'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education
Advertisements

Annelies Daalder WODC Onderzoek voor beleid Annelies Daalder WODC
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Evidence Based Nursing - filosofie -
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Professionaliteitsontwikkeling
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Evidence-based.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leren van lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
Wat je zelf vindt, weet je beter
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
De kubus van CSPE succesfactoren!
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Evidence-Based Medicine
Evidence-Based Practice
Methodiekontwikkeling 2
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Begeleiding bij Werkplekleren
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Commissie BOM Opgericht in 1999
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Zonder context geen bewijs
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Als de samenleving je laboratorium is
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional? Lezing Landelijke Studiedag VELON 9-11-2007 Monique Volman Vrije Universiteit

“De leraar vormt […] de kern van ‘evidence-based’ werken: door zijn kritische en onderzoekende houding geeft hij vorm aan het verbeteren van onderwijs op basis van kennis over de effectiviteit van nieuwe methoden.” Rapport Tijdelijke Commissie Leraren, 2007

“Het is opvallend dat steeds meer scholen vragen om kennis vanuit onderzoek om hun vernieuwingen evidence-based te maken en zich evidence-based te kunnen ontwikkelen” Snoek en Krüger, 2007

welke rol moeten ze spelen in de praktijk van onderwijsprofessionals? ‘evidence’ ‘onderzoek’ welke rol moeten ze spelen in de praktijk van onderwijsprofessionals?

Opbouw ideaalbeeld van de evidence-based werkende leraar en lerarenopleider ideaalbeeld van de onderwijs-professional met een onderzoekende houding twee visies op ‘leren van onderzoek’ door professionals hoe omgaan met spanningsveld ?

‘Evidence-based’ werken in het onderwijs VS: No child left behind act (2002) What Works Clearinghouse (WWC): resultaten van onderzoek dat de toets der wetenschappelijke kritiek kan doorstaan www.whatworks.ed.gov

Criteria WWC Meets Evidence Standards: experimenteel onderzoek; randomized controlled trials (RCT’s) = golden standard Meets Evidence Standards with Reservations: quasi-experimentele studies Does Not Meet Evidence Screens: al het overige onderzoek

Onderwijsraad (2006) “Naar meer evidence based onderwijs”  Implicaties voor de dagelijkse praktijk van leraren en lerarenopleiders ??

Kritiek Marilyn Cochran-Smith (JTE): posities in onderwijsdebatten zijn nu eenmaal ook ideologisch en politiek het moet ook gaan over idealen en waarden de strategie ‘empirisch bewezen’ / ‘evidence’ leidt tot verschraling van de discussie

Kritiek Gravemeijer & Kirschner (PS): niet uitvoerbaar niet betaalbaar te generaliserend geen wetmatigheden maar regelmatigheden leraar geen betekenisgevend subject houdt geen rekening met verschillen tussen leraren, leerlingen, scholen geeft geen aanwijzingen voor specifieke leraren / scholen laat zien wat werkt, niet hoe ‘het’ werkt werkt vertragend en conserverend En: gevaar van de-professionalisering

Een onderzoekende houding onderzoek als instrument voor professionele ontwikkeling dé invulling van de 7e SBL competentie winst voor leraar, school en beroepsgroep versterking van het beroep  implicaties voor de dagelijkse praktijk van leraren en opleiders ??

Evidence: receptenboek of zoektocht Roep om een onderzoekende houding gaat steeds vaker samen met pleidooi voor evidence-based werken maar Dit zijn verschillende ideeën over hoe je van onderzoek kunt leren

Leren van onderzoek Evidence-based werken Wetmatigheden  recepten  uitvoeren Onderzoekende houding vraag  voorlopige eigen/gedeelde antwoorden (regelmatigheden)  uitproberen en opnieuw ter discussie stellen

Professionaliseringsparadox: Kwaliteitsinstrument ondergraaft kwaliteit: Handelen en beslissen volgens standaard procedures holt professionele autonomie uit

Slot ‘evidence-informed principles to guide policy and practice’ ‘Teaching and Learning Research Programme’ UK (zie www.tlrp.org) NL: Expeditie Durven Delen Doen (VO Raad)

Zoeken naar evidentie voor werk-zaamheid onderwijsaanpakken Scholen en onderzoekers werken samen in praktijkgericht onderzoek Leraren beoordelen kritisch de bruikbaarheid van onderzoeksresultaten voor eigen praktijk Leraren onderzoeken vragen m.b.t. eigen praktijk op systematische wijze Vragen die je je iedere dag stelt en met collega’s bespreekt

“De leraar vormt […] de kern van ‘evidence-based’ werken: door zijn kritische en onderzoekende houding geeft hij vorm aan het verbeteren van onderwijs op basis van kennis over de effectiviteit van nieuwe methoden.”