Outsourcing - aandachtspunten Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek 4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017
Citaten: “The single biggest disillusionment and frustration of my career” - BU CEO “The contract is a noose around both our necks” - CIO “We formed the partnership for the potential added value (service provider) could bring, but the contract has only focussed on saving cost..….. the contract has got in the way of receiving the value we intended” - BU CEO 4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017
DE KEUZE IS AAN U 4-4-2017
Groei Business Process Outsourcing tot 30% kostenbesparingen 7% van omzet focus kernactiviteiten 4-4-2017
"Key to banking is distribution and brand strength "Key to banking is distribution and brand strength. If you can outsource the other bits more cheaply, then it is positive." 4-4-2017
Belangrijkste reden verlenging contract: kwaliteit dienstverlening 60% van de klanten veranderde van leverancier. Belangrijkste reden: kwaliteit dienstverlening 8% weer in huis 4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017
4-4-2017 Naam spreker Titel presentatie 4-4-2017
sourcing strategie tender contractuele fase contract management 4-4-2017
Offerte fase bepaal doel op korte èn lange termijn geen lange termijn relatie voor korte termijn voordelen omschrijf de status quo verborgen diensten offertes niet vergelijkbaar meer offertes inzicht in prijszetting kies niet te vroeg ondermijning onderhandelingspositie 4-4-2017
Bepaal prijs niet te snel Kosten overdracht licenties, hardware “achterblijvende” kosten (10-20%) verhouding kosten-diensten verandert snel verborgen diensten geen aansturingsmechanisme 4-4-2017
Planning en controle proces leverancier meer ervaring “stuurt” klant klant eigen consultant klant eigen team realistisch tijdspad 4-4-2017
Inzicht in relatie geen strategisch partnerschap contract als aansturingsmechanisme geen uitstel bepalen SL tenzij ook contractueel beheerst 4-4-2017
Het contract de overdracht: aan begin èn einde diensten en SLs verbeteringen (technology refresh) veranderingen (change control) prijsmechanismen 4-4-2017
Aandachtspunten overdracht personeel activa (due diligence) contracten (due diligence) i.e. rechten: bestaande, gecreëerde, na afloop koopprijs? exit 4-4-2017
Aandachtspunten diensten klant: wat? leverancier: hoe? 4-4-2017
Diensten “zoals thans” geleverd diensten niet gedocumenteerd werknemers overgeplaatst geen stimulans verbetering diensten verzwakking onderhandelingspositie klant verkeerd referentiemoment 4-4-2017
Risico Profiel Overgang Tijd Interne aankondiging klant Overgang diensten Stabilisering diensten Service Level Contractuele Service Level 4-4-2017
Oplossingen: doe het niet “vangnet” clausule kom meetinstrumenten overeen 4-4-2017
Bevriezingsperiode bepalen Service Levels (SLs) Valkuilen: achteruitgang SLs na aankondiging vrijbrief leverancier om SLs onder te waarderen Oplossingen: overeenkomen meetinstrumenten documenteer SLs voor aankondiging 4-4-2017
Traditionele valkuilen SLAs - service credits Als maximum bereikt -> geen incentive meer kiezen voor boete indien kosten verbetering dienst hoger zijn verrekenen met SLs in andere gebieden rapporteren: BU´s geen interesse mismatch contract <-> BU vereisten 4-4-2017
Oplossingen: link SLs aan KPIs betere aansluiting behoeften BUs flexibeler leverancier signaleert veranderingen sturingsmechanisme 4-4-2017
Dienstverlening; meten prestatie zelf meten rapportages periodiek beoordelen audits door derden benchmarking regelmatig overleg 4-4-2017
Dienstverlening; sancties service credits / boete terugverdien- mechanisme service debits? Schadevergoeding beëindiging exclusiviteit beëindiging (deel)overeenkomst 4-4-2017
Bewerkstelligen verbeteringen KPIs monitoren mogelijkheden voor verlaging kosten en verbetering diensten monitoren technologische innovatie adviseren over verbeteringen / vervangingen regels omtrent prijsstelling stimulans: het prijsmechanisme 4-4-2017
Prijsmechanismen vaste prijs kost plus “forward pricing” voordeel delen 4-4-2017
Vaste prijs goed afgebakende diensten en SLs krachtige change control gedetailleerd begrip vaste kosten ongeschikt als dienst niet statisch is vaste prijsstelling per onderdeel indexering jaarlijkse korting 4-4-2017
Kost plus gedetailleerde analyse en groepering van kosten stel marge vast stel door te geven kosten vast volumekortingen jaarlijks budget bandbreedtes risico / beloning caps / collars indexering benchmarking 4-4-2017
“forward pricing” toekomstige tariefbepaling (vaste en variabele elementen) toekomstige budgetbepaling (met jaar-op-jaar verlagingen) 4-4-2017
“gain sharing” SL’s gelinkt aan bedrijfsvoordeel credits / debits reflecteren werkelijke bedrijfswaarde gelijke verdeling risico’s en voordelen 4-4-2017