Citaten: “The single biggest disillusionment and frustration of my career” - BU CEO “The contract is a noose around both our necks” - CIO “We formed.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overflow of partnership Marion V. van den Brink vdb interim management.
Advertisements

Budgettering voor KMO’s: Agenda
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Aanzet tot strategisch denken
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 eHRM en de veranderende organisatie Melvin Spooren (LogicaCMG) en Kees Froeling (KPN)
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Pad naar een goed outsourcing-contract Henri van Dun Merijn Seelt NGI Congres 12 december 2006.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
H10: Prijsmanagement.
Business Marketing Management
Een startersgids voor innovatie
Facility management en inkoop
Robin Baks Vice-voorzitter HDN
H7: Productmanagement.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
Outsourcing en concentratietoezicht Mr. W. Knibbeler.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Strategie en positionering
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Commercieel beleid en recht H9 Offertes Certificeerbare Eenheid Ondernemershap.
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Presentatie bedrijfsplan
Het berekeningspakket van Reynaers Aluminium
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Presentatie van ondernemingsplan
Checklist for Savings & Added Value
Commercieel beleid en recht
Cursus Interne auditor
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Flexibiliteits opties in Energie Prestatie Contracten
Transcript van de presentatie:

Outsourcing - aandachtspunten Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek 4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017

Citaten: “The single biggest disillusionment and frustration of my career” - BU CEO “The contract is a noose around both our necks” - CIO “We formed the partnership for the potential added value (service provider) could bring, but the contract has only focussed on saving cost..….. the contract has got in the way of receiving the value we intended” - BU CEO 4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017

DE KEUZE IS AAN U 4-4-2017

Groei Business Process Outsourcing tot 30% kostenbesparingen  7% van omzet focus kernactiviteiten 4-4-2017

"Key to banking is distribution and brand strength "Key to banking is distribution and brand strength. If you can outsource the other bits more cheaply, then it is positive." 4-4-2017

Belangrijkste reden verlenging contract: kwaliteit dienstverlening 60% van de klanten veranderde van leverancier. Belangrijkste reden: kwaliteit dienstverlening 8% weer in huis 4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017

4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017

sourcing strategie tender contractuele fase contract management 4-4-2017

Offerte fase bepaal doel op korte èn lange termijn geen lange termijn relatie voor korte termijn voordelen omschrijf de status quo verborgen diensten offertes niet vergelijkbaar meer offertes inzicht in prijszetting kies niet te vroeg ondermijning onderhandelingspositie 4-4-2017

Bepaal prijs niet te snel Kosten overdracht licenties, hardware “achterblijvende” kosten (10-20%) verhouding kosten-diensten verandert snel verborgen diensten geen aansturingsmechanisme 4-4-2017

Planning en controle proces leverancier meer ervaring “stuurt” klant klant eigen consultant klant eigen team realistisch tijdspad 4-4-2017

Inzicht in relatie geen strategisch partnerschap contract als aansturingsmechanisme geen uitstel bepalen SL tenzij ook contractueel beheerst 4-4-2017

Het contract de overdracht: aan begin èn einde diensten en SLs verbeteringen (technology refresh) veranderingen (change control) prijsmechanismen 4-4-2017

Aandachtspunten overdracht personeel activa (due diligence) contracten (due diligence) i.e. rechten: bestaande, gecreëerde, na afloop koopprijs? exit 4-4-2017

Aandachtspunten diensten klant: wat? leverancier: hoe? 4-4-2017

Diensten “zoals thans” geleverd diensten niet gedocumenteerd werknemers overgeplaatst geen stimulans verbetering diensten verzwakking onderhandelingspositie klant verkeerd referentiemoment 4-4-2017

Risico Profiel Overgang Tijd Interne aankondiging klant Overgang diensten Stabilisering diensten Service Level Contractuele Service Level 4-4-2017

Oplossingen: doe het niet “vangnet” clausule kom meetinstrumenten overeen 4-4-2017

Bevriezingsperiode bepalen Service Levels (SLs) Valkuilen: achteruitgang SLs na aankondiging vrijbrief leverancier om SLs onder te waarderen Oplossingen: overeenkomen meetinstrumenten documenteer SLs voor aankondiging 4-4-2017

Traditionele valkuilen SLAs - service credits Als maximum bereikt -> geen incentive meer kiezen voor boete indien kosten verbetering dienst hoger zijn verrekenen met SLs in andere gebieden rapporteren: BU´s geen interesse mismatch contract <-> BU vereisten 4-4-2017

Oplossingen: link SLs aan KPIs betere aansluiting behoeften BUs flexibeler leverancier signaleert veranderingen sturingsmechanisme 4-4-2017

Dienstverlening; meten prestatie zelf meten rapportages periodiek beoordelen audits door derden benchmarking regelmatig overleg 4-4-2017

Dienstverlening; sancties service credits / boete terugverdien- mechanisme service debits? Schadevergoeding beëindiging exclusiviteit beëindiging (deel)overeenkomst 4-4-2017

Bewerkstelligen verbeteringen KPIs monitoren mogelijkheden voor verlaging kosten en verbetering diensten monitoren technologische innovatie adviseren over verbeteringen / vervangingen regels omtrent prijsstelling stimulans: het prijsmechanisme 4-4-2017

Prijsmechanismen vaste prijs kost plus “forward pricing” voordeel delen 4-4-2017

Vaste prijs goed afgebakende diensten en SLs krachtige change control gedetailleerd begrip vaste kosten ongeschikt als dienst niet statisch is vaste prijsstelling per onderdeel indexering jaarlijkse korting 4-4-2017

Kost plus gedetailleerde analyse en groepering van kosten stel marge vast stel door te geven kosten vast volumekortingen jaarlijks budget bandbreedtes risico / beloning caps / collars indexering benchmarking 4-4-2017

“forward pricing” toekomstige tariefbepaling (vaste en variabele elementen) toekomstige budgetbepaling (met jaar-op-jaar verlagingen) 4-4-2017

“gain sharing” SL’s gelinkt aan bedrijfsvoordeel credits / debits reflecteren werkelijke bedrijfswaarde gelijke verdeling risico’s en voordelen 4-4-2017