Werken met onbewuste delen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GOD is liefde.
Advertisements

voor iedereen die van zijn hond houdt…
Visie, missie en kernwaarden
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Louis.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Discipelschap.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Een verhaal om te onthouden
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
NIET OP DOOIEND IJS !!.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Honden..
Zij alleen…...
Gods betrokkenheid bij je vriendenkring
Klik met de muis.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Weglopen Johanna Kruit.
Interpreteren van data
Ik vraag slechts één enkel minuutje van je tijd!!!
18 november 2011.
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Politiek jargon Bingo.
Godsdienst 1.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Vriendschap.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Logische niveaus Bateson en Dilts
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Onze doelen en visie in beeld
“de liefde van God”.
VREUGDE.
OF IK JE TERUG ZAL ZIEN Benny Neyman.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Jongeren willen blijven geloven. = in relatie met Jezus leven.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Hand-Out.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Werken met onbewuste delen

Gestalt therapie Fritz Perls (1893 - 1970) Methodiek Gestalttherapie kiest vaak voor directe actie, het experiment om nieuw gedrag uit te proberen en te ervaren. Iemand die het moeilijk heeft om warmte en aandacht van anderen te ontvangen, zal in de therapie uitgenodigd worden om dit uit te proberen. Als iemand het moeilijk heeft om kwaad te zijn en aldoor in verdriet blijft, kan hij gevraagd worden om te kijken of hij door zijn tranen tot bijvoorbeeld een 'nee' of een schoppende beweging kan gaan. Gestalttherapie houdt zich liever met het 'hoe' dan met het 'wat' of 'waarom' bezig. Het 'hoe' is hierin ook het 'wat': hoe iemand spreekt, kijkt, zich terugtrekt, ... Zegt veel over hoe hij contact maakt met de ander en wat er misloopt.

Bewust en Onbewust ! praten zwijgen Aan de ene kant wil ik zwijgen Motivatiestroom A Motivatiestroom B Bewust worden van twee motivatiestromen die onverenigbare gedragingen willen aansturen. Bijvoorbeeld: zwijgen en praten ! Aan de ene kant wil ik zwijgen aan de andere kant wil ik praten praten zwijgen

Delen bestaan op alle neurologische niveaus Neurologisch niveau: Voorbeeld: Missie: wil ik gelijk hebben of geluk? Identiteit: ben ik vriend of opvoeder? Overtuigingen: mijn relatie is belangrijker dan gelijk krijgen of gelijk krijgen is belangrijker dan mijn relatie? Waarden: oordeel of leereffect? Mogelijkheden: vermogen om te beoordelen of om te motiveren? Gedrag: geef ik kritiek of geef ik sandwich feedback? Omgeving: komen mensen naar me toe of wenden ze zich af?

Wat zijn delen? Delen hebben een onbewuste intentie en een functie.   Delen hebben een onbewuste intentie en een functie. Delen zijn functioneel afgescheiden van de rest van het zenuwstelsel . Delen hebben veel invloed op de interne voorstelling. Delen zijn ontstaan uit Significant Emotionele Gebeurtenissen (S.E.G). Zij waren ooit een deel van een groter geheel. Delen continueren niet-geïntegreerd gedrag. Delen zijn zelf incongruent en een bron van incongruentie in het individu. Een deel heeft zijn tegenpool , het zenuwstelsel moet namelijk zijn balans handhaven. Twee incongruente delen hebben dezelfde hoogste positieve intentie. Hereniging is mogelijk op deze basis.

Het Integreren van delen op het niveau van de hoogste intentie De hoogste intentie is gelijk! En wat geeft het deel dan aan? Wat brengt het je? Om waar te komen? Om wat te bereiken? Wat is de positieve bedoeling van dit deel? Stel je voor dat je twijfelt tussen ‘s avonds uitgaan of thuis blijven

Hoe ziet het deel er uit? Squash!