‘How do you do(cent)’ Congres 13 november

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Identiteitsverankering
HAVISTEN COMPETENT
Door goede gesprekken groeien
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
“Een reis naar Licht”.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Lotgenotencontact.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
SBL conferentie lerarenregister
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
1 Van onbewust naar bewust? De risico’s van reflectie Workshop Landelijk HBO-Congres SLB “Van onbewust naar bewust” Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Arnhem,
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
GKC-project Ruggengraat
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Competentiegericht leren vmbo
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ethiek.
Studiekeuze voor ouders
Honoursonderwijs in HBO
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Leren van lastige kwesties
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Toekomstgericht onderwijs
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Pedagogiek als beroep.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Loopbaancompetenties
Communicatie 7e les.
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Mijn visie op onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Transcript van de presentatie:

‘How do you do(cent)’ Congres 13 november Workshop E: De docent als pedagoog Van do-cent naar do-euro

Wat vanuit het hart komt, kost geen moeite. Bert Hellinger Introductie Crit Jamin/ de Esdoorn Verkennen conclusies Je ergste vijand kan je niet zoveel kwaad doen als je eigen gedachten. Maar eenmaal beteugeld kan niemand je zozeer helpen. Uit de Dhammapada

pedagoog Normen en waarden: welke en …… (moralisme) Als leraar ben je altijd pedagogisch bezig. Je neemt dagelijks heel wat pedagogische beslissingen. Je prijst, berispt, stimuleert of je doet helemaal niets (ook dan ben je pedagogisch bezig). Tijdens het nemen van al deze beslissingen ben je voortdurend bezig met het vormen van jonge mensen (leerlingen) die hun eigen normen en waarden nog moeten ontdekken. Omdat wat jij als docent doet heel veel invloed heeft op de ontwikkeling van de leerlingen is het heel belangrijk dat je jezelf kent. Pedagogiek /opvoedkunde  is de studie van de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel. Een beoefenaar van deze studie heet een pedagoog. Normen en waarden: welke en …… (moralisme) Waartoe : leven binnen en buiten een beroepsveld.

Stimuleren: Mbo-onderzoek Vorm gesprek Met student 9% tegen 65% Over 21% Onduidelijk 5% Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar heb je niks aan als de trein stilstaat. Auteur onbekend Inhoud: Over student 0% Vakdeskundigheid 14% Rest (adm.zaken ) 40% Loopbaankenmerken14% Opleiding 32% Op alle niveaus in het onderwijs!

Ook in hbo signalen negatief (T.Luken) onderzoek 2007 Hogeschool Zuyd, slechts 30% studieloopbaanbegeleiding positief [Reflex-onderzoek: 6000 studenten in Randstad de studiebegeleiding de kleinste mate van tevredenheid oplevert, in vergelijking diverse andere aspecten. HAN 858 studenten, gem. waardering studieloopbaanbegeleiding rapportcijfer 5,6. Een derde studenten vindt studieloopbaanbgl. niet bijgedragen aan de beoogde effecten (studieloopbaanbegeleiders stuk positiever) Haagse Hog. geeft 41 % studenten aan dat studieloopbaanbegeleiding niet bijdraagt aan de eigen ontwikkeling Leerlingen en studenten behoorlijk negatief over studieloopbaanbegeleiding. … lijken nog ontevredener te worden. Helaas effectonderzoek zeldzaam in Nederland. geen enkele balans tussen overstelpende aantal visiestukken, plannen, handleidingen et. en concrete onderzoeksgegevens:niet ‘evidence-based’. Eén van weinige uitzonderingen onderzoek Meijers, ea [06] onder 3.500 ll. (vmbo, mbo) : Goede loopbaanbegeleiding effectief: draagt bij aan motivatie, verminderen voortijdig schoolverlaten, ontstaan arbeidsidentiteit en betere -keuzen. Goede loopbaanbegeleiding in vmbo/mbo bestaat praktisch niet: slechts in 3 van 226 groepen. Op dit moment vergelijkbaar onderzoek naar hbo in de afrondingsfase. Uit betrouwbare bron vernomen resultaten nog negatiever dan in het mbo.

verandering in arbeidsmarkt/ beroep Verleden Toekomst afgebakende beroepen stabiele situatie Iedereen wist hoe te gedragen zelfde opleiding/ achtergrond begin en einde zelfde sector kennis sector centraal vergroeid met sector als grijze muis, willem bever of held (on-/ terecht) plaatselijk en regionaal toekomst bekend minder beroepen chaotische toekomst: 7 x belangrijke stap of switch iedereen zoekende opleidingen en achtergronden divers competenties centraal (leren leren!) topsport regionaal, landelijk en global Zeker een ?

verleden: mythe via trial and error kom je er wel achter en het is geen ramp om deze weg te bewandelen kost tijd en geld (student, ouders, samenleving) trauma’s onderweg, die kansen verminderen. je inkomen veilig stellen (weinig soc. zekerheid) ________________________________________ Wees onberispelijk in je woorden. Vat niets persoonlijk op. Ga niet uit van veronderstellingen. Doe altijd je best. (De 4 inzichten van de Tolteken - 900-1100 na Chr.)

LWD (life work design) De basis is niet vakkenpakket, maar loopbaanleren Binnen specifiek werkveld met algemene competenties en specialisatie Van opleiden van kennisdragers op specifiek terrein naar professionals op een specifiek terrein We kunnen de kaarten, die ons zijn uitgedeeld niet veranderen, we kunnen alleen proberen het spel zo goed mogelijk te spelen. Randy Pausch

Randy Pausch the last lecture Onderwijs hbo/wo: retailbedrijf met etalage vol modules en studiepunten of atletiekvereniging met kennismaking en coaching?

http://www.carrieretijger.nl/carriere/profiel/professional-worden Vakmanschap (hoogwaardige kennis/ vaardigheden): specialist. Autonomie. …vrijheid in uitoefening weinig aansturing, onafhankelijk,  gemotiveerd en initiatiefrijk. Creativiteit in uitvoering van het werk, zelfstandig in beslissingen 'is' zijn vak, identificeert zich ermee, en met beroepsgroep verantwoordelijk voor uitvoering en professionele uitstraling . Beroepscode klachten-, beroeps- of tucht-commissie. je wordt niet zomaar een professional: kwestie van  diepgaand en langdurig  bekwamen. moet er het juiste beroep voor kiezen, beroep gekenmerkt door specifieke vaktechnische inhoud en creativiteit. focus: gaat voor het vak. Leer je niet spelenderwijs aan…>

F4u: instrumenten balans en verlies en winstrekening jaarlijks als graadmeter voor ontwikkeling! cijfers en %% als meetlat portfolio en POP (pip, pap en pep) als graadmeter voor gemaakte voortgang competenties in gradaties als meetlat…

Gooi luiken open voor een uitdagende en “global” toekomst How do you docent Van vakkenvuller naar bloemist voor variërende markten, met een zoekende klant Van docent naar loopbaancoach en -docent met voet van rem Gooi luiken open voor een uitdagende en “global” toekomst