OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwingstraject catechese
Advertisements

TUSSEN WERKELIJKHEID EN DROOM: OVER DE ROL VAN DE LANDELIJKE ORGANISATIE Wies Houweling, secretaris NPB: AV 20 april 2013 Bilthoven.
SharePoint-strategie voor UWV
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
MT Zuid André Plat.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
De rekenkamer van Venlo
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Basis van digitaal collectiemanagement
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Medewerkersdag 4 juli 2007 DIV.
Inrichten Servicedesk ICTO-FB
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Team DIV vertelt Informatievoorziening bij de AFM Edwin:
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
ICT in een dynamische context
Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Cliënt- en Familieperspectief
Informatieplattegrond
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Tweede Kamer Dienst Informatievoorziening een snelle blik vooruit
Organisatie(s) van betekenis
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
C. Molmans SOD-Opleidingen
Recordkeeping - naar een digitaal archief
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Social work Week 2.
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Toekomstige veranderingen:
Processen Knelpunten Oplossingen
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Het E-depot van Rotterdam
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje: Presentatie Heterdaadsessie 5 juni 2012 Edwin Driessen en Reny Koedijk RENY Voorstelrondje: Mijn naam is Reny Koedijk, ik ben als senior medewerker werkzaam op de afdeling DIV. Samen met mijn manager Edwin Driessen zullen we deze presentatie verzorgen en nemen we graag van deze gelegenheid gebruik om een tipje van de sluier te lichten op welke wijze je een award kan winnen. Een beetje flauw want daar gaat het niet om waar het wel om gaat is op welke wijze breng je je eigen afdeling/team onder de aandacht brengt en houdt van zowel de de klant als het hoger hoger management zonder direct als het zeurend kind te worden gezien. In deze presentatie laten we zien hoe we dit de afgelopen jaren hebben aangepakt! Misschien een feest van herkenning maar hopelijk ook een steun in de rug en inzichtgevend. Indien u vragen heeft tussendoor, stel ze gerust.

