Een ELO als rode draad voor het leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Edushock leerfestival
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Wat komt er zoal bij kijken?
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Inrichten van een dienst Weblectures
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop ‘visieversneller’
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Thema 2 Periode 1 KOP
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Het project Begeleiding Startende Leraren
Innovatie in het onderwijs
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Richard West University of Georgia
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Een ELO als rode draad voor het leren? Het gebruik van N@tschool in de master Leren & Innoveren 10 maart 2014, Erik Bolhuis & Aike van der Hoeff

Presentatie Van een onderzoek naar de invoering van de elektronische leeromgeving in de educatieve master Leren & Innoveren: - Theoretisch kader - Onderzoeksvragen en methode - Resultaten - Conclusies - Discussie

Huidige generatie ELO’s Huidige generatie ELO’s, ook wel ‘Digital teaching Platforms’ genoemd, zijn bedoeld om een sturend instrument te zijn in handen van de leraar, dus leraar gecentreerd Bedoeld voor een constructivistische manier van leren Bedoeld voor gepersonaliseerd leren Bedoeld om altijd te gebruiken, dus ook tijdens contacttijd (face-to-face)

Dede, Christopher & Richards, John (2012), Digital Teaching Platforms, Teachers College Press, New York ISBN 978-0-8077-5316-3

Wat is een DTP precies? Een digitale omgeving voor docenten en studenten Bevat het curriculum (wat moet er geleerd worden) en de toetsing (hoe wordt er beoordeeld) Ondersteunt real-time leraar-gestuurde interactie Veronderstelt on-to-one computing, d.w.z. elke student een laptop/tablet, en de leraar een laptop/tablet en een digibord bron: Van der Hoeff (2013) De ELO als rode draad in het onderwijs. In: Bolhuis & Van der Hoeff. (2013) Onderwijs met ICT: Leren lesgeven met technologie. Bussum: Coutinho.

Technologie integreren in alle delen van het schooljaar 9 sleutelfactoren bij invoering van technologie in het onderwijs (de belangrijkste 4) Technologie integreren in alle delen van het schooljaar schoolleiders beheersen change-management Dagelijks online samenwerken door leerlingen/studenten Technologie minstens wekelijks integreren in het kern-curriculum Greaves, T.; Hayes, J.; Wilson, L.; Gielniak, M.; & Peterson, R., e Technology Factor: Nine Keys to Student Achievement and Cost-Effectiveness, MDR 2010. http://pearsonfoundation.org/downloads/ProjectRED_TheTechnolgyFactor.pdf

Onderzoek Hoe wordt de ELO in de educatieve master gebruikt? Met de deelvragen: Wat is de visie op het gebruik van de elo? Wat zijn de intenties m.b.t. de invoering van de ELO? Hoe wordt de elo door docenten geïnterpreteerd? Wat is van de intenties terug te zien in het onderwijs? Hoe wordt dit door studenten ervaren en wat is het resultaat daarvan? Van den Akker, J. (2005). Curriculum development re-invented: evolving challenges for SLO. In: Curriculum development re-invented. Letschert, J. (Ed). Enschede: SLO.

Onderzoek Mixed method (Digitale vragenlijst, Interview, log-files). Ontwikkelaars: N = 6 Docenten: N = 11 Studenten: N = 117, Vragenlijst 1: N = 5: Eigen vragenlijst naar gebruik ELO Vragenlijst 2: N = 18: LICTO-vragenlijst

Wat is de Visie op gebruik ELO? De ontmoeting staat bij de Master Leren en Innoveren centraal. Dit is de ontmoeting met docenten, lectoren en medestudenten. Naast de ontmoeting is studeren belangrijk. Dit gebeurt individueel en groepsgewijs. Zowel de ontmoeting als het studeren wordt digitaal ondersteund en/of uitgebreid. Het digitale deel is op elk moment, vanaf elke plaats op elk device te ontsluiten.

Gevolgen voor de ELO Nadruk op naslagfunctie Nadruk op eenvormigheid BOYD Andere functies mogen: Groepsruimte, waarin documenten worden gedeeld Discussie-fora Diagnostische toetsen

Intenties m.b.t. de ELO 2012: Blackboard 7 -> Blackboard ? 2012: Europese aanbestedingstraject April 2013: nieuwe ELO: N@tschool Mei - September invoering ELO Mei inrichting ELO Juni scholing key-users Juli - september scholing docenten

Invoering ELO II Scholing MLI door key-user in de vorm van werksessies Veel on-the-job ondersteuning door korte lijntjes Video’s op YouTube, bijvoorbeeld: http://youtu.be/frOuLPlyTqQ Afspraken over de opzet Controle en rapportage over de opgezette onderwijseenheden.

