Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Informatieavond Leerlingenzorg.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kan de pc het remediëren overnemen?
Informatieavond groep H5/6
Protocol Leesproblemen en Dyslexie
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Rekenmethodes.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Van harte welkom namens
Verlengde Instructie Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in de groepen 4a en 4b
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Basisschool ‘t Heuvelke
Informatie-avond groep 4-5
Informatieavond groep 4
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Op de informatieavond van de groepen 5
Hoe volgen wij de kinderen?
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatieavond groep 3
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Stichting Lek en IJssel
Welkom in Groep 8!.
Circuit en hoeken.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Poortwachtersbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol Toelichting zorgniveaus Uitwisseling Pauze Tips en suggesties Procedure Vo-faciliteiten Vragen Versie 28-11-12 - Samenwerkingsverbanden PO-VO West-Friesland Stroomlijnen aanvragen – criteria SDN – kwaliteit HPs

Vernieuwde Protocollen Leesproblemen en dyslexie Expertisecentrum Nederlands Groep 1 en 2 (2008) Groep 3 (2011) Groep 4 (2011) Groep5-8 (2011) SBO (2011) Stroomlijnen aanvragen – criteria SDN – kwaliteit HPs

Kenmerkend Jaargroepkaternen Recente ontwikkelingen: - effectief leesonderwijs - effectieve interventies - zorgniveaus duidelijk uitgewerkt (in katern groep 3 uitgebreide uitleg) - nieuw genormeerde toetsen - vergoedingsregeling dyslexie Stroomlijnen aanvragen – criteria SDN – kwaliteit HPs

4 zorgniveaus Niveau 1 Goed leesonderwijs Niveau 2 Extra zorg binnen de groep voor ongeveer 25 % zwakste leerlingen Niveau 3 Specifieke interventies voor ongeveer 10 % zwakste leerlingen Niveau 4 voor ongeveer 4 % zwakste leerlingen diagnostiek en behandeling in de gezondheidszorg

Zorgniveau 2 Intensivering onderwijsaanbod: Herhaling, kleinere stapjes Liefst met hulp aanvullende materialen uit de methode of materialen die hierbij goed aansluiten Voorkomen dat verschil met rest groter wordt

Zorgniveau 3 Specifieke interventies met materialen als Connect, Ralfi, Radslag, Drie Sterren Lezen Leerkracht, RT-er, IB-er, leesspecialist Leertijd minimaal 1 uur per week uitgebreid Minimaal 3 keer per week begeleid oefenen Individueel of kleine groep Evaluatie >terug naar zorgniveau 1,2 > voortzetting zorgniveau 3

Zorgniveau 4 Voorwaarden: Gebruik evidence based methodieken als Connect, Ralfi, Radslag, Drie Sterren lezen Minimaal 20 weken adequate hulp volgens protocol Daarvan minimaal 12 weken zorg op niveau 3 Naast startmoment meting 3 meetmomenten Nieuw sinds oktober 2012: bij comborbiditeit problemen inschatting psycholoog / pedagoog

Leesdossiers groep 8 Platform PO-VO West-Friesland Opbouw leesdossier Leeslogboek of toetsoverzichten Handelingsplannen Resultaat: Leesdossier in groep 8 Stroomlijnen aanvragen – criteria SDN – kwaliteit HPs

Probleem Kwaliteit handelingsplannen wisselend Koppeling handelingsplannen aan D/E-scores Gebruik screeningsinstrument Percentage dyslectici Veranderingen Landelijke ontwikkelingen Vergoede regeling voor ernstig enkelvoudige* dyslexie *tenzij onder controle

Aanpassingen Mogelijke dyslectische ontwikkeling wordt al vroeg onderkend Eerder vaststellen of er aan dyslexie wordt gedacht Via zorgverzekeraar Via zorgteam Zie Stappen bij (vermoeden van) dyslexie Metingen en aanmelding Zwakke leerlingen, dyslectische ouders, verschil taal/lezen en rekenen

