Workshop Vakdidactische dag 23 mei 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Technology in the classroom
Ondernemen en Ondernemerschap
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Teamleren, hoe werkt dat?
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
WELKOM !! 4 maart 2014 Alleen ga je sneller, Samen kom je verder!
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Het T-pack model en de iPad
HAN Centrum voor Ondernemerschap
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Portfolio
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Onderzoeksvaardigheden
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Iedereen coach naar Jef Clement.
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Voorlichtingsavond klas 4 welkom
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Programma – 13.55Voorstellen & verwachtingen – 14.15Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.45Voorbeelden uit de praktijk.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Eigenschappen van hoeken
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
OUDERAVOND Welkom! Klas 3 Presentatie
IPad digital in je vingers... en nu de rest nog Jan de Waal.
Programma – 14.10Voorstellen & verwachtingen – 14.25Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.50Voorbeelden uit de praktijk.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatieavond groep 4
Media en creativiteit Herfst les 3.
Gewoontes / verslaving
met studievaardigheden
ADMINISTRATIEVE TRAININGEN PERIODE AFSLUITING STUDIEBEGELEIDING LEARN-IT MBO, AVENTUS, 5 JUNI 2013.
Welkom allemaal 11 januari Tip: Laat de computers uit!
Financieringsplan II Openingsbalans.
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
Gastvrij Apenheul Kick-off, Ilse de Krosse.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Inleiding Bedrijfsadministratie
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Sleutels, codes en aanwijzingen
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Welkom! Neem plaats in de kring.
In Control in het Sociaal Domein Met best practices!
Analyse maken Stap één bij projecten.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Sleutels, codes en aanwijzingen
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Sorteren met kaarten.
Cijferloos lesgeven bij talen
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Workshop Toetsanalyse
Transcript van de presentatie:

Workshop Vakdidactische dag 23 mei 2014 Didactiek Boekhouden Workshop Vakdidactische dag 23 mei 2014

Welkom: even voorstellen Marijke Zuidhof Lerarenopleider Han Coördinator lerarenopleiding economie

Welkom: even voorstellen Jeffrey Zweverink 2e jaars Leraar economie (2de graads) bij de HAN Jonge ondernemer Eigenaar bij Studiebegeleiding Learn-It Projectleider & Vestigingsmanager bij Studiebegeleiding Tumult Didactische methode ontwikkelt voor boekhouden Vooropleiding: MBO Bedrijfsadministratie Examentrainer voor MBO Bedrijfsadministratie niveau 3 en 4

Wat gaan we doen? Welkom; voorstellen en programma Driehoek van denken en doen Probleem bij het boekhouden met de oplossing Werkvorm 1 Werkvorm 2 Afsluiting

Stappenplan achterhalen Driehoek van doen Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren

Driehoek van denken Betekenis opbouwen Schematiseren Onthouden

Probleem bij het boekhouden Leerlingen leren journaalposten uit hun hoofd Snappen het systeem erachter niet Boekhoudregels passen ze maar mondjes matig toe

Oplossing Oplossen met voorkennis ” Systeemdenken” Administratieve Organisatie Journaalposten tot stand laten komen Inkoop en verkoopproces Ontleden met behulp van boekingsregels

Werkvorm 1: systeemdenken Maak groepjes van 2 personen Pak de pictogrammen uit de enveloppe Pak een A3 papier Visualiseer met de pictogrammen het inkoopproces op het A3 papier Geef met pijlen de goederen en geldstromen aan En laat de inkoopjournaalpost ontstaan uit de pijlen Je hebt hiervoor 10 minuten Veel succes!

antwoord

Werkvorm 2: Memorie Twee sets met kaarten: set met financiële feiten set met journaalposten Maak groepjes van vier. Leg de kaarten met de tekst naar beneden op tafel. Zorg ervoor dat de beide setjes gescheiden op tafel liggen. Zoek een match: leg elke keer uit waarom er wel/geen match is. Groepgenoten moeten meedenken of het klopt. Elke correcte match levert 1 punt op. De beurt draait steeds door dus ook als je wel een match hebt.

Meer weten? Over werkvorm systeemdenken: Binnenkort online: www.jeffreyzweverink.nl Boekje kunt u kopen voor 2,00 euro (symbolisch bedrag) Kijk op www.spons.nl/jeffreyzweverink voor digitale leerpad https://www.youtube.com/watch?v=M5CwMQDz_BU Over werkvorm memorie: Activerende werkvormen voor boekhouden vind je ook in het boek van Roel Grol .: leren denken met bedrijfseconomie.