Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands beheersingsniveaus uitgedrukt in 5 deelvaardigheden In kwalificatiedossiers en brondocument
commissie Meijerink Opdracht was: ontwikkel een referentiekader voor de doorlopende leerlijnen taal en rekenen Doel: verhoging niveau taal en rekenen door betere afstemming
commissie Meijerink Opdracht is gerealiseerd in een half jaar Doel (verhoging niveau) bereikbaar door: Duidelijkheid over niveaus Niveau zelf niet hoger, maar meer leerlingendeelnemers halen niveau
Meijerink Meerwaarde advies Meijerink : Doorlopende leerlijnen Gemeenschappelijk referentiekader Gemeenschappelijke terminologie
Rapport van de Expertgroep Doorlopende leerlijnen Taal en Rekenen
F- fundamentele kwaliteit: accent op functioneel gebruiken. S- streefkwaliteit: gericht op verdiepen: formaliseren, generaliseren en abstraheren.
Referentiekader Meijerink rekenen verdeeld in vier domeinen in ‘schoolse’ termen beschreven
Raamwerk en Meijerink raamwerk getallen hoeveelheden maten ruimte en vorm gegevensverwer- king en onzekerheid verbanden veranderingen formules meijerink ver-houdingen meten en meetkunde verbanden getallen verhoudingen meten meetkunde gegevensverwer king en onzekerheid verbanden veranderingen formules
Rekenen Van F2 naar F3 Getallen Werken met negatieve getallen Machten, wortelteken Maatsystemen Volgorde van bewerkingen Getalgevoel Getallenlijnen Afronden Gebruik van de / een rekenmachine
Rekenen Van F2 naar F3 Verhoudingen Gebruik van verhoudingen In recepten en schaal berekeningen Meten en meetkunde Vlakke en ruimtelijke figuren Oppervlakte, omtrek en inhoudsberekeningen Verbanden Centrummaten Extra en interpoleren Grafieken ( de soorten en de verschillen en toepassingen) Excell gegevens in grafiek zetten
Raamwerk Rekenen Wiskunde versie 1.0
Doelen Raamwerk Rekenen/wiskunde uit kerntaken & werkprocessen zichtbaar te maken in kwalificatiedossiers Inhoud en niveau(s) daarvan aan te duiden
Verschillende niveau’s X1 De situatie is vertrouwd en eenduidig. Handelingen zijn concreet en eenvoudig. Y1 De situatie kan meer of minder vertrouwd zijn, is complex Vraagt om handelingen volgens bekende en vaste procedures. Meer handelingen nodig om een probleem op te lossen. Informatie moet gecombineerd kunnen worden 14
Rekenprofielen & rekentaken een methode Rekentaak Rekenvaardigheid binnen een werkproces van een kwalificatie. Dat doen ze op het niveau, volgens het Raamwerk Rekenen en Wiskunde en uitgesplitst naar de 4 Rekenvaardigheden. Rekenprofiel Grafische weergave van de Rekenvaardig-heidsniveaus voor een kwalificatie 15
Werkproces Rekentaken RV Niv Verzorgt goederenopslag Goederen verdelen Goederen vinden in magazijn G/H R/V X2 X1
Rekenprofiel niveau 2 opleiding LM Getallen/ hoeveel-heden, maten (G/H) Ruimte en vorm (R/V) Gegevens-verwerking, onzekerheid (G/O) Verbanden, veranderingen (V/V) Z2 Z1 Y2 Y1 X2 X1
Rekenprofiel niveau 4 Opleiding OM Getallen/ hoeveel-heden, maten (G/H) Ruimte en vorm (R/V) Gegevens-verwerking, onzekerheid (G/O) Verbanden, veranderingen (V/V) Z2 Z1 Y2 Y1 X2 X1
Kaders rekenen/wiskunde MBO Referentiekader Meijerink Voor alle onderwijstypen 4 -20 jaar Komt in de wet MBO: voor leren, loopbaan burgerschap Raamwerk rekenen/wiskunde MBO Voor (v)mbo Geen wettelijke status MBO: Voor functioneel gebruik rekenen/wiskunde mn in relatie tot beroepscompetenties (KD)
Voortgang referentiekader taal en rekenen Zie: Brief OCW dd 20-2-2009 Haalbaarheidsonderzoek 2F en 3F Concretisering alle niveaus Aanpassing 3F: specifieker voor MBO Ontwikkeling diagnostische toetsen Ontwikkeling examen MBO4
Reactie MBO Raad Veldraadpleging mbo + advies MBO Raad: Draagvlak voor referentiekader en referentieniveaus Meerwaarde doorlopende leerlijn Verdere uitwerking beroepsonderwijs Vaststellen examenprogramma’s Haalbaarheid voor ‘iedereen’ (vooral n1, 2,3) bepalen
Gevolgen paritaire commissie Opnieuw vaststellen niveau Nederlands vanuit beroep (opnieuw) Vaststellen niveau rekenen/wiskunde vanuit beroep
Aandachtspunten Voor Nederlands: Kans om niveaus bij te stellen Niveaus in kwalificatiedossier vanuit beroep Niveau beroep mag afwijken van LL&B Controleer of hogere eisen echt noodzakelijk zijn Vraag om verantwoording over hoe niveaus zijn vastgesteld
Aandachtspunten Voor Rekenen/wiskunde: Niveaus in kwalificatiedossier vanuit beroep Niveau beroep mag afwijken van LL&B Controleer of hogere eisen echt noodzakelijk zijn Vraag om verantwoording over hoe niveaus zijn vastgesteld
Enquête binnen VMBO 35% van de scholen wordt niet getoetst op rekenvaardigheid 15 % van de scholen hebben geen steunlessen voor rekenen Per week wordt aan rekenen van 0-120 minuten besteed Bij 65 % van de opleidingen is er specifieke rekendeskundigheid 25
Wat missen onze studenten Gebruik van de rekenmachine De prioriteitsregels Procenten onder en boven het honderd Verhoudingen Getal gevoel en schatten Hoofdrekenen Afronden Meetsystemen Negatieve getallen Transfer van leer-opgaven naar de opgave in de toets.
Specifieke problemen Vmbo MBO Lln zonder wiskunde Van wie is het rekenen? Project NVvW: RekenVOort MBO Rekenen in kader van beroep (KD) én rekenen voor het Examen (3F) Basisvaardigheden en/of functioneel gebruik
Verwijzingen Raamwerk rekenen/wiskunde MBO Rapport Meijerink http://www.fi.uu.nl/mbo/ http://www.fi.uu.nl/vmbo Rapport Meijerink http://www.taalenrekenen.nl/ MBO 2010 steunpunt Taal en Rekenen http://www.mbo2010.nl/ 28