragen? Download college: http://docent.cmd.hro.nl/brega/jaar2/crm E-mail: a.f.nagel@hro.nl Tot volgende week! ( INLEVEREN OPDRACHT ! )