Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Taal en rekenen in het mbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Taal en rekenen in het mbo
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in het mbo
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Bijeenkomst 2 10 januari 2012 vincent jonker & monica wijers
Rekenen in het middelbaar beroepsonderwijs
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Over rekenen gesproken
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Rekenbeleid
Op naar…
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Transcript van de presentatie:

Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands beheersingsniveaus uitgedrukt in 5 deelvaardigheden In kwalificatiedossiers en brondocument

commissie Meijerink Opdracht was: ontwikkel een referentiekader voor de doorlopende leerlijnen taal en rekenen Doel: verhoging niveau taal en rekenen door betere afstemming

commissie Meijerink Opdracht is gerealiseerd in een half jaar Doel (verhoging niveau) bereikbaar door: Duidelijkheid over niveaus Niveau zelf niet hoger, maar meer leerlingendeelnemers halen niveau

Meijerink Meerwaarde advies Meijerink : Doorlopende leerlijnen Gemeenschappelijk referentiekader Gemeenschappelijke terminologie

Rapport van de Expertgroep Doorlopende leerlijnen Taal en Rekenen

F- fundamentele kwaliteit: accent op functioneel gebruiken. S- streefkwaliteit: gericht op verdiepen: formaliseren, generaliseren en abstraheren.

Referentiekader Meijerink rekenen verdeeld in vier domeinen in ‘schoolse’ termen beschreven

Raamwerk en Meijerink raamwerk getallen hoeveelheden maten ruimte en vorm gegevensverwer- king en onzekerheid verbanden veranderingen formules meijerink ver-houdingen meten en meetkunde verbanden getallen verhoudingen meten meetkunde gegevensverwer king en onzekerheid verbanden veranderingen formules

Rekenen Van F2 naar F3 Getallen Werken met negatieve getallen Machten, wortelteken Maatsystemen Volgorde van bewerkingen Getalgevoel Getallenlijnen Afronden Gebruik van de / een rekenmachine

Rekenen Van F2 naar F3 Verhoudingen Gebruik van verhoudingen In recepten en schaal berekeningen Meten en meetkunde Vlakke en ruimtelijke figuren Oppervlakte, omtrek en inhoudsberekeningen Verbanden Centrummaten Extra en interpoleren Grafieken ( de soorten en de verschillen en toepassingen) Excell gegevens in grafiek zetten

Raamwerk Rekenen Wiskunde versie 1.0

Doelen Raamwerk Rekenen/wiskunde uit kerntaken & werkprocessen zichtbaar te maken in kwalificatiedossiers Inhoud en niveau(s) daarvan aan te duiden

Verschillende niveau’s X1 De situatie is vertrouwd en eenduidig. Handelingen zijn concreet en eenvoudig. Y1 De situatie kan meer of minder vertrouwd zijn, is complex Vraagt om handelingen volgens bekende en vaste procedures. Meer handelingen nodig om een probleem op te lossen. Informatie moet gecombineerd kunnen worden 14

Rekenprofielen & rekentaken een methode Rekentaak Rekenvaardigheid binnen een werkproces van een kwalificatie. Dat doen ze op het niveau, volgens het Raamwerk Rekenen en Wiskunde en uitgesplitst naar de 4 Rekenvaardigheden. Rekenprofiel Grafische weergave van de Rekenvaardig-heidsniveaus voor een kwalificatie 15

Werkproces Rekentaken RV Niv Verzorgt goederenopslag Goederen verdelen Goederen vinden in magazijn G/H R/V X2 X1

Rekenprofiel niveau 2 opleiding LM Getallen/ hoeveel-heden, maten (G/H) Ruimte en vorm (R/V) Gegevens-verwerking, onzekerheid (G/O) Verbanden, veranderingen (V/V) Z2 Z1 Y2 Y1 X2 X1

Rekenprofiel niveau 4 Opleiding OM Getallen/ hoeveel-heden, maten (G/H) Ruimte en vorm (R/V) Gegevens-verwerking, onzekerheid (G/O) Verbanden, veranderingen (V/V) Z2 Z1 Y2 Y1 X2 X1

Kaders rekenen/wiskunde MBO Referentiekader Meijerink Voor alle onderwijstypen 4 -20 jaar Komt in de wet MBO: voor leren, loopbaan burgerschap Raamwerk rekenen/wiskunde MBO Voor (v)mbo Geen wettelijke status MBO: Voor functioneel gebruik rekenen/wiskunde mn in relatie tot beroepscompetenties (KD)

Voortgang referentiekader taal en rekenen Zie: Brief OCW dd 20-2-2009 Haalbaarheidsonderzoek 2F en 3F Concretisering alle niveaus Aanpassing 3F: specifieker voor MBO Ontwikkeling diagnostische toetsen Ontwikkeling examen MBO4

Reactie MBO Raad Veldraadpleging mbo + advies MBO Raad: Draagvlak voor referentiekader en referentieniveaus Meerwaarde doorlopende leerlijn Verdere uitwerking beroepsonderwijs Vaststellen examenprogramma’s Haalbaarheid voor ‘iedereen’ (vooral n1, 2,3) bepalen

Gevolgen paritaire commissie Opnieuw vaststellen niveau Nederlands vanuit beroep (opnieuw) Vaststellen niveau rekenen/wiskunde vanuit beroep

Aandachtspunten Voor Nederlands: Kans om niveaus bij te stellen Niveaus in kwalificatiedossier vanuit beroep Niveau beroep mag afwijken van LL&B Controleer of hogere eisen echt noodzakelijk zijn Vraag om verantwoording over hoe niveaus zijn vastgesteld

Aandachtspunten Voor Rekenen/wiskunde: Niveaus in kwalificatiedossier vanuit beroep Niveau beroep mag afwijken van LL&B Controleer of hogere eisen echt noodzakelijk zijn Vraag om verantwoording over hoe niveaus zijn vastgesteld

Enquête binnen VMBO 35% van de scholen wordt niet getoetst op rekenvaardigheid 15 % van de scholen hebben geen steunlessen voor rekenen Per week wordt aan rekenen van 0-120 minuten besteed Bij 65 % van de opleidingen is er specifieke rekendeskundigheid 25

Wat missen onze studenten Gebruik van de rekenmachine De prioriteitsregels Procenten onder en boven het honderd Verhoudingen Getal gevoel en schatten Hoofdrekenen Afronden Meetsystemen Negatieve getallen Transfer van leer-opgaven naar de opgave in de toets.

Specifieke problemen Vmbo MBO Lln zonder wiskunde Van wie is het rekenen? Project NVvW: RekenVOort MBO Rekenen in kader van beroep (KD) én rekenen voor het Examen (3F) Basisvaardigheden en/of functioneel gebruik

Verwijzingen Raamwerk rekenen/wiskunde MBO Rapport Meijerink http://www.fi.uu.nl/mbo/ http://www.fi.uu.nl/vmbo Rapport Meijerink http://www.taalenrekenen.nl/ MBO 2010 steunpunt Taal en Rekenen http://www.mbo2010.nl/ 28