Wat verbruikt een vliegtuig? Fuel Wat verbruikt een vliegtuig?
Hoeveel wil je meenemen Neem niet te veel mee Maar zeker niet te weinig Maar hoe weet je wat de juiste hoeveelheid fuel is Hiervoor moet je wel het verbruik en afstand weten om veilig de bestemming te bereiken Touch & Go FUEL
Verbruik per type vliegtuig Verbruik van een Boeing 737-800 Dat is 45 Kg per minuut Airbus A320-200 Deze verbruikt 41,6 Kg per minuut Touch & Go FUEL
Berekening van minuten Je weet altijd de afstand tussen A (departure) en B (destination) En je weet de kruissnelheid Dan is het aantal minuten Afstand / Snelheid Touch & Go FUEL
Belangrijke regels De afstand naar Alternate moet je ook mee berekenen! Je moet 3 % extra rekenen Voor het taxiën moet je ook fuel berekenen (afhankelijk van afstand) En je moet voor 30 minuten extra meenemen (FINAL RESERVE FUEL) Touch & Go FUEL
De berekening Vliegminuten vermenigvuldigd met het verbruik, inclusief naar Alternate Plus de 3 % Plus de 30 min. FINAL RESERVE FUEL Plus Taxi Fuel Touch & Go FUEL
Nu met getallen Van A naar B is 1320 NM En van B naar Alternate is 40 NM De snelheid is 340 Knots per 60 min. Dan zijn het aantal minuten: (1320+40)X60 / 340 = 240 minuten Touch & Go FUEL
Wat gaat er dus in de tank Dat is voor de 737: 240 X 45 10800 Kg Plus 3% 324 Plus 30 min. 1350 Plus taxi 500 Totaal 12974 Kg Touch & Go FUEL
Naar andere rekeneenheid Naar Lbs is dit: 12974 X 2,2046 = 28602,4804 Lbs Afgerond 28603 Lbs (Pounds) Een Gallons is 6 Lbs of pounds Touch & Go FUEL
Andere rekenmethode Wat is de maximum tankinhoud (mt) Wat is de maximum vlieg range (vr) Wat is de kruissnelheid (sp) Dan is de berekening van verbruik (mt / vr) X sp / 60 = verbruik per min. Touch & Go FUEL
Bijzonderheden Bereken je de eenheden in een metrisch stelsel, dan krijg je ook een uitslag in Kg En via het Engels stelsel, dan krijg je de uitslag in Lbs of Pounds Dus wordt het verbruik in Lbs berekend Touch & Go FUEL
Hoe wordt er afgetankt? Eerst de vleugeltanks vullen Daarna de centertank(s) Denk er aan dat de schakelaar in het overheadpanel op closed staat (vertikaal) indien de centertank leeg is Touch & Go FUEL
Onverwachte omstandigheden Hoger brandstofverbruik door: Tegenwind of crosswind; zie METAR Te laag vliegen; dus hoe hoger je vliegt hoe minder weerstand In een HOLD gezeten; drukte bij een vliegveld Veel gewicht in het vliegtuig (bagage) Touch & Go FUEL
Met hoeveel brandstof landen Indien je op vliegveld B bent geland, dus de bestemming, Moet je minstens de 1350 Kg aan boord hebben (veiligheidsmarge) Anders zijn er onverwachte dingen onderweg gebeurd Touch & Go FUEL
In Flightsimulator Je kunt indien je het niet vertrouwt: Extra fuel innemen bijv. 1000 Kg Bij de volgende vlucht kun je deze hoeveelheid iedere keer minderen. Hou een verbruik bij, zeker in het begin Dan weet je precies hoeveel je verbruikt Touch & Go FUEL
Hulp bronnen (i)Pad e.d. iPad (FS Calc) of andere Pad of LAPTOP Excel sheet, andere hulpprogramma’s Andere hulpbronnen Zorg dat alle gegevens op papier of in KLADBLOK staat Touch & Go FUEL
CI (Cost Index) Dat is een mix van: Bedrijfskosten Salaris en andere personele kosten Brandstof prijs Beperkingen die extra kosten met zich mee brengen enz. Een getal tussen 0 en 400 Touch & Go FUEL
De volgende lezing gaat over IVAO IVAP inclusief TEAMSPEAK Vliegen in IVAO netwerk FS COMMANDER DE FMC NAVIGRAPH Andere toepassing AD-ON’s of een ander thema Touch & Go FUEL
De Flight Management Computer Voor de volgende keer?? FMC De Flight Management Computer Voor de volgende keer??