Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Kansarme kleuters: afbakening van de doelgroep en hun startpositie op school SSL-conferentie 24 & 25 februari 2011 Mayke Poesen-Vandeputte
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Interview met Minister Smet in De Standaard van 9 februari jl.: “Sociaal-economische factoren blijken de slechte prestaties van allochtone kinderen niet alleen te verklaren. Er is meer aan de hand. Er spelen etnisch-culturele dingen, attitude ook. […]” Maar het gelijkekansenbeleid is wel op sociaal-economische factoren gebaseerd: […] “We moeten zoeken naar een nieuw onderwijsmodel voor concentratiescholen dat meer rekening houdt met aspecten als attitude en leefwereld.” Hoe kan dat eruitzien?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WELKE KLEUTERS ZIJN KANSARM? Afbakening van de doelgroep
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Vier clusters
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Clusterprofiel
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Congruentie freq % lagere middenklasse nood aan extra zorg kansrijkkansarmtotaal niet GOK ,204,1239,4115,5279,25 wel GOK ,421,370,8111,1520,75 totaal ,625,4940,2226,67100
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ “KLAAR VOOR DE START?” Startpositie verschillende groepen kleuters vóór aanvang lager onderwijs
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvraag 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte10 De cluster waartoe een kleuter behoort op basis van zijn/haar ‘vermogens’. Cognitieve prestaties (begin K3) Sociaal- emotionele vaardigheden (tijdens K3)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Cognitieve prestaties
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociaal-emotionele ontwikkeling
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijke kansen In functie van de ‘cluster’ waartoe een kind behoort, zijn er reeds vóór de aanvang van het eerste leerjaar verschillen in cognitieve prestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Verklaringskracht ‘vermogens’ Cognitieve prestatiesSocio-emotionele ontwikkeling
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ KANSARME KINDEREN DIE GEEN GOK-LEERLING ZIJN Startpositie ‘vals negatieven’ vóór aanvang lager onderwijs Congruentie met GOK-criteria 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte15
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ ‘False negative’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Cognitieve prestaties 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte17 Hypothetische rangordeEmpirische resultaten TaalRekenbegrip 1. true negativeniet GOK, niet kansarm48,2247,20 2. false positivewel GOK, niet kansarm45,5541,38 3. false negativeniet GOK, wel kansarm44,5343,24 4. true positivewel GOK, wel kansarm40,5739,15
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociale vaardigheden 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte18 True negativeFalse positiveFalse negativeTrue positive Prosociaal4,574,234,294,26 Agressief (-)1,921,952,172,12 Hyperactief (-)2,272,462,67 Asociaal (-)2,102,372,312,26 Conflict (-)1,811,941,921,88 Nabijheid4,524,19 4,17 Populariteit4,794,614,554,49
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Dynamisch-affectieve attituden 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte19 True negativeFalse positiveFalse negativeTrue positive Zelfvertrouwen4,323,933,963,89 Welbevinden5,114,894,904,94 Coöperatief5,034,914,784,82 Onafhankelijk4,273,723,813,60 Werkhouding4,223,803,763,67
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Congruentie GOK-criteria Cognitief GOK-afbakening is OK Niet-cognitief GOK-afbakening ‘mist’ 15% kansarme kinderen met zwakkere sociaal-emotionele ontwikkeling 24 & 25 februari 2011Mayke Poesen-Vandeputte20
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Spreiding ‘vals neg’ over scholen SSL-conferentie 24 & 25 februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Profiel ‘vals negatieven’