Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Les 4 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Workshop Informatievaardigheden
Datavisualisatie: design > relationeel visualiseren: semantisch web
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed07 Privacy, reputation and control (voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Les 6 een goed 2010 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap ik en startformulering HKI > bedenk.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Workshop Informatievaardigheden
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Academische vaardigheden - C1.5
Datavisualisatie: search / research: data vinden minor I research Crosslab Lente 2011 I Richard Vijgen, the deleted city, 2011.
Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Datavisualisatie als informatie: De macht van data minor I research Crosslab lente 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 les 1 Engagement.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Social media voor statenleden/politici
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor minor I research Crosslab lente 2011 I 070311

7 mrt 11 - thema’s vorige lessen thema: datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor bespreking onderzoeksvraag- en opzet

thema’s / onderzoeksgebieden tot nu toe les 2: datavisualisatie als informatie vragen: - wat is de relatie informatie – vormgeving? kleur / vorm - patronen / herkenning / gemiddelden welke kennis leveren datavisualisaties? zijn data ‘beautiful evidence’ (Tufte) of subjectieve bewijsvoering? cases: selftracking en datamining

les 3: data als ‘subjectieve bewijsvoering’ / data als storytelling vraag: - hoe vertel je een verhaal met data? context: wat / hoe / wie / voor wie wat: data as beautiful evidence? Tufte Principles of Analytical Design hoe: data als story (subjectief bewijs) hoe wordt het verhaal verteld met de datavisalisatie? door wie? transparency: herkomst van data zichtbaar maken subjectief bewijs: meerdere auteurs community: open source data

wie: huidige stakeholders journalistieke media / ‘datajournalism’: http://datajournalism.stanford.edu/ - overheden / politie: crime mapping vs crime spotting Google + datasets > gesloten systeem http://www.google.com/publicdata/home

opdracht 3: context: welke data / actuele debat? welke data ga je visualiseren? beschrijf de inhoud van jouw dataset / ‘datafilter’ betrek hierbij het actuele debat: - standpunten van Tufte (data as beautiful evidence) - transparency (herkomst van data) - datavisualisatie als storytelling (subjectieve data; datajournalisme) - open source selecteer hieruit 1 thema dat het meest relevant is voor jouw datavisualisatie. Belangrijkste opiniemakers /standpunten? Beschrijf de relatie met jouw datavisualisatie.

John Grimwade, Data Wars, 2010 - lezen: John Grimwade, Data Wars, 2010 http://www.denieuwereporter.nl/2010/01/data-wars-alles-uitleggen-aan-iedereen/ Tracy Metz, Van Woord naar Beeld, NRC, 9 april 2010 http://followthemoney.nu/wp-content/themes/follow/images/NRCO.jpg

thema: datavisualisatie en de metafoor ‘Chart Wars’ http://infosthetics.com/archives/2010/01/chart_wars_the_political_power_of_data_visualization.html vragen: - hoe visualiseer je data tot een verhaal? - welke beeldende middelen? hoe zet je een metafoor in?

The essence of metaphor is understanding and experiencing wat is een metafoor The essence of metaphor is understanding and experiencing one kind of thing in terms of another’. George Lakoff en Mark Johnson, Metaphors We Live By (1980) Een metafoor is gebaseerd op overeenkomst tussen twee verschillende entiteiten. vb datavisualisering: - spotlight als metafoor voor zoeken - wereldbol als metafoor voor internet - bureaublad als metafoor voor computerdesktop

Door middel van metaforen proberen we iets onbekends te conceptualiseren door het te zien als iets dat we al kennen. Als zulke metaforen productief blijken, worden ze in de cultuur opgeslagen. doel ikv datavisualisatie: - vertaling van concepten dmv een ander [bekend] concept - concretiseren van informatie - betekenis geven aan informatie

welke metaforen worden gebruikt bij datavisualisatie? wat zijn de cliche’s? metafoors zijn krachtige beeldende middelen: herkenbaar is duidelijk herkenbare metafoor ook op artistiek gebied interessant? wat zijn de valkuilen? - de rol van abstractie

veelvoorkomende metaforen: - kaarten / plattegronden

- baloons

pie charts

manipulatie

publieke opinie / demografische metafoor

Hoe kan je metaforen betekenisvol gebruiken bij datavisualisatie?

onderzoeksopzet bronnen- en praktijkonderzoek onderzoeksdocument 2000 woorden stappenplan hoofdthema’s 1. Datavisualisatie: data als informatie - subthema’s: ‘data as beautiful evidence’/ subjectief bewijs data als storytelling/ datajournalisme 2. Datavisualisatie: datavormgeving - subthema’s: gebruik van metaforen (wordt aangevuld) 3. Datavisualisatie en verschillende users en doelgroepen - open source data, user research (contextmapping)

1.orienteren / inventariseren: (les 1 – 3) stappenplan 1.orienteren / inventariseren: (les 1 – 3) inventarisatie van onderwerpen i.k.v. datavisualisatie. > welke thema’s m.b.t datavisualisatie inspireren jou, waarom? > verzamel bronnen: projecten, documentaires, artikelen, boeken etc. > maak een eigen literatuurlijst van bronnen en artikelen. - vermeld altijd de bronnen! - notatie literatuur: auteur, titel publicatie, jaartal, uitgever / URL / datum laatste bezoek http://www.eur.nl/ub_informatievaardigheden/ub_instructie_nl/verwijzen_en_citeren/citeerstijlen/mla_verwijzingen/

2. afbakening (les 4-5) welk specifiek thema binnen datavisualisatie? > maak een selectie uit een van de 3 hoofdthema’s, definieer jouw thema (bronnen!) en motiveer je keuze. > criteria: wat interesseert je in dit thema? waarom is het nu actueel / relevant? - wat zijn de definitie / specifieke eigenschappen van je thema? - wat is het actuele debat? (zie: opdr 3) - wat is de relatie met jouw praktijkproject?

3. onderzoeksvraag / doel onderzoek (les 4) > onderzoeksvraag als basis voor je research. (afbakening) > voor welke vraag probeer jij een oplossing te formuleren? > wat wil je te weten komen? > wat is het doel? > voor wie is het interessant / relevant? > kenmerken van een onderzoeksvraag: de vraag is helder geformuleerd de vraag is afgebakend (specifiek) de vraag moet beantwoordbaar zijn (conclusie)

voorbeeld onderzoeksvragen: volgens criteria? welke rol spelen metaforen in datavisualisatie? - in hoeverre beinvloedt de vorm de inhoud in datavisualiatie? - hoe kan je storytelling inzetten bij datajournalism?

> afbakening: welk specifiek thema datavisualisatie? opdracht 4: 14 mrt > afbakening: welk specifiek thema datavisualisatie? selecteer 1van de 3 hoofdthema’s, definieer je specifieke thema (bronnen!) en motiveer je keuze. > criteria: - wat interesseert je in dit thema? waarom nu actueel / relevant? - wat zijn de definitie / specifieke eigenschappen van je thema? - wat is het actuele debat? (zie: opdr 3) - wat is de relatie met jouw praktijkproject? beschrijf dit in 500 woorden, publiceer op je blog > bestudeer: The Beauty of datavisualization http://www.ted.com/talks/lang/dut/david_mccandless_the_beauty_of_data_visualization.html wat zijn de kernopvattingen van McCandless?

bronnen http://www.informationisbeautiful.net/ http://vizthink.com/blog/category/visual-thinking/infographics/ http://www.davidmccandless.com/ http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0007294662/thegooddrugsg-21 https://formation.wallst.com/category/dataviz