Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Het ontwikkelingsperspectief
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Informatie avond groep 8
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Voorlichtingsavond: donderdag 15 januari (Klaverstraat) Open Huis: donderdag 22 januari ( Goudsbloemlaan) zaterdag 24 januari (Klaverstraat) Hartelijk.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Studiekosten in het basisonderwijs
1. 2 Presentatie “Wat is er allemaal anders in klas 3” Verloop leerjaar 3+4 Organisatie Verandering weekrooster Verloop klas 3 Einde leerjaar 3; klaar.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studiekosten in het basisonderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Kansarme kleuters: afbakening van de doelgroep en hun startpositie op school SSL-conferentie 24 & 25 februari 2011 Mayke Poesen-Vandeputte

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interview met Minister Smet in De Standaard van 9 februari jl.: “Sociaal-economische factoren blijken de slechte prestaties van allochtone kinderen niet alleen te verklaren. Er is meer aan de hand. Er spelen etnisch-culturele dingen, attitude ook. […]” Maar het gelijkekansenbeleid is wel op sociaal-economische factoren gebaseerd: […] “We moeten zoeken naar een nieuw onderwijsmodel voor concentratiescholen dat meer rekening houdt met aspecten als attitude en leefwereld.” Hoe kan dat eruitzien?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WELKE KLEUTERS ZIJN KANSARM? Afbakening van de doelgroep

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Vier clusters

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Clusterprofiel

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Congruentie freq % lagere middenklasse nood aan extra zorg kansrijkkansarmtotaal niet GOK ,204,1239,4115,5279,25 wel GOK ,421,370,8111,1520,75 totaal ,625,4940,2226,67100

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ “KLAAR VOOR DE START?” Startpositie verschillende groepen kleuters vóór aanvang lager onderwijs

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvraag 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte10 De cluster waartoe een kleuter behoort op basis van zijn/haar ‘vermogens’. Cognitieve prestaties (begin K3) Sociaal- emotionele vaardigheden (tijdens K3)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Cognitieve prestaties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociaal-emotionele ontwikkeling

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijke kansen In functie van de ‘cluster’ waartoe een kind behoort, zijn er reeds vóór de aanvang van het eerste leerjaar verschillen in cognitieve prestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Verklaringskracht ‘vermogens’ Cognitieve prestatiesSocio-emotionele ontwikkeling

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ KANSARME KINDEREN DIE GEEN GOK-LEERLING ZIJN Startpositie ‘vals negatieven’ vóór aanvang lager onderwijs Congruentie met GOK-criteria 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte15

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ ‘False negative’

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Cognitieve prestaties 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte17 Hypothetische rangordeEmpirische resultaten TaalRekenbegrip 1. true negativeniet GOK, niet kansarm48,2247,20 2. false positivewel GOK, niet kansarm45,5541,38 3. false negativeniet GOK, wel kansarm44,5343,24 4. true positivewel GOK, wel kansarm40,5739,15

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociale vaardigheden 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte18 True negativeFalse positiveFalse negativeTrue positive Prosociaal4,574,234,294,26 Agressief (-)1,921,952,172,12 Hyperactief (-)2,272,462,67 Asociaal (-)2,102,372,312,26 Conflict (-)1,811,941,921,88 Nabijheid4,524,19 4,17 Populariteit4,794,614,554,49

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Dynamisch-affectieve attituden 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte19 True negativeFalse positiveFalse negativeTrue positive Zelfvertrouwen4,323,933,963,89 Welbevinden5,114,894,904,94 Coöperatief5,034,914,784,82 Onafhankelijk4,273,723,813,60 Werkhouding4,223,803,763,67

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Congruentie GOK-criteria Cognitief  GOK-afbakening is OK Niet-cognitief  GOK-afbakening ‘mist’ 15% kansarme kinderen met zwakkere sociaal-emotionele ontwikkeling 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte20

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Spreiding ‘vals neg’ over scholen SSL-conferentie 24 & 25 februari 2011

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Profiel ‘vals negatieven’