1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
Advertisements

Een bron verbinden aan een bestemming...
Analyse van incidenten
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Evaluatie van mentorprojecten
HR Trends & ICT - Hans van der Spek -. 2 Berichten van de arbeidsmarkt.
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
De marketing-omgeving
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Psychologie en energiebesparing
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
H4: Begrijpen van de markt
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
 Ondernemen  Een bedrijf waar spullen gemaakt- of verkocht worden.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Inleiding Software Engineering
Destillatie.
Interaction diagrams: Sequence Diagram
MKT project 1 & Mens-Machine-Interactie
Starten met de master Voorlichting, 21 maart 2012.
Professionele ontwikkeling
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Samen naar een veilig AMC
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Bijbels omgaan met geld(deel 3)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatica studeren Een dag student 8 maart 2012.
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Producten & Werkprocessen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Update Implementatie en beheer
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Organisatie & Personeel
Transcript van de presentatie:

1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer Interaction, Multimedia & Culture Johan F. Hoorn en Evelien Kok Naar een IT, Afgestemd op Veranderingen in Bedrijfsmodellen

2 Inhoud  Status  Probleem  Doel  Theorie  Veranderingsmodel  Vooruitzichten  Vragen Bedrijvendag 2002

3 Status  Postdoc en AiO-project  Begeleiders: Hans van Vliet and Gerrit van der Veer  Drie internationale publicaties  Betrokken organisaties:  Mens-Machine Interactie

4 Probleem Bedrijfsmodellen veranderen in reactie op de buitenwereld Derhalve veranderen bedrijfsdoelen en werkprocessen IT-systemen raken achterhaald nog vòòr hun oplevering Dit kost veel geld, tijd, moeite en ergernis

5 Nutsbedrijf? Dient algemeen belang Niet kostendekkend Commercieel bedrijf? Dient eigen belang Kostendekkend Nieuw bedrijfsmodel Politiek dwingt verandering af Werkproces mag traag zijn Werkproces moet snel zijn Ondersteunende IT mag veel aan gebruiker over- laten Ondersteunende IT mag maar weinig aan gebruiker overlaten

6 Ondersteunende IT mag veel aan gebruiker over- laten Ondersteunende IT mag maar weinig aan gebruiker overlaten NutsbedrijfCommercieel bedrijf Nieuw incident aanmaken Invullen 8 actieschermenElke actie een nieuw scherm Aanmaken van vier verschillende formulieren 

7 Ondersteunende IT mag maar weinig aan gebruiker overlaten NutsbedrijfCommercieel bedrijf Minimaal aantal ingewik- kelde schermen is teveel (12) Kost teveel tijd (minstens 30 minuten) Foutgevoeligheid is groot Dient algemeen belang niet Niet kostendekkend Kostbaar herontwerp

8 Doel  Kunnen we een systeemstructuur bedenken die veranderingen in doelen en processen aankan? Daartoe moeten we de factoren isoleren die stabiel blijven tijdens het veranderings- proces

9 Persoonlijk belang Groepsbelang gelukkig hoeft u geen gespleten persoonlijkheid te hebben voor een baan als vrijwilliger van politie Een leuke baan Veilig op Straat bestaat uit veiligheidsteams van een aantal (probleem)jongeren. Opkomen voor elkaar Voorbeelden doelen

10 Snelheid Accuratesse Voorbeelden processen

11 Theorie Veranderende bedrijfsmodellen doen eigen en groepsbelang verschuiven Ook beïnvloeden zij de snelheid van werkprocessen en daarmee de (menselijke) accuratesse Dit alles verklaart de verschui- vingen in systeemvereisten

12 Bedrijfsdoelen: - kostendekkend zijnegoïstisch - beschermen samenlevingaltruïstisch Persoonlijke doelen: - carrière makenegoïstisch - betrokkenheid bij bedrijfaltruïstisch Waar zijn nu die stabiele factoren te vinden? Nieuw bedrijfsmodel verlegt prioriteiten

13 Klant Bronnen van conflict, m.b.t. doelen BedrijfsdoelenPersoonlijke doelen Veranderende systeemeisen Belanghebbenden ManagementWerkvloer egoïstisch vs. altruïstisch egoïstisch vs. altruïstisch vs. Gebeurtenis

14 Accurate processen: - opvragen e-dossiersnel - ademanalyselangzaam Inaccurate processen: - standrechtsnel - administratie incidentlangzaam Stabiele procesmechanismen Nieuw bedrijfsmodel verlegt prioriteiten Help mij!

15 Klant Bronnen van conflict, m.b.t. procesen Accuraat proces Inaccuraat proces Veranderende systeemeisen Belanghebbenden ManagementWerkvloer snel vs. langzaam snel vs. langzaam vs. Gebeurtenis

16 Overeengekomen systeemeisen verandering’ Maximale winstKwaliteitCarrièreBedrijfstrouwE-dossierAdemanalyseStandrechtAdm. incident egoïstisch altruïstisch bedrijf persoonlijkinaccuraat accuraat snel langzaam Belang proces doel Gevoelswaarde Verklaringsmodel

17 Vooruitzichten  Adaptieve systeemstructuur?  Ethnografie  Gestructureerde vragenlijsten  Confirmatieve factor analyse  Modelpassing

18 Vragen?