Winnaar Mailprofsaward 2011 Wat vond de vakjury: “De winnende organisatie is reeds een aantal jaren bezig en is daardoor verder in zijn ontwikkeling. De AFM onderscheidt zich door een zeer gestructureerde aanpak, waarbij goed aansluiting is gezocht bij ontwikkelingen in de rest van de organisatie, waardoor ook het topmanagement van de organisatie het veranderplan actief ondersteunt” RENY “Alles wat je aandacht geeft groeit!” De prijs is natuurlijk leuk maar uiteindelijk een resultante van de weg er naar toe. Zo hebben we inmiddels een hele weg afgelegd waarin we belangrijke stappen hebben gezet door er simpelweg meer aandacht aan te schenken. 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Wat was de situatie 2-3 jaar geleden? Waar liepen we tegenaan? Functioneel beheer Livelink lag bij Informatisering Sterke decentrale bevoegdheden; DIV was afhankelijk. Opnieuw innemen van /zoeken naar onze plek Weinig zelfvertrouwen en zichtbaarheid Verleden en eerdere gebeurtenissen Veredelde postkamer Gebrek aan opgeleide mensen Geen kwestie van niet willen maar niet kunnen Medewerkers AFM (nog) niet voldoende gewend aan digitaal werken. EDWIN -FB: hierdoor wel veelgebruiker van het systeem maar functioneel hier niets over te zeggen. Lastig -Afhankelijke rol: kleinste jongen van de klas -verleden: Incidenten uit het verleden bleven hardnekkig in stand en hielden ontwikkeling tegen Tot 2007 maakt team DIV onderdeel uit van de IT. Maar na de reorganisatie werd het onderdeel van de afdeling FB. Niet alle taken en rollen gingen echter over. DIV werd weer teruggebracht tot een veredelde postkamer, een uitvoerende club. Wel een club met hoge graad van digitalisering en dienstbaarheid 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Team DIV kiest voor meedoen!! 1e stap naar verandering (2009-2010) Samen, Slimmer, Strakker: Project Dossiervorming Volledige dossiers door kaderstellende richtlijnen voor toezichtafdelingen. Inrichting beheerorganisatie DIV - Functioneel beheer Livelink - Bewaking implementatie richtlijnen Dossiervorming Voldoen aan wet- en regelgeving o.a. Ontwerp Documentair Structuur Plan (DSP) Publicatie selectielijsten (rechtsvoorganger STE en AFM) EDWIN In 2009 was er de start van de Samen, Slimmer, Strakker projecten. Dit was een onderdeel van de Veranderagenda van de AFM die tot doel had om de effectiviteit en de efficiency van de organisatie te vergroten. Eén van de ‘Strakker’ projecten was gericht op de dossiervorming van de AFM. Dit was een intensieve samenwerking tussen de verschillende toezichtafdelingen en de afdeling DIV. Het project heeft een aantal belangrijke eindproducten opgeleverd, die essentieel zijn om een goede en transparante dossiervorming te garanderen. Keypoint van dit project was het opstellen van kaderstellende richtlijnen waarin verantwoordelijkheden waren belegd, zodat de dossiervorming van de toezichtafdelingen volledig aan de Archiefwet kon voldoen. Een belangrijke voorwaarde was dat DIV als beheerorganisatie werd ingericht. Dit betekende ook dat we het functioneel beheer over LiveLink kregen. Tegelijkertijd werd het Document Structuur Plan en de Selectielijst vastgesteld. Er werd gekozen om ook op één uniforme wijze dossiervorming toe te passen. Er werd daarom gekozen voor zaakgericht werken. Een eerste instrument was het ontwerp van de zaaktypecatalogus. Als uitkomst van dit project heeft DIV meer instrumenten en mogelijkheden tot zijn beschikking gekregen om te borgen dat de informatievoorziening bij de AFM op de juiste wijze wordt uitgevoerd. Om hier nog meer ‘body’ aan te geven en dit te implementeren heeft DIV begin dit jaar het initiatief genomen om het vervolgproject te starten, genaamd Openheid van Zaken. Luisteren naar een organsiatie: wat zijn de ontwikkelingen? 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Team DIV kiest voor meedoen!! 1e stap naar verandering (2009-2010) AFM-brede uniforme standaard voor digitale en zaaksgewijze dossiervorming - Ontwerp van de Zaaktypecatalogus (ZTC) In dienst nemen van capabele medewerkers en dus ook afscheid nemen. Functioneel beheer en eigenaarschap DMS Externe bronnen EDWIN 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Meedoen is Veranderen! 2e stap naar verandering (2011 - 2012) Project Orde in Zaken Vervolg project Dossiervorming (Grote DIV-deelname) Heeft de volgende einddoelen: Herinrichting van Livelink; Inzet van SharePoint als werkomgeving; Inrichting van digitaal archiefbeheer. Inzet van een documentcreatietool Inzet van een informatieplattegrond Functioneel beheer Produkten en Dienstengids -Herinrichting PDG op het intranet RENY De tweede stap naar verandering maken we nu. Met het Project Orde in Zaken dat een direct gevolg is van het project Dossiervorming, gaan we een stap verder door het beheer van documenten en het werken met documenten anders te gaan inrichten. De uiteindelijke focus van het project is gericht op het invoeren van zaak gericht werken. Om dit te bereiken zijn de volgende deelprojecten hier onderdeel van: Het Project Orde in Zaken is geïnitieerd vanuit DIV en kenmerkt zich door: Grote DIV-betrokkenheid in projectteam –en projectleiding Aanwezigheid hoofd FB in SG Commitment MG-leden Brede Business betrokkenheid. 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Toekomstprognose -Verschuiving van rollen en taken -Minder uitvoering en meer beheer en beleid bijvoorbeeld beheer van en advies over : -Intranet -Informatieplattegrond -Documentgenerator -Produkten –en dienstengids -Team –en afdelingsite (mysites) -Wiki -Social Media toepassingen -Beheer en archivering -Digitale dossiervorming -Ontsluiting en terugvindbaarheid van informatie -Metadatering -Recordmanagement RENY De toekomst voorspellen kan voor zover we weten niemand maar we kunnen wel op basis van alle ontwikkelingen een inschatting doen waar we over 2-3 jaar kunnen staan. Een belangrijk onderdeel is Project Orde in Zaken. Dit project biedt ons het podium om te kunnen laten zien wat we in huis hebben en waarom informatiebeheer en ontsluiting zo belangrijk is voor de AFM. Uit dit project zullen belangrijke taken en rollen te voorschijn die door DIV ingevuld moeten gaan worden. Over 2-3 jaar is team DIV de beheerder en specialist van alle (procesgebonden) informatie die zich binnen de AFM bevindt en een AUTORITEIT!! 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Duidelijker onderscheid tussen uitvoering en beheer/advies Resultaat * Toezicht verandert dus ook de rol van DIV Duidelijker onderscheid tussen uitvoering en beheer/advies Van reactief naar actief Van passief luisteren naar actief luisteren Van adhoc naar beleid Van volgend naar sturend Van taak onvolwassenheid naar taakvolwassenheid Continue groei van inzet digitale hulpmiddelen Duidelijke meerwaarde voor AFM EDWIN 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

Welke ontwikkelingen zien jullie! EDWIN 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie

VRAGEN? EDWIN Groot en ambitieus project; zichtbaar de veranderende rol van DIV. Ervaren: door deelname aan eerdere projecten Leren: en daarvan te leren Veranderen: in staat zijn om zelf het initiatief nemen. Dank voor uw aandacht! 5 juni 2012 Presentatie Heterdaadsessie