Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Moeders Informeren Moeders
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Vijf-gelijke-dagen model
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Informatie avond groep 8
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Kansrijke combinatiegroepen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Informatieavond onderbouw
Pass’t Montessorionderwijs ?
Basisschool ‘t Heuvelke
PLUSKLAS.
Een kijkje in de keuken…..
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
“Help mij het zelf te doen”
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Dalton op de Dorendal.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Dalton in 3.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Het zorgcontinuüm.
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Naar een typologie van scholen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Welkom op het Saenredam College
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Welkom op het Saenredam College
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Ter attentie van Katja Rakic (directeur). Meer informatie
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst

Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen  Keuze voor werken met methoden  Helaas weinig montessori gerichte methoden voorhanden

heden  Groepsinstructies leiden tot hoge werkdruk  Te weinig individuele begeleiding, te weinig tijd om materialen in te zetten,te weinig tijd voor instructie (groep/individueel)  Te weinig tijd voor ‘extra’ zaken  Kinderen krijgen te weinig sturing  We halen niet het maximale uit de leerlingen  Werkdruk in kaart gebracht:

Werkdruk in kaart gebracht bij instructie in 3 jaargroepen GroepTotale lestijd In uren InstructietijdOverige activiteiten TotaalBlijft over… 3 23,756,6 4 23,756,3 5 25,756,3 Dus: 23,75 of 25,7519,2 uur4,2 uur23,4 uur 0,3 of 2,3 uur 6 25,755,4 7 25,755, ,6 Dus: 25,7515,1 uur4,5 uur19,6 uur 6,15 uur

De toekomst  Referentiekaders, verplichte toetsen  Nieuwe inzichten over goed onderwijs  Andere instroom (NT2)  Opbrengstgericht werken ►Kinderen krijgen te weinig sturing en aandacht, we halen niet het maximale uit de leerlingen ►We moeten op zoek naar oplossingen ►Sociaal emotioneel/kindvisie vasthouden

Onderzochte alternatieven - minder methodes - klas doorbrekende lessen - ondersteuning door stagiaires/ onderwijsassistenten - stamgroepen (type Jenaplan) - het broertje van Montessori (Dalton) -2 jaargroepen ipv 3 jaargroepen

Bewuste keuze van het team: 2 jaargroepen  Juiste inzet methoden tbv betere resultaten  Meer tijd/aandacht voor individuele kind en montessorivisie  Zekerheid en continuïteit van begeleiding ►Check op werkdruk ►Check ervaringen andere scholen ►Waarborgen montessori karakter

Check op werkdruk  In de setting van drie jaargroepen: 3/4 0,3 uur 5 2,3 uur 6/7/8 6,1 uur.  In de setting van twee jaargroepen: 3/4 6,7 uur 5/6 9,9 uur 7/8 11,6 uur

Overstap van montessorischolen naar twee jaargroepen bv:  Montessorischolen Den Haag, Ede, Bussum, Laren  Wensen vanuit teams Belangrijk!: NMV (h)erkent onze ervaringen en erkent onze nieuwe aanpak. Ook tweejaren aanpak is NMV erkend

Hoe blijven we montessoriaans?  Onze overtuigde kindvisie: ‘leer mij het zelf te doen’, begeleiden naar zelfstandigheid.  Meer mogelijkheden inzetten materialen, Individuele lesjes  Montessori opleiding voor leerkrachten  Aandacht voor sociaal emotioneel aspect door o.a.: - Het organiseren van groepsdoorbrekende activiteiten zodat de groepen blijven mengen - Groepen door elkaar heen in het gebouw

Belangrijk  Evalueren van de resultaten en waar nodig bijsturen op de effecten.  Niet de bedoeling dat we blijven veranderen!  Keuze maken voor methoden die zoveel mogelijk aansluiten bij onze visie. “Vergelijk het kind met zichzelf en niet met een ander”.