Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs buiten school
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Inschrijven - stroomdiagram
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Infosessie Vlaamse Patiënten Peiling 26 april 2013 Else Tambuyzer 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Sociaal Recht Deel 5.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ontwikkelingstraject kinderen
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Een loopbaan in het onderwijs
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Afwezig op school, Hoe attesteren?
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Functiegesprekken in de praktijk.
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Overgang basis naar secundair
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
P ROOT I NEKE Opleiding : Bachelor sociaal werk Afstandsonderwijs.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
4 december 2015 Quality work Het actief betrekken van patiënten in een verbeterproject Concrete tools om in te zetten en uitwisseling van.
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
De Kleine Prins Expertisecentrum
Het zorgcontinuüm.
Voorlichting leerplicht
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Flexibele leertrajecten
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Tienermoeder en/of tienervader in de klas
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen

Vlaams Patiëntenplatform vzw 1.Het Vlaams Patiëntenplatform vzw 2.Het belang van onderwijs 3.Wettelijk afwezig zijn van school 4.Wettelijke maatregelen 5.Tijdelijk onderwijs aan huis 6.Knelpunten van het tijdelijk onderwijs aan huis 7.Bednet project

Vlaams Patiëntenplatform vzw Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (VPP) is een onafhankelijke koepelorganisatie van patiëntenverenigingen uit Vlaanderen. Het VPP streeft naar een toegankelijke zorg op maat voor de patiënt en zijn omgeving. Het VPP wenst dat de patiënt op actieve wijze deelneemt aan het gezondheidsbeleid en de gezondheidszorg. De projecten van het VPP worden gedragen door ervarings- deskundigen uit de patiëntenverenigingen.

Doelstellingen: Gemeenschappelijke noden en problemen van patiënten aankaarten Belangen van de patiënt verdedigen Info geven over beleidsbeslissingen aangaande gezondheidszorg Naar oplossingen zoeken in overleg met patiënten Patiënten vertegenwoordigen op beleidsniveau

Thema’s: - Toegankelijkheid van zorg - Bekendmaking van de rechten van de patiënt - Verzekeringen (problemen die chronisch zieke mensen ondervinden bij het afsluiten van hospitalisatie- en/of schuldsaldoverzekeringen,…) - Werkgelegenheid (ondersteunende maatregelen chronisch zieken, solliciteren met een chronische ziekte, …) - Medicatie (maximumfactuur, leesbaarheid van de bijsluiter,…) - Onderwijs (tijdelijk onderwijs aan huis, leerzorgkader,…)

Het belang van onderwijs onderwijs = cruciaal opstap naar de arbeidsmarkt, naar onafhankelijkheid, naar zelfstandigheid Probleem: kinderen met een chronische ziekte pendelen tussen school en thuis Gevolg: lessen missen + contact met klasgenoten verliezen

Wettelijk afwezig van school leerplicht: via huisonderwijs of via de school geen regelmatige leerling = geen diploma of getuigschrift afwezigheid wegens ziekte: tot en met drie opeenvolgende kalenderdagen: briefje van ouders, max. vier keer per jaar meer dan drie opeenvolgende kalenderdagen: steeds medisch attest nodig bij een chronisch ziektebeeld: in overleg volstaat één medisch attest per jaar, bij ziekte is attest van ouders voldoende.

Wettelijke maatregelen Type 5 onderwijs: onderwijs gegeven in ziekenhuisscholen en in preventoria arts en ziekenhuis bepalen het aantal uren thuisschool blijft verantwoordelijk Vlaanderen: Leuven, Gent, Antwerpen, Brussel, Pulderbos, De Haan en Vlezenbeek

Wettelijke maatregelen (2) Onderwijs op K-diensten: langdurige opname jeugdpsychiatrie mogelijk maar niet verplicht Permanent onderwijs aan huis: leerplichtige leerlingen onmogelijk om onderwijs te volgen op school

Wettelijke maatregelen (3) voldoen aan toelatingsvoorwaarden tot het buitengewoon onderwijs (leeftijdsvoorwaarden + inschrijvingsverslag) geen diploma klassenraad beslist over de vakken Bijkomende ondersteuning: Beroep doen op vrijwilligersorganisaties die langdurig zieke kinderen thuis of in ziekenhuis les geven (bijv. Auxilia, bepaalde ziekenfondsen,…)

Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) “recht op onderwijs voor kinderen die lange periode afwezig zijn wegens ziekte, ongeval of handicap” subsidie voor 4 lesuren per week/per leerling + verplaatsingsvergoeding 1/1/2007: onderscheid tussen chronisch ziek en niet-chronisch ziek zijn: “een ziekte waarvoor een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzakelijk is”

Tijdelijk onderwijs aan huis (2) in basisonderwijs en secundair onderwijs ook recht op TOAH bij minder dan halftijds onderwijs volgen (per week = 4u) Modaliteiten TOAH bij statuut van chronische ziekte: niet 21 dagen onafgebroken afwezig zijn na 9 halve schooldagen afwezigheid, recht op TOAH

Tijdelijk onderwijs aan huis (3) binnen 10 km GO, binnen 20 km BO verplicht gesubsidieerd school moet het aantal dagen afwezigheid bijhouden sinds 1 september 2007: verplicht opnemen in schoolreglement sanctie bij niet toekenning van TOAH (Agodi) schriftelijke aanvraag van ouders medisch attest van arts nodig

Knelpunten tijdelijk onderwijs aan huis geen TOAH in het kleuteronderwijs 5 lestijden nodig in LO, 6 lestijden in SO is cumulatie van uren mogelijk? geen verplichting om TOAH aan te bieden wanneer de afstand meer dan 10 km / 20 km bedraagt beter informeren van ouders en kinderen Waar kunnen ouders terecht als school niet mee wil/kan?

Aanvulling: Bednet Actief en synchroon thuis les volgen Installeren van laptop, webcam en randmateriaal in de klas en bij het kind Zelf kiezen welke lessen je wil volgen Alle betrokken partijen (ouders, directie, CLB,…) moeten akkoord gaan Complementair met TOAH, vrijwilligersorganisaties, ziekenhuisscholen,… Contact: Bednet, 016/ of

Vragen, bemerkingen, aanvullingen? Vlaams Patiëntenplatform vzw Groenveldstraat 15, 3001 Heverlee 016/

Bronnen Omzendbrief lager onderwijs: /document/document.asp?docid=9293 Omzendbrief secundair onderwijs: /document/document.asp?docid=