Waarde(n)volle comfrontatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Men vraagt zich af waarom …??
Seksualiteit: gave van God
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Vraaggericht werken.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
6 pijlers van de code in beeld
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen? Omdat hij anders op zijn werk niets meer te doen heeft.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Echt of nep?.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Interpreteren van data
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
? Wat zegt de Bijbel erover?
Communicatie en dementie
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Ongemakkers hebben de toekomst Inspiratiemiddag Doarpswurk 17 november
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Smart sharing in Twente op 27 maart Genieten van weerstand.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Waarde(n)vol Communiceren
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Waarde(n)volle comfrontatie Guido Rijnja & Els van der Pool

Routeplanner 1. Introductie: waarden op je bord 2. Een prangende vraag 3. Een antwoord in drie delen. Of vier 4. In gesprek: komen-u-en-ik-in-actie?

  www.oprah.com/spirit/Miscommunication-in-the-Workplace-Conflicts-with-Boss

en slechts een enkeling ziet wát je eraan kunt doen’ ‘Veel mensen zien dát er iets fout gaat. Veel minder zien waar de fout zit, en slechts een enkeling ziet wát je eraan kunt doen’ Bron: Pieter Winsemius, ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt’, 2004

http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html

Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie ? Een prangende vraag Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie ?

Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie? Wat doe je? Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie? Wat zijn dat ? Wat is dat?

Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie ? Wat is dat?

Communiceren: Echt niet, Echt wel, is onlosmakelijk onderdeel van het werk van een professional Echt wel, is onlosmakelijk onderdeel van het werk van een professional

Speelveld, spelers en spel ? Context verandert Zoeken naar nieuwe rol & relatie professional & burger Meer, andere hulpmiddelen (informatiedragers, digitale media)

Wat blijft (lastig)? Sommige boodschappen interactie Gelaagdheid communicatie weerstand

Professionele communicatie Je geeft, vraagt, zoekt, deelt informatie Maakt (on)bewuste keuzes Zoekt en streeft naar wederzijds begrip ivm interactie in je werk

Communicatief competent (Tekst) Vakmanschap   Genre competentie Strategische competentie Feedback geven en ontvangen Bron: Body of Knowledge and skills beginnend professional

PvdA: Alle ambtenaren moeten de straat op DEN HAAG - Iedere ambtenaar van de gemeente Den Haag moet een eigen straat onder zijn of haar hoede krijgen. De medewerkers kunnen zo een schakel vormen tussen de gemeente en de bewoners. [….] De PvdA wil niet teveel voorschrijven hoe de ambtenaren hun nieuwe taak op zich zouden moeten nemen. De ene kan zijn emailadres opgeven bij de bewoners, de andere kan er gaan kennismaken met de mensen, zegt Bolle. [….] De wethouder denkt niet dat iedere ambtenaar hiervoor de vaardigheid heeft. ‘De burger wil professioneel geholpen worden en niet iedereen heeft die kwaliteiten.’ [….] Bolle is teleurgesteld [….] Ik denk dat je ambtenaren ook erg tekort doet, als je zegt dat ze het niet kunnen.’ 20-11-2013  |  22:25

Strategische competentie ? Afstemmen van … vraagstuk context effecten rollen, relatie, gelaagdheid Waarde(n)volle reflectie: door luisteren, door-zien, door-denken BoKS gevorderde professional (under construction)

Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie ? Wat zijn dat ?

Waarden?

Waarden: vier orientaties Publieke waarden Openbaarheid, duurzaamheid, rechtvaardigheid Professionele waarden Zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, leergierigheid Persoonlijke waarden Billijkheid, respect, zorgzaamheid Organisatie-waarden Continuïteit, samenwerking, loyaliteit Ontleend aan Rob van Es, Professionele ethiek, 2010

Hoe geven waarden vorm aan mijn professioneel communiceren ? Wat doe je? Hoe geven waarden vorm aan mijn professioneel communiceren ?

Copingstijlen Wegbewegen (vluchten) Meebewegen (vragen) Tegenbewegen (vechten) Vermijden (‘Dat hoort niet op mijn bordje’) Bagatelliseren (‘Er zijn ergere dingen op de wereld’) Ritualiseren (‘Daar hebben we toch procedures voor?’) Inleven (‘Weerstand maakt nieuwsgierig’) Overeenkomen (‘Zoeken naar gedeeld belang of waarde’) Herformuleren (‘Wat kan wel?’) Confronteren (‘We kunnen niet bezig blijven’) Forceren (‘Soms moet je doorduwen’) Intimideren (‘Zonder bluf ben je nergens’ www.genietenvanweerstand.nl

Comfrontatiemodel

Zes hefbomen Persoonlijke hulpbronnen Extraversie, vriendelijkheid, emotionele stabiliteit, ordelijkheid en openheid Professionele ambitie Baan carrière of roeping Ambtelijk besef Vakmanschap onder bestuurlijke verantwoordelijkheid, beheersbaarheid in democratische context Zicht op resultaat ‘Wat betekent het’: voel je de impact, zwartkijksessie Sociale steun Luisterend oor, bondgenoot pro-actief als dat mag , voorbeeldgedrag Ruimte voor reflectie Fouten maken mag, twijfelen is een feest, intervisie, ‘communisprudentie’

Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie? Wat doe je ? Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie? Wat zijn dat ? Wat is dat?

Hoe geven waarden vorm aan mijn professionele communicatie ? Wat kan ík daar aan doen?

Hoe geef ík vorm aan waarden in mijn professionele communicatie? Een nieuwe vraag Hoe geef ík vorm aan waarden in mijn professionele communicatie?

Zoektocht www.kortom.be

Dank voor uw aandacht!