5 VWO LITERATUURGESCHIEDENIS
Literatuurgeschiedenis / ideeëngeschiedenis INTRODUCTIE (kader scheppen) Legitimatie & definiëring VERWERKING Vanuit de ideeën/filosofie: bouwstenen Actualiseren Socratische werkvorm: pp met onderwijsleergesprek – ‘Wat als’- en ‘Waarom’-vragen. Je weet meer dan je denkt. TOETSING Geen reproductie, alleen denkvragen: link leggen tussen het geleerde en een nieuwe situatie Toon
Waarom literatuurgeschiedenis?
IDEEËN TitelHoort bij + titel Verklaring P1 P2 P3 P4 P5
Waarom literatuurgeschiedenis? Moderne cultuur is niet uit het niets ontstaan
Wat is literatuurgeschiedenis?
UITINGEN VOLGORDETIJDNAAMVERKLARING
Wat is literatuurgeschiedenis? Een idee, een tijd, een uiting
Wat gaan we behandelen? TIJDCENTRAAL IDEE MiddeleeuwenGod RenaissanceMens VerlichtingVerstand RomantiekGevoel
Verhalen over verzonnen koning Arthur en/of zijn vrienden Magische sfeer Thema: karakterontwikkeling, liefde Idealen: hulpvaardigheid, rechtvaardigheid, hoffelijkheid Uiting: belangrijke genres
4. QUEESTE/GRAALROMANS Valt onder Arthurromans Ridder(s) vat(ten) een zoektocht op die langs allerlei (soms magische) avonturen loopt. Niet het doel van de tocht is het belangrijkste, maar de tocht zelf Uiting: belangrijke genres
De Romantiek ROMANTIEK Liefde Angst Verdriet Vreugde Verlangen
De Romantiek 4.ESCAPISME De wil om te ontsnappen aan het hier en nu.
TOETSING 15 vragen Herkennen: 5 x multiple choice Toon belangrijk Combineren:5 x open vragen over theorie Nieuwe situatie combineren met theorie Interpreteren: 5 x toepassen Verhaalfragmenten/poezie