Zorgleerlingen taal/lezen N.a.v. toetsen binnen het Leerlingvolgsysteem Technisch lezen: C/D/E score, dan DMT afnemen Spelling: C/D/E score DMT: D/E score CITO spelling of PI-dictee: D/E score Stroomdiagram DMT op letterniveau, CITO sp voldoet, maar PI is prettiger geeft resultaat op woordniveau

Stroomdiagram Volgen na élke toets voor Technisch Lezen en/of Spelling Welke toetsen? Toetsen die onder meer toegestaan zijn: SIBG, DMT (totaaluitslag 3 kaarten), CITO SP, PI-dictee Score: D/E score op lezen of spellen Met de vraag: Is voor dit kind een leesdossier nodig? Signaleringsinstrument beginnende geletterdheid (eind groep 2) en/of dec/april, DMT totaaluitslag 3 kaarten, CITO spelling en PI-dictee elk half jaar

Eerste D/E-score Vraag: Want: X haalde hiervoor C-scores en/of X is niet eerder getoetst

Nee Handelingsplan op zorgniveau 2 starten - extra zorg in de groepssituatie door groepsleerkracht Stand: X krijgt een handelingsplan

Tweede D/E-score, half jaar later Vraag: Want: X heeft alleen nog maar extra hulp in de klas gehad en dit is de 2e keer een D/E-score

Nee Leesdossier: ONLformat (leerlingdossier voor lezen/spellen) Stand: X krijgt een 2e HP (individuele instructie) Het lees/spellingdossier wordt voor een deel ingevuld Individueel of in klein groepje 3 x 20 minuten per week

Derde D/E-score, half jaar later Vraag:

Ja Vraag: Keuze: Ja/Nee Nagaan adhv de criteria voor ZV of ZT, zie Stappen

Verschil ZV- ZT Belangrijkste verschil: Bij Zorgteam ook: alléén voor TL<25 % zwakste (D-score of V-score) en/of SP <25 % zwakste (D-score of V-score) én inschatting IQ is bovengemiddeld Bij een hoog IQ (verwachting VWO-uitstroom) kan ook gekeken worden naar significant lagere scores op TL en/of SP in verhouding tot het leervermogen

Criteria ZV: Ja/Nee Stand: aanvraag via OBD Noordwest, IWAL, Glaudé, Jesri HP wordt vervolgd in overleg met bureau Vraag:

Criteria ZT: Ja Stand: bespreking binnen Zorgteam, gevolgd door aanvullend onderzoek Afstemming met onderzoekers op19 december HP wordt vervolgd

Criteria ZT: Nee Conclusie; vermoeden van dyslexie niet bevestigd Mogelijk een (taal)zwakke leerling Leerling blijft wel in taal/leeszorgmap HP wordt vervolgd Casus Lex en Dennis Dus niet aan ZV en niet aan ZT-criteria

Bijzondere gevallen Intelligentie Technisch lezen Spelling Gemiddeld C-D-C D-D-C B-B-B D-E-D Laag D-C-D E-E-E Hoog B-C-B 1;geen, 2; ZT Dysl,alleen SP, 3; doorgaan met meten tot 3xD/E op TL, 4; geen of doorgaan tot 3xD/E op SP

Overgangsregeling Wat te doen bij leerlingen van groep 8 Leesdossier op oude manier, zie website Platform Aanvullend onderzoek door Loes Altena – SWV Hoorn 1 Irene Augusteijn - SWV Hoorn 2 Chantal den Blanken - SWV de Streek

Praktische vragen Tijd voor vragenaan Dyslexiebureaus

VO-scholen Faciliteiten op de verschillende VO-scholen Zie: Inventarisatie VO Coördinatoren dyslexie

Afsluiting Leerlingen krijgen de juiste hulp op het juiste moment