V1, e-Business Blok 1 les 4, college en werkgroep Maandag
Wat gaan we doen? CBS presentatie van 1 groep Profielen / opdrachtgevers volgende week bekend (Ice Mobile, Overtoom, Transavia en …….) Datum van afspraak en procedure afspreken De digitale omgeving Voorbereiding op volgende week, gastspreker Ronald Egas.
Huiswerk voor vandaag Bestuderen Chaffey, hoofdstuk 3 Scheer H 4 en 5 (theorie lezen, wordt niet herhaald in deze les) CBS-opdracht voor 1 groep
Vandaag / komende weken (zie lesprogramma) Milestone1: Volgende week afspraak rond zijn met bedrijf (Marijke maakt deze afspraak in de week voor begin januari). Milestone 2: A4 met kenmerken organisatie Deze week start met logboek. Schrift of een speciale map op je laptop.
SLEPTSLEPT
Sociaal/maatschappelijk... Kunnen we de vraag, het marktpotentieel inschatten? Hebben mensen toegang? Wat doen ze met het internet? En bedrijven? Wat kenmerkt ze? Denk aan socio-, psycho-, demo-, geografische aspecten (Generation C)
Internet en de gevolgen voor de maatsschappij en het zakendoen
De online wereld (h4, de digitale omgeving) Klant bepaalt Interactie Real-time Resultaatmeting Bereik Personalisatie Maar soms ook ongrijpbaar, oncontroleerbaar
De online afnemer Informatie-overload Any time, any place, any device Gemak (“ik wil het nu”) Momentconsument / prosumers Generation C
Web Trends Social software User generated content (participatie) Geo tagging Twinsumers Mash-ups The Long Tail Video Veel oude beloftes worden ingelost (bandbreedte, kritieke massa!)
The Long Tail Sex Mp3 Britney Spears 1,000X 3% 97% 10,000,000
HappyMobiel
2eHands KG800
FemmeFone
destination stockholm
Flickr T-Mobile
Generation C C = Content Ik heb een home page…, dus ik besta! Ieder mens is creatief Connecting & Sharing Internetpenetratie (aandeel vrouwen gelijk aan mannen) Multi-media (PC + DigiCam + Breedband)
Welkom op mijn home page
Am I hot or not?
Twinsumers de `twinsumer`: de consument die voor de aankoop van een product of dienst eerst via het internet kijkt wat zijn tweelingconsument ervan vond. epinions.com bieden allerhande recensies van de meest uiteenlopende producten. Yub.com geeft korting aan gebruikers die een recensie schrijven voor een product. SeatGuru.com laat reizigers elkaar vertellen wat de beste plaatsen in specifieke toestellen zijn per luchtvaartmaatschappij.
TripAdvisor
Zoover
SeatGuru
Wetgevend/juridisch/ethisch Gaat om zaken als: Persoonsgegevens Privacy Ongewenste Wat is opt-in en opt-out? Cookies (wat zijn dat en hoe worden ze toegepast?) Hoe pas je auteursrecht toe in het peer-to- peer tijdperk?
Wetgeving: privacy is een beheerskwestie Privacy actief benaderen en er iets van vinden en aan doen, bijv. Privacyrichtlijn ondersteunen Privacystatement opstellen Klantgegevens goed beschermen Audits laten doen En dat over de bühne brengen
Wetgeving: andere juridische beheerskwesties Merkbescherming, domeinnamen Advertentierichtlijnen Copyrights Persoonsregistratie (bijv. CV´s, formulieren etc) Belasting op verkochte goederen, wie betaalt wat en hoe
Economische factoren Globalisering `Think global, act local` Conjunctuur Internetgebruik, demografie Kennis van import, export, belastingregimes, financiële markten, lokale koopkracht. Waar en hoe breid ik onze dienstverlening uit?
Politieke factoren in de externe omgeving Overheidsinstellingen (ministeries, Opta) Richtlijnen Stimuleringsmaatregelen Andere, beleidsbepalende of beïnvloedende instellingen (DMSA, NLIP) Publieke opinie, beïnvloed door opinieleiders of de ´openbare agenda´ Consumentengroeperingen (kieskeurig.nl)
Technologische factoren Centrale vraag is welke technologische innovaties een concurrentievoordeel kunnen verschaffen. Innovaties zijn vaak kostbaar! Ben ik voorzichtig, een volger? Ben ik koploper als me dat een competitive advantage oplevert? Snelheid in acceptatie kan allesbepalend zijn. Vooral gelet op de bekende adoptiecurve van Rogers
Mash-ups Garbagescout: Wat ligt er op straat? koppelt user generated content aan Google maps Flickrmap: custom kaarten met geo-tagged foto’s Maakt custom flash kaart met foto’s uit flickr Eurorelais: hoe is de ligging van dit huisje? koppelt Google Earth en Maps aan vakantiehuisjes
Garbagescout
Plazes.com 1
Eurorelais 1
Eurorelais 2
Eurorelais 3
Hoe nu als bedrijf een strategie te kiezen?? Volgende week strategie voor Verdeel de klas in 4 groepen en doe de volgende opdracht.