Instructie

Rapportage

Hoe wordt de ELO door docenten geïnterpreteerd? - Bij aanvang was de opzet gelijk - Na een half jaar, zijn er verschillen in opzet - Maar niet alleen in opzet. Ook in gebruik Master Projecten Innovatie Begeleiden Compex Som 2961 1510 631 413 2333 Gemddelde 58,05 29,61 12,37 8,10 45,75 St.dev 31,24 21,48 11,08 15,41 31,38

Docenten, direct na de invoering: ‚Ik voel me slecht thuis in de ELO. Ik kijk er zo min mogelijk in’ ‚Het kost me veel tijd om alles goed er in te krijgen’ ‚Ik krijg goede reacties van studenten’ ‚Prettige leeromgeving, studenten zijn blij met de opzet’ ‚Ik heb alles te snel in willen zetten. Niet alles werkt goed. De hele invoering is veel te gehaast gebeurd’

Docenten, na een half jaar: ‚Ik gebruik de ELO alle lessen. Ik zou zo langzamerhand ook wel wat meer er mee willen doen’ ‚Ik gebruik de ELO niet veel. Maar waarom zou ik? De ELO is een hulpmiddel, geen doel?’

Kort scholingsmoment Gebruik van Webtools in N@tschool: o.a. Answergarden, titan-pad, socrative. Gebruik van log-files om zicht te krijgen op de mate waarin een student actief is in de onderwijseenheid

Gebruik door studenten (vragenlijst n = 51)

Gebruik digitale middelen door studenten in hun eigen lespraktijk (vragenlijst, N = 18)

Conclusies Visie: fysieke omgeving is leidraad, digitale omgeving is daaraan ondergeschikt. Intenties: Gericht op een geordende ELO, BOYD-ready Docenten: op orde, maar gaan daarna ieder op zijn eigen wijze mee aan de gang. De één voelt zich er thuis, de ander niet. Gebruik: heel verschillend Studenten: maken er ook heel verschillende gebruik naar

Vervolgonderzoek Hoe waarderen studenten de ELO? Diepte interview met een negental studenten die respectievelijk weinig gebruiken, middelmatig gebruiken en veel gebruiken.

Vervolgstap Herziening visie? Integreren met didactiek bijeenkomsten? Groepselementen gebruiken (Opslag documenten, discussie-fora) Sociale aanwezigheid: afspraken maken

Literatuur Dede, C & Richards, J. (2012), Digital Teaching Platforms, New York, Teachers College Press Droste, J. (2003). Het kiezen van een elektronische leeromgeving. Den Bosch: Cinop. Higgins, S. (2003). Does ICT improve learning and teaching in schools? London: BERA. Kennisnet (2013). Vier in balans. De laatste stand van zaken van ict in het onderwijs. Zoetermeer: Kennisnet. Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M. & Jones, K. (2009). Evaluation of evidence-based practicies in online learning: a meta-analysis and review of online learning studies. Washington: U.S. Department of Education. Liao, Y.C. & Hao, Y. (2008). Large-scale studies and quantative methods. In: Voogt, J. & Knezek, G. International Handbook of information technology in primary and secundary education. p. 1019-1036. Onderwijsraad (2011). Naar hogere leerprestaties in het voortgezet onderwijs. Den Haag: SDU. Strijker, I. & Van ‚t Riet, P. (2012). De LICTO-schaal voor ICT-gebruik docenten. Zwolle: Lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie. Van den Akker, J. (2005). Curriculum development re-invented: evolving challenges for SLO. In: Curriculum development re-invented. Letschert, J. (Ed). Enschede: SLO. Van der Hoeff, A. (2013). De ELO als rode draad voor het leren. In: Bolhuis, E. & Van der Hoeff, A. (2013) Onderwijs met ICT: Leren lesgeven met technologie. Bussum: Coutinho. Voogt, J. & Roblin, N.P. (2012). Effectiviteit van leermaterialen in het voortgezet onderwijs: een literatuurstudie. Enschede: Universiteit van Twente.