Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekjes….
Advertisements

Delft Bouwt vrijdag 18 november Als denkoefening: “Met de Woonvisie als uitgangspunt, hoeveel woningen zijn nodig tot 2020?”
Horen, zien en…. Schrijven in het Spaarne Ziekenhuis
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Communicatie door de muren heen
Door de huisarts van mevrouw Y werd ik benaderd als 2de SCEN-arts. De eerste had een negatief advies gegeven wegens haar wilsonbekwaamheid. Hij.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
De financiering van eHealth Geld is het probleem niet… Mednet congres 2013 De digitale dokter 10 oktober 2013.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Internet en gezondheid.  Wie heeft internet thuis?  Wie heeft een smartphone of tablet?  Wie zoekt medische informatie op het internet?  Wie neemt.
Marco Zoetekouw, Partner M&I/Partners 9 november 2010
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Energiebesparing in bestaande koopwoningen Marijke Menkveld, 10 september 2009.
Anja Paap Stichting Herrie.nu. Innoveren in de Zorg en de kansen van (ict) techniek Waarom????
Communicatief gedrag + / -
Academie voor Management
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Gebruik van een AED 28 januari Realiteit Het kan iedereen overkomen * Incidentie "plotse dood" bij personen jaar, per jaar registratie in.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Dyna-Vision Praktische opzet RS TechMedic BV – August 2008.
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
Welkom in het Centrum voor Jeugd en Gezin in Kralingen Crooswijk
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Welkom in deze eredienst
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Telemedicine Workshop 08-10—2010, H.A.W.M. Tiddens & A.C. de Kiviet.
Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Studiereis Turkije AOF: Achterstands Ondersteunings fonds Amsterdam Seans: cultuur en studiereizen 28 sept. t/m 6 oktober 2013.
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Casus 2 Dex.
Handboek voor mantelzorgers
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Antonius Ziekenhuis. Ons ziekenhuis 1900 tot 1975.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Wachtdienstregeling.
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Les 3: Verkeer TOETS.
Gedragsveranderingen bij dementie
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
Huisartsenzorg & integrale zorg
Hervorming langdurige zorg
De deur open naar de digitale spreekkamer
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Leerdoelen SMART maken
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Zeggenschap voor zorgvragers
Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen.
Logische niveaus Bateson en Dilts
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Politie Zeeland West Brabant. District Zeeland. Komt een agent bij de dokter Beroepsgeheim en politie/justitie.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
Visie op oncologische zorg V
Veilig vrijen.
Veilig vrijen.
Voorbereiding spreekuur
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Plannen en organiseren
Transcript van de presentatie:

Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar

De patiënt en zijn dokter Het consult Anamnese: een bezoek aan de dokter waard Onderzoek: Naar de poli dus Resultaten van onderzoek: Alweer naar de poli – Halve dag vrij – File – Parkeren – Wachten – Bij de dokter: 11 minuten, had ook in 5 gekund (?)

De patiënt thuis Wat zei de dokter? Een praktijkvoorbeeld: » Consult 1: Foto maken, eindigheid van het leven nabij? » Consult 2: Foto resultaat: Luister goed Dokter, wilt u het opschrijven? “Eigenlijk geen tijd” » Overdragen aan huisarts » Thuis: Partner: long verkankerd Patiënt: dokter kan niets vinden

Wat zei de dokter? Slechts 20% tot 40% wordt onthouden* Daarvan 50% FOUT *Kessels RPC. Patient’s memory for medical information. Journal of the Royal Society of Medicine 2003;96: Alles gevraagd? Niet dus – Bellen? -> poli -> dokter bezet -> dokter belt (wanneer?)

APK Anamnese: auto wegbrengen – Leenauto staat al klaar – Diagnose en behandeling volgens afspraak – Auto halen: staat klaar – Wat is er gebeurd? Rapportje ligt in de auto!

De dokter Praktijksituatie St Antonius Ziekenhuis poli neurologie Jaarlijks 4% groei nieuwe patiënten – 10 weken wachttijd Dus: groei controlebezoeken – 12 weken wachttijd

Maatregelen dus – Wekelijks 30 spoedplaatsen – Zorgstraten – Extra arts – Extra behandelkamer (nou ja….) Resultaat: NUL KOMMA NUL – Nog steeds te veel controlebezoeken

Controlebezoeken Kosten veel tijd – Arts: 11 minuten – Patiënt: dagdeel Lange wachttijden Inhoud slecht onthouden Slecht toegeruste patiënt

Wat nu? Webspreekuur met als doel: – Beter – Flexibeler – Efficiënter voor arts en patiënt – Veilig Hoe: – Nieuwe ICT toepassingen

Webspreekuur dus Eigenschappen: – Patiënt: Minder tijd verspillen (reizen, parkeren, wachten) Meer tijd voor informatie-uitwisseling Dossier om na te lezen “wat zei de dokter ook alweer?” Meer en betere aanvullende informatie Zelf tijdstip kiezen voor het spreekuur

Eigenschappen Arts: Zelf tijdstip kiezen voor het spreekuur Van leegloop naar nuttige tijdsbesteding Betere communicatie met patiënt Minder tijd besteden aan controlebezoeken Patiënt monitoren zonder fysiek contact De regie houden over het spreekuur Nuttige documentatie meegeven Snel en effectief gegevens naar verwijzer en EPD

De nieuwe wachtkamer

En ja hoor, het werkt

De resultaten Ik ben voor 86% tevreden: N=1.500

De resultaten De dokter is tevreden: – Controlebezoeken van 11 naar 4 minuten (n=1.000+) – Spreekuur wanneer ik het wil – Veilig – Goed geïnformeerde patiënten – 10% meer nieuwe patiënten in 2009 tov 2008 – Wachtlijsten weggewerkt – Geen wachttijd voor webspreekuur

De resultaten Kwaliteit consult verbeterd Toename patiënt empowerment Toename patiënttevredenheid Gebruik webspreekuur: 40% Lage kosten

Dus: Iedereen tevreden Legere wachtkamers:

Ik durf dus te stellen: Zorg op afstand is kwalitatief vaak beter dan direkte zorg in de spreekkamer