Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 2
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Methodisch begeleiden
HELP! Er zijn zoveel leerlingen die 1F niet halen als ze instromen
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Drieslag functioneel rekenen
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen en Rekenproblemen
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Meten en registratie ontwikkeling competenties
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Reflectie.
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
De 10e editie havo-vwo OB.
Het werken met portfolio
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Lezen: doe het goed voor
Masterplan dyscalculie Protocol ERWD PO - Dag 1
Masterplan dyscalculie
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Meer rekenplezier en onderwijskwaliteit! Het rekenplein: bewegend rekenen op het schoolplein.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Grafiek vragenlijst diagnostische rekengesprekken
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Rekenwerkgesprek Willem Rosier.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Profiel van een plusleerling
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument Henk Logtenberg Henk Logtenberg is als rekenexpert werkzaam bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies in Amersfoort. Henk heeft als leraar en docent gewerkt in het primair onderwijs, speciaal basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger beroepsonderwijs. Rekenen is zijn passie. Met twee Amerikaanse universiteiten werkt hij samen aan de doorontwikkeling van het reken(werk)gesprek in het Nederlandse onderwijs. 1A

Reken(werk)gesprek is een praktisch rekengespreksinstrument waarmee leraren in het basisonderwijs het dagelijkse rekenwerk van leerlingen kunnen analyseren, om tot een betere afstemming op de onderwijsbehoeften van de leerlingen te komen, waardoor de rekenopbrengsten van de leerlingen kunnen verhogen, sluit aan bij het drieslagmodel, sluit aan bij het handelingsmodel van het Protocol Ernstige Reken-Wiskunde en Dyscalculie Problemen. Achterzijde

Uitgangspunten Reken(werk)gesprek Het eigen rekenwerk van de individuele zwakke-, gemiddelde- of sterke rekenaar waarin de leerling is vastgelopen Het reken(werk)gesprek duurt 15 minuten en wordt tijdens de rekenles door de eigen leraar (of co-teacher) gehouden Het reken(werk)gesprek is opgebouwd uit: een kop (onderwerpkaart), romp (werkkaart, ijsbergkaart, schaalkaart, toverkaart) en staart (quick reference card) Voorzijde

Werkwijze Reken(werk)gesprek Op de achterzijde van de kaarten met de sternummers 1 tot en met 5 staat de opdracht (vraag)! Tijdens het gesprek maakt de leraar met behulp van de Quick reference card (8A) een notitie bij elke kaart. Met kaart 8B kan een prioritering in onderwijsbehoeften worden aangebracht. Tijdens het “eerste” gesprek worden de thematiek en aanknopings-punten in beeld gebracht. De uitkomsten van kaart 4 en 5 zijn de basis voor de aansluitende rekeninterventies. Technieken bij het houden van een reken(werk)gesprek: * observeren, parafraseren, * vragen (doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven), * metacommunicatie. Achterzijde

Cirkelkaart 1 Domeinen Leren rekenen 3A * getallen, * verhoudingen, * meetkunde & meten, * verbanden, Leren rekenen * begripsvorming, * ontwikkelen van oplossingsprocedures, * vlot leren rekenen, * flexibel toepassen, 3A

Kaart 1 Om welk domein gaat het (getallen, verhoudingen, meetkunde & meten en verbanden), welke onderdelen (notatie, met elkaar in verband brengen, gebruiken) en welk niveau (paraat hebben, functioneel gebruiken, weten waarom) ? In welke fase van de rekenwiskunde-ontwikkeling bevindt zich de leerling (begripsvorming, ontwikkelen van oplossingsprocedures,vlot leren rekenen, flexibel toepassen van kennis en vaardigheden) ? Achterzijde

Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen 2 Werkkaart Werkkaart 4A Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg

Kaart 2 Waar “wringt de schoen” volgens het drieslagmodel (aanpak, bewerking, reflectie)? Tip: Spiegel het werk van de leerling aan het werk van een “fictieve” leerling. Lok hiermee discussie uit!

3 IJsbergkaart Ijsbergkaart © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Kaart 3 Op welk handelingsniveau werkt de leerling? - informeel, - voorstellen-concreet, - voorstellen-abstract, - formeel handelen

Schaalkaart 4 6A Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen 4-4-2017 4 Schaalkaart 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 6A Omdat elk kind telt in Amsterdam Zuidoost - Henk Logtenberg 11 11

Kaart 4 De leerling “schaalt” zijn eigen niveau in bij deze opgave. Naar welk “cijfer” zou de leerling eigenlijk toe willen? Wat heeft de leerling nodig om deze sprong te maken?

5 Toverkaart

Kaart 5 Vraag “Stel dat morgen alles anders is. Dat je vannacht een hele bijzondere nacht hebt en je morgen deze opgave wél kunt maken! Wat is er vannacht dan veranderd? Waaraan kan ik zien dat er vannacht iets veranderd is?”

Quick reference card 6 Kaart Kindkenmerken 1. Cirkelkaart A. Taal (rekenbegrippen, rekennotaties) 2. Werkkaart B. Manier van leren (visueel, auditief, motorisch, coöperatief, construerend, modellerend) 3. IJsbergkaart C. Getalontwikkeling (gevoel voor getallen en getalbegrip!) 4. Schaalkaart D. Motivatie, affectie, concentratie & geheugen 5. Toverkaart E. Vormen van rekenen (schatten, hoofdrekenen, kolomsgewijs rekenen, cijferen, zakrekenmachine, oplossingen buiten het rekenen)

Onderwijsbehoeften

Contactgegevens Henk Logtenberg: F [033] 453 43 53 M 06 55 77 38 26 E h.logtenberg@cps.nl www.twitter.com/@CPSHenkL www.cps.nl