1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Een ochtendje in onze kleutergroep
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Informatie over opzet onderbouw
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Wat is/Wat doet het Sterrenfonds? • Voor kinderen < 16 die een steuntje in de rug nodig hebben • In Nederland • Laat kinderen stralen door materiële.
Informatie avond Groep 1/2 Juf Marja / Juf Carry
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Geletterdheid….. Wat is dat?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Informatie Groep 1 / 2 Augustus Dagritme Inloop: Vanaf 8.15 – 8.30 uur De kinderen kiezen via het activiteitenbord Kring: - Trefwoord (kalender,
Informatie Groep 1 / 2 Schooljaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
de Ontdekking Oosterhout
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Informatieavond onderbouw
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Even voorstellen : Groep 3b
FEEST EERSTE KLASSERTJES Zondag 26 april
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Ouderkring groep
Belijdeniscatechisatie
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Een prachtige kans voor uw kinderen
Startweek 2015 Zondag 6 september tot en met zaterdag 12 september.
Een herfstboekje maken
INFORMATIE AVOND GROEP 1/2 Fijn dat u er bent!. -Inloop -Kring -Rekenkring -Zelfstandig werk -Methodelessen -Engels -Kanjertraining -Voorlezen -Auditieve.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
EEN DAG IN DE DERDE KLEUTERKLAS 3ka 3kb3kc. DE BEL GAAT! WE GAAN IN ONZE RIJEN STAAN!
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Informatiebijeenkomst nieuwbouw voor cliënten
Veilig thuis 1 14/12/2012.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
blok 2 les 4: contact met elkaar
Even onbevangen kijken
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Transcript van de presentatie:

1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !

2 Kom je bij ons spelen? Spelen in de werkelijkheid, met de werkelijkheid

3 Klein van start... De juffen spelen samen voor…

4 Jonge kinderen ontwikkelen zich: Als er contact en interactie is met volwassenen en andere kinderen Als ze mee mogen doen in de ‘echte wereld’ Als ze dat op hun eigen manier kunnen doen, door te imiteren en te spelen Als de volwassenen hen erbij betrekken en helpen

5 Contact en interactie Tijdens een kringactiviteit Tijdens spel…

6 Meedoen in de echte werkelijkheid De echte wereld binnen halen… En de echte wereld in…

7 Imiteren en spelen maken de kinderen zelf ook heksensoep. Daarvan maken ze ook recepten. Na het voorspelen van de juffen

8 De volwassene doet actief mee Bouwen in de bouwhoek. Samen een toverdrank of heksensoep maken

9 Kinderen doelgericht helpen bij hun brede ontwikkeling In een pedagogische omgang Met betekenisvolle activiteiten en inhouden Met doelgerichte hulp en stimulans Systematisch en planmatig Onze intenties

10 Juf, wat gaan we doen? Warm draaien voor het thema met een prentenboek De kinderen krijgen ook tijd om zelf te lezen.

11 Verkennen en onderzoeken Juf…wat is dit nu weer? Wat proef ik?

12 Samen spelen in het heksenhuis Heksensoep en toverdrankjes maken

13 Bewegen en manipuleren met spullen Doen alsof en eenvoudig rollenspel Dingen maken, construeren Thematisch rollenspel Thematisch spel in combinatie met lezen en schrijven Spelen en leren

14 Op ontdekkingstocht… manipuleren, experimenteren, leren Welke kleur tover ik nu? Twee kleuren samen mengen…

Dingen maken, construeren Met een echte kunstenaar aan de slag in de kunstwerkplaats Snoephuisjes maken van verschillende materialen

16 Doen alsof en eenvoudig rollenspel Ik ben een tovenaar en maak een lekker drankje klaar! Ik leg de baby In bed…

17 Een eigen verhaal maken bij je tekening

18 Contact leggen, samen aan de praat komen Structuur en verdieping geven (woordenschat) Verbreden met andere activiteiten (spel en lees- schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten) Nieuwe handelingen leren (knippen, teksten maken) Gezamenlijk nabespreken en plannen maken Volwassenen (leidsters en Leerkrachten) spelen mee