Veldwerk Teunis Bloothoofd - SG Lelystad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
D o e d a g E I N Z E Wat wil ik worden? Ga ik naar Technisch, of naar ASO? Wil ik denkwerk doen? Of toch liever iets met mijn handen? … Al deze vragen.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Crabbehof dopt z’n eigen boontjes In Dordrecht, in wijk De Crabbehof helpen mensen elkaar.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De Schepping. En toen zei God: Adam, Ga naar de vallei...
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Mijn familie..
Gemaakt door Nicky beekman Klas 3H.
havo vwo Maaswaal College
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Presentatievormen Merle Wissink.
Presentation Of Learning
De Wiskunde B-Dag 2002.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Door: Türken  Groep 2.  Groep 3.  Groep 4.  Groep 5.  Groep 7.  Groep 8.  En nog foto’s.
Lieve zoon/dochter ....
Willem de Zwijger Schoonhoven
met 'n bus bij 't bezoekerscentrum wordt je losgelaten en dan wordt gezegd dat je over twee uur terug moet zijn.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De planten. 29 mei 2008 De dukdalf.  Wij zijn met de hele klas naar buiten gegaan. Toen kregen we een paar planten voor het groepje, want we hadden.
Mijn klas (4 Havo) heeft op 11 oktober parijs bezocht, in deze presentatie laat ik foto’s zien en recensies. Gemaakt door Gilian Sanders 4hna.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
De stake out … “ons kamp” En het gebruikelijke tentje werd weer opgezet.
REKENLAND Schoolkamp op Texel.
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
De Sint moet verhuizen 1 (Zie ginds komt de stoomboot)
Jezus roept de leerlingen
Schoolproject in beeld
uw kind begeleiden bij huiswerk
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Uitleg persoonsvorm (pv)
langzaam wij kinderen weer gebeurt omgeving worden waarbij mensen arfgoot.
Onze doelen en visie in beeld
Waarom moet gis in het VO gebruikt worden? Overtrekpapier GIS.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Verkeerde verwijswoorden
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Paragraaf twee: verkeerde verwijswoorden
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Technasium op het GRC.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

Veldwerk Teunis Bloothoofd - SG Lelystad Henk Botter - Wellantcollege Alphen aan den Rijn

Agenda Voorstellen Mysterie Wat is veldwerk? Discussie en aanreiken van ideeën.

Scholengemeenschap Lelystad LWOO – VWO ( 1503 leerlingen)

Toelichting wie ben ik, waar werk ik, wat doe ik?

Gespreks vaerslag met van Ee en mohamet + sieb Meneer van Ee kon het weer niet vinden ik was maar naar de weg gelopen toen hij me had gevonden waren we eerst naar de keet gereden daar kregen we een lekker lekkerbek van de straten maker. We hebben het over mijn gehad over het volgende. Te laat kommen de eerste keer dat ik daar was ik te laat ik kon het niet vinden de 2 keer was me brommer af gepakt dus was ik ook weer te laat. Ik luister de slecht af en toe. Ik ouwe hoerden af en toe teveel . en ik moest denke dat ik in een neten buurt want ik stond wilt te plassen. Maar voor de rest ging het best ik had een goede instelling. Intro over één van mijn basisberoepsgerichte leerlingen: taal en plaatsbepaling (aardrijkskunde)

Start “Mysterie-Veldwerk“ In de envelop zitten kaartjes met teksten, foto’s en voorwerpen die allemaal iets met het thema van vandaag hebben te maken. Sorteer en rangschik de kaartjes zo dat er volgens jullie een zinvolle en logische volgorde in zit. Gebruik zoveel mogelijk kaartjes. Aanvullen mag. Alles is mogelijk en niets is fout. Plak de kaartjes op een vel! Een van de groepen presenteert het resultaat. Tijd: ongeveer 20 minuten

Veldwerk wordt in de literatuur als volgt verdeeld: 1 Het trajectmodel of fieldteaching Heeft het karakter van een excursie met een bus of op de fiets, waarbij de docent uitleg geeft. Een rally is een andere mogelijkheid waarbij de leerlingen gestuurd opdrachten uitvoeren.

2 Het terreinmodel of fieldwork, ook wel inventariserend veldwerk genoemd. Hierbij gaat het om de spreiding van een ruimtelijk verschijnsel of ruimtelijke samenhang tussen twee verschijnselen binnen een afgebakend gebied. Bewonerskenmerken en bebouwingskenmerken in relatie tot de leefbaarheid van een bepaalde buurt (in Amsterdam). Leerlingen komen tot bepaalde conclusies en verbanden. Deze geven zij weer in de vorm van kaarten, tabellen of grafieken.

3 Het objectmodel Hierbij wordt een eenvoudig wetenschappelijk onderzoek nagebootst. Het probleem wordt door de leerlingen zelf bedacht of door de docent gegeven. Leerlingen formuleren vooraf een hypothese. Op basis van literatuur en onderzoek leidt dit tot aanname of verwerping van de hypothese.

Waarom veldwerk? aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen hoog leerrendement afwisseling van de lessen toename motivatie aardrijkskunde is een echt doe-vak onder alle weersomstandigheden IJs in de uiterwaard Met stralend weer Water met bakken uit de lucht

Samen met andere vakken De opsteker (het idee voor het didactisch concept) What’s up Zuiderzeeland Lille Project Kleur

Project: “De Opsteker”

Project What's up Zuiderzeeland - Henk introductie mysteriespel Muskusratten intromodule - kernmodule TO - kernmodule PO presentatie aardrijkskunde maatschappijleer/geschiedenis biologie Nederlands natuurkunde technasium

EduGIS - voorbereiding op veldwerk met bijv. kwelkaart van Flevoland

Praktische opdracht Aardrijkskunde

Activerende opdracht Geschiedenis: teksten op genummerde kaartjes Activerende opdracht Geschiedenis: teksten op genummerde kaartjes. Nummers op de juiste plaats bij de tijdbalken.

Lille

Project kleur 4 vwo

Klas 1 vmbo - Steden: Alphen aan het Water Dominokaartjes in juiste volgorde leggen: juiste foto van brug bij de juiste naam van de brug. Zelf kaart van Alphen met (water-)wegen tekenen en bruggen intekenen. Zelf bruggen laten fotograferen.

Klas 2 Wateronderzoek Project Water in 2vmbo: Alphen en Aarlanderveen. Opdrachtboekjes op locatie invullen. Op school digitaal uitwerken.

Vogelaar geeft uitleg middenin de polder bij Aarlander (molenviergang, grutto's)

Klas 2 Wijken in Lelystad vergelijken In klas 2 na het hoofdstuk 4 “Steden” In teams vergelijken de leerlingen twee Lelystadse wijken Eerst introductie eduGIS www.edugis.nl www.Lelystad.nl www.cbsinuwbuurt.nl

Klas 3 Project Markerwaard

Klas 4 Kustgebied

Klas 5 HAVO + 6 VWO Ruimte voor de rivier de IJssel Van Kampen naar Zwolle

Klas 5 vwo Amsterdam Leefomgeving Stedelijke gebieden

Klas 5 en 6 Rotterdam Een mogelijkheid voor het thema Globalisering?

Bovenbouw uit de oude doos

Bovenbouw uit de oude doos