Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar
De patiënt en zijn dokter Het consult Anamnese: een bezoek aan de dokter waard Onderzoek: Naar de poli dus Resultaten van onderzoek: Alweer naar de poli – Halve dag vrij – File – Parkeren – Wachten – Bij de dokter: 11 minuten, had ook in 5 gekund (?)
De patiënt thuis Wat zei de dokter? Een praktijkvoorbeeld: » Consult 1: Foto maken, eindigheid van het leven nabij? » Consult 2: Foto resultaat: Luister goed Dokter, wilt u het opschrijven? “Eigenlijk geen tijd” » Overdragen aan huisarts » Thuis: Partner: long verkankerd Patiënt: dokter kan niets vinden
Wat zei de dokter? Slechts 20% tot 40% wordt onthouden* Daarvan 50% FOUT *Kessels RPC. Patient’s memory for medical information. Journal of the Royal Society of Medicine 2003;96: Alles gevraagd? Niet dus – Bellen? -> poli -> dokter bezet -> dokter belt (wanneer?)
APK Anamnese: auto wegbrengen – Leenauto staat al klaar – Diagnose en behandeling volgens afspraak – Auto halen: staat klaar – Wat is er gebeurd? Rapportje ligt in de auto!
De dokter Praktijksituatie St Antonius Ziekenhuis poli neurologie Jaarlijks 4% groei nieuwe patiënten – 10 weken wachttijd Dus: groei controlebezoeken – 12 weken wachttijd
Maatregelen dus – Wekelijks 30 spoedplaatsen – Zorgstraten – Extra arts – Extra behandelkamer (nou ja….) Resultaat: NUL KOMMA NUL – Nog steeds te veel controlebezoeken
Controlebezoeken Kosten veel tijd – Arts: 11 minuten – Patiënt: dagdeel Lange wachttijden Inhoud slecht onthouden Slecht toegeruste patiënt
Wat nu? Webspreekuur met als doel: – Beter – Flexibeler – Efficiënter voor arts en patiënt – Veilig Hoe: – Nieuwe ICT toepassingen
Webspreekuur dus Eigenschappen: – Patiënt: Minder tijd verspillen (reizen, parkeren, wachten) Meer tijd voor informatie-uitwisseling Dossier om na te lezen “wat zei de dokter ook alweer?” Meer en betere aanvullende informatie Zelf tijdstip kiezen voor het spreekuur
Eigenschappen Arts: Zelf tijdstip kiezen voor het spreekuur Van leegloop naar nuttige tijdsbesteding Betere communicatie met patiënt Minder tijd besteden aan controlebezoeken Patiënt monitoren zonder fysiek contact De regie houden over het spreekuur Nuttige documentatie meegeven Snel en effectief gegevens naar verwijzer en EPD
De nieuwe wachtkamer
En ja hoor, het werkt
De resultaten Ik ben voor 86% tevreden: N=1.500
De resultaten De dokter is tevreden: – Controlebezoeken van 11 naar 4 minuten (n=1.000+) – Spreekuur wanneer ik het wil – Veilig – Goed geïnformeerde patiënten – 10% meer nieuwe patiënten in 2009 tov 2008 – Wachtlijsten weggewerkt – Geen wachttijd voor webspreekuur
De resultaten Kwaliteit consult verbeterd Toename patiënt empowerment Toename patiënttevredenheid Gebruik webspreekuur: 40% Lage kosten
Dus: Iedereen tevreden Legere wachtkamers:
Ik durf dus te stellen: Zorg op afstand is kwalitatief vaak beter dan direkte zorg in de spreekkamer