Dazzling Stone Home for Children §Marijke Welkom
Doel Dazzling Stone §Opvoeding medisch & sociaal §Niet voldoende weeshuizen §Onderwijs te duur §Geen onderscheid tussen standen, geloof & ras §Oprichting 1994 (5 kinderen) §Leeftijd 3-18 jaar §Gemengd §Katholieke achtergrond
Een beetje historiek... §Jaar 2001: Een sabbatical - even professioneel pauzeren §Global Volunteers - Minnesota - vrijwilligerswerk in combinatie met ontwikkelingswerk §Chennai (Madras) - India §Start een familie met een paar kinderen (5) §Nu KINDEREN
Socio-economisch §Sirukalathur - Kundrathur - Chennai - Zuid-India §India: ± 1 mia inwoners, Chennai: ± 6 mio inwoners §Gebrek aan medische voorzieningen, onderwijs, … §Armoedegrens §Problemen Chennai: * overbevolking * vervuiling * daklozen * drugs, alcoholmisbruik * schrijnende armoede
Socio-economisch (vervolg)… §Landarbeiders §Warm & vochtig klimaat §Weinig & geen regenval §Drinkwater? §Medische bijstand? §Scholing?
De familie §Stichter: Deva Dhas §Deva, Joy, Jobin & Dany §Gewerkt in de plaatselijke missiepost §Voorheen werkzaam in ziekenhuis, nu F.T. in weeshuis §Privé-woning ook ingericht als verblijf voor de kinderen §Strenge opzichter op schoolse activiteiten
‘n Typische Weeshuisdag §05u u30: opstaan §05u u00: gebed §06u u00: studie §07u u00: bad + kleden §08u u00: verplaatsing naar school §09u u00 : les §16u u30: wasuurtje §17u u00: studie §19u u00: avondeten §20u u00: gebed + avondstudie §Middernacht: Slapen
Voorlopige resultaten §Vroeger huurhuis : 300m² - te klein / te duur §Nu: nieuw gebouw - “Indian Style” §Slaapvertrekken zeer “Basic” §Eigen koffertje §Apart schoolgebouwtje §Aparte kookruimte §Veel speelruimte §Vlakbij drinkwaterreservoir Chennai §Rijstvelden, huisdieren, vissen, eigen plantenkwekerij, koeien, …
Oprichting van de school §Onderzoek van de behoeftes in 2001 §4 klassen van de basisschool in ‘01-’02 §Engelstalig onderwijs (toekomst) §Groei naar 5 klassen in klassen vanaf 2006 §Erkenning door Regering bekomen
Onderwijs als belangrijkste behoefte §Onderwijs als middel tegen migratie §Zelfstandig leren functioneren in Indiase maatschappij (geen migratie, geen opstand = wereldvrede) §Eerste jaar zelfstandig betaald ( ) §4 klassen van het basisonderwijs + uniform + boeken §Budget in 2001 voor 4 klasjes: 4000€ §Geen lange-termijnoplossing §Steun van vrienden §Nieuw bezoek in maart ‘02 + aanmaak bijkomende klasjes
Budget 2008/2009 (totaal 7 klassen + toezicht, incl lunch) §6 opvoeders6 x RS : RS/mnd §1 principal 1 x RS : RS/mnd §1 watchman1 x RS : RS/mnd §1 helper 1 x RS : RS/mnd §Note/text books 1 x RS : RS/yr §Uniforms2 x RS : RS/yr §School material 1 x RS : RS/yr §Lunch school1 x RS : RS/yr §Fuel bus1 x RS : RS/yr §TOTAAL 12 kal. Maanden : RS/YR ( euro/yr)
Nieuwe behoeften (toekomst) §Aanmaak van alle klassen van het basisonderwijs (nu 7 in totaal 12) §Voor alle klassen een apart lokaal §Toelaten van kinderen uit het dorp (nu enkel de weeskinderen) §Aanwerven van meerdere gediplomeerde, engelstalige leerkrachten + hoofdonderwijzer §Beter lesmateriaal
Bedankt! §Marijke