Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Verkooptraject
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jan Evertsenstraat Amsterdam
Welkom bij de 4e workshop over:
“Verkopen aan lastige klanten”
Welkom!! Seminar: “Presenteer jezelf en je bedrijf”
Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Tegen werpingen opvangen Instemming verkrijgen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Welkom bij de 4e workshop over:
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Business Marketing Management
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
WELKOM.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
HS 3 Het verkoopgesprek.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
AIDA model.
Weerstand kan je opvatten als feedback
WOW: enqueteren bij Jumbo
Effectief communiceren
Hoofdstuk 6 Service.
Gespreksvaardigheden
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Sales 2.
Communicatieve Vaardigheden
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Een goed product maken is niet genoeg …
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
Communicatie 4e les.
Verkoopt en handelt verkoop af
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Gepresenteerd door [Naam]
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil

Misvattingen met betrekking tot persoonlijke verkoop Een verkoper, dat ben je of dat ben je niet Goede praters verkopen altijd goed Verkopen is hetzelfde als het etaleren van je productkennis Verkopen leer je alleen in de praktijk

Competenties Overtuigingskracht Sociale intelligentie Communicatief vermogen Resultaatgerichtheid

Communicatieproces

Mogelijke oorzaken miscommunicatie Zender en ontvanger praten vanuit verschillende denkramen - duwstijl versus trekstijl De informatie wordt onvoldoende eenduidig uitgewisseld De informatie wordt niet aantrekkelijk genoeg gebracht Er vindt onvoldoende feedback plaats

Non-verbale communicatie Spiegelen Afstemmen op de ander Positie ten opzichte van de ander - symmetrische of asymmetrische houding - gesloten of open houding - toekeren of afkeren - insluiten of uitsluiten

De vier kwadranten van bekwaamheid en bewustheid

Persoonlijkheidscategorieën Indeling is gebaseerd op vijf kenmerken: - openheid - consciëntieus - extravert - vriendelijkheid - neuroticisme

Representatieve factoren Lichaamsverzorging: lichaamsgeur; adem Kleding: driedelig pak of casual; gepoetste schoenen Presentatiematerialen: verzorgde schrijfmap; werkende laptop Tafeletiquette

Structuur verkoopgesprek Het eerste contact met potentiële klanten De voorbereiding De begroeting De klantoriëntatie De verkoopargumentatie Het afsluiten Het omgaan met bezwaren De nazorg

Het eerste contact met potentiële klanten Stel een lijst samen van bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn in je product (long list) Vergaar zoveel mogelijk informatie over deze bedrijven Kort de lijst in tot een shortlist Benader de beslissers van deze bedrijven

De voorbereiding van het verkoopgesprek Voorbeeld van een doelstellingenladder Kennismaken Relatie onderhouden Algemene informatie verkrijgen Bespreken van de huidige samenwerking Op de hoogte komen van de wensen en behoeften van de klant Afname van producten vergroten Nieuwe producten presenteren Het assortiment geleverde artikelen uitbreiden Referenties vragen

De begroeting ‘Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken’ Non-verbale communicatie is in deze fase even belangrijk als verbale communicatie Koetjes-en-kalfjes fase Zakelijke fase

De klantoriëntatie In deze fase zijn vier stappen te onderscheiden: Actief luisteren Vragen stellen Samenvatten Reflecteren op de non-verbale communicatie

Soorten vragen Open vragen Gesloten vragen Vervolgvragen Reflecterende vragen Controlerende vragen Isolerende vragen

De verkoopargumentatie De EMVB-formule - Eigenschap: ‘Wat is het?’ - Mogelijkheid: ‘Wat kan het?’ - Voordeel: ‘Wat hebt u eraan?’ - Bewijs

De afsluiting van het verkoopgesprek Vragen om een order Samenvatten van het gesprek Een gedeeltelijke beslissing afdwingen Een principeakkoord afspreken Een oplossing forceren Alleen laten

Omgaan met bezwaren Omgaan met bezwaren op basis van het BADSOC–model: - Bezwaar herkennen en erkennen - Aandacht geven aan het bezwaar - Doorvragen - Samenvatten - Oplossen - Conclusie/check

De follow-up Pro-actieve houding Omgaan met klachten Creëren van referenties

De plaats van verkoop binnen de organisatie Ondernemingsplan Marketingplan Verkoopplan Accountplan

Customer relationship management Verzamelen Archiveren Beschikbaar stellen Inzet CRM in de front-office Inzet CRM in de back-office

Verkoopstadia Leads Suspects Prospects Order Follow-up

Het uitbrengen van een offerte Verschillende soorten offertes: Vrijblijvende offerte Beknopte offerte Bevestiging van een verkoopgesprek Maatwerkofferte