Door: Marvin Peters & Frank van Esch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Use Case Modelling.
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
Server Management Framework
Digitaal Aanmelden met AAWS Een template voor succes
Pieter Bamps(2 de master CW) Begeleider: Joris Klerkx Promotor: E.Duval.
Specialist in de Test discipline
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Technisch Ontwerp.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
MKT project 1 & Mens-Machine-Interactie
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren
Informatieanalyse.
Functioneel Ontwerp.
Operating Systems Informatica.
19 nov 2007 Patiëntenvereniging aan het woord Frank van de Peppel Bestuurslid.
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Project Erusmushuis UML
Testen, deployment en configuratiemanagement
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Leo van der Geest VDC/BIM Consultant
Opvallend? Twijfel? Vragen? Rijkswaterstaat – van A naar Beter.
User Experience Design
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
Keukenhulpje MIRA Universiteit Twente. Opdrachtgever MIRA Onderzoeksinstituut Biomedische Technologie Technische Geneeskunde.
Besturingssysteem Vaak wordt de Engelse term gebruikt: Operating System ( OS ) Plaats van het OS in een computersysteem: Hardware Applicatie Operating.
Functioneel Ontwerpen
Elke klant heeft een computer. De meeste computers zijn tussen de 2 tot 4 jaar.
MultiMedia Management – WEEK 4 Marcel Jansens 11Mei 2011.

UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Kevin van der Vleuten Technisch Informatica Leerjaar 3 16 januari 2015Stage Presentatie1 / 19 W2000 Stage Presentatie.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
18 SEPTEMBER 2014 INLOOPSESSIE MASTERPLAN FEELGOOD SESSIES.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Requirementsmanagement
Landelijke Raad van Advies INCMD d.d. 21 april 2017 De CMD’er
Robots en programmeren
Unified Modeling Language 2.0
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Welkom, Team Sportief presenteert:
De didactiek van ontwerpen
Is testen een project op zich?
Van “Test Less” naar “Test Different”
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
Transcript van de presentatie:

Door: Marvin Peters & Frank van Esch UI ontwerpproces Door: Marvin Peters & Frank van Esch

Inhoud Wat is een User Interface (UI) Functie van een UI Het UI ontwerpproces

Vraag Wie kan er een aantal voorbeelden van een UI opnoemen? Frank: vraag aan het publiek of ze een aantal voorbeelden kunnen opnoemen van user interfaces. Antwoord: GUI, CLI, TUI, maar ook de interactie tussen mens een machine. Bij een auto is dat: gasdpedaal stuur. Of het invoer scherm van een houtbewerkingsmachine. Dus niet alleen computers hebben UI’s

Wat is een User Interface De interface tussen een computer(of machine/apparaat) en de mens die de computer gebruikt De gebruikersinterface maakt interactie tussen mens en machine mogelijk. Frank. De focus van het ontwerpen ligt op de ervaring en interactie van de gebruiker. Het doel van User interface ontwerp is om de interactie tussen mens en machine zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken. Door middel van een goed User interface ontwerp kunnen processen sneller afgewerkt worden. Bijvoorbeeld het boeken van een reis, gaat dit via een duidelijk en overzichtelijk UI dan zal men sneller tot het een reis komen die geboekt is.

Functie van een UI De besturing van een machine voor de mens mogelijk maken. voorbeelden: Grafische gebruikersinterface (GUI) Opdrachtregelinterface (CLI) Tekstuele gebruikersinterface (TUI) Marvin

Het ontwerpproces Doel bepalen Gebruikers analyseren Use cases maken Functionele eisen bepalen Prototyping Usability testen Grafisch interface design Marvin

Doel bepalen VB van hotel website: doormiddel van de uitstraling van de nieuwe GUI moeten we 30% meer zakelijke klanten aantrekken VB doel van een CRM systeem: Gebruikers moeten doormiddel van de nieuwe GUI 30% efficiënter een klant kunnen toevoegen Frank: Waarom een doel opstellen, om vooraf duidelijk te krijgen wat het bedrijf wil bereiken met de UI. Belangrijk om te weten zodat je aan de hand van het doel uses cases en funtionele requirements voor het UI kan maken.

Gebruikers analyseren Wat zou de gebruiker willen dat het UI doet? Hoe zou UI passen bij de gebruiker en zijn normale activiteiten? Hoe technisch is de gebruiiker? Welke look & feel verwacht de gebruiker? Frank: analyse van de potentiële gebruikers van het systeem. Doormiddel van discussie bijvoorbeeld verwacht een zakelijke uitstraling. Of de gebruikers zijn kinderen, voor kinderen een andere UI dan voor oudere mensen. Technisch: voor een iter een systeem of voor een betonstorter

Use cases maken Use cases maken om de UI zo goed mogelijk aan te passen op het proces Marvin: aan de hand van processmodellen bepalen wat het systeem moet kunnen, nog geen functionele requirements. Geef schematisch en textueel weer waar er aan gedacht moet worden bij het ontwerpen van een ui.

Functionele eisen bepalen Functionele requirements bepalen Wat moet het UI kunnen om het doel te behalen? VB: Binnen 3 klikken moet men een kamer kunnen reserveren. Marvin

Prototyping Testontwerp maken, op papier schetsen maken bijvoorbeeld Om de opdrachtgever een beeld te geven van functionaliteit en look & feel van de UI Marvin

Usability testen Laat gebruikers werken met het prototype om daarna feedback te geven zodat het ontwerp aangepast kan worden. Frank: belangrijk om interactie te hebben met het klant ovre het UI ontwerp zodat eventuele verbeteringen in het UI ontwerp doorgevoerd kunnen worden. Gebruikers moeten hun gedachten bij het systeem kenbaar maken om duidelijk te krijgen of het voldoet aan de use cases die opgesteld zijn samen met de klant. Het gevoel bij een het ontwerp van een website speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, de website moet vaak een bepaald gevoel oproepen bij de opdrachtgever.

UI interface design Het eigenlijke ontwerpen van een UI Gebaseerd op prototype en resultaten van usability test Belangrijk dat je weet op welk platform de UI draait. Vraag 1: wat bedoelen we met het onderste punt. Belangrijk, je wil niet dat MacOSX gebruikers een GUI van een windows gebaseerde applicatie voor hun neus krijgen. De gebruikers zullen moeten wennen aan de andere opzet. Frank Hier wordt het werk uitgevoerd, dat kan na de voorgaande stappen, is gebaseerd op de use cases, requirements, prototypes en usability test.