Kan de pc het remediëren overnemen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Presentatie Procedure naar het VO
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Interventies RALFI.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Apps en websites voor leerlingzorg
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Hulpmiddelen.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Connect Woordherkenning
Hogescholen in Dialoog
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Kurzweil in de praktijk
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Lesgeven en begeleiden
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Handelingsgericht Werken
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN
Centrale schoolbespreking
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Hoe volgen wij de kinderen?
GROEP 8.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Informatieavond groep Maandag/dinsdag: Saskia van der Hoeven, Woensdag t/m vrijdag: Kyra Pronk Even voorstellen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Spelling & Dyslexie 2 week
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Interactief oefenen, formatief toetsen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Advisering, ophoging en druk van ouders
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
Transcript van de presentatie:

Kan de pc het remediëren overnemen? Workshop BAVO studiedag 06-02-’13 Door Mariëtte Feenstra Aviover Kort voorstellen

Gamen verhoogt leesplezier Spelprincipes stimuleren om actief te leren Korte feedbackloops Zorgleerlingen hebben hierbij baat Aansluiten bij de leerlingen Artikel Tijdschrift voor Remedial Teaching 2012/3 Feedback krijg je direct doordat je door gaat naar een hoger level of opnieuw moet oefenen. Dit in tegenstelling tot RT waar de feedback pas komt bij de toets.

Een aantal oefenprogramma’s Taalzee Woordenhaai Squla BLOON i-Blocks Score Leesladder Wrts, e.d. Clicker Widgit software Yoleo BRU-Taal Slim oefenen Nieuwsbegrip XL Tekst-naar spraaksoftware Taalzee heeft verschillende oefeningen waaronder technisch lezen spellen vervoegen en ontleden. Wordt aangepast aan niveau leerling en wordt moeilijker als de leerling goed scoort. Er zijn prijzen te verdienen en er is een terugkoppeling naar de leraar. Woordenhaai aantrekkelijk voor kinderen met aandachts- en motivatieproblemen.  Lezen en spellen. leerontwikkeling op eigen niveau mogelijk. hoeveelheid oefening aangepast worden aan de behoefte. Met behulp van de opgeslagen resultaten kan het leertempo nauwkeurig worden aangepast aan de vorderingen. Eigen woordenlijsten (bijv. woordpakketten) kunnen worden toegevoegd in Woordenhaai. Bru-taal app om taalontwikkeling te stimuleren voor Ipad Slim oefenen oefenprogramma voor begrijpend lezen Nieuwsbegrip XL oefenprogramma voor begrijpend lezen Squla oefenprogramma voor alle basisschool vakken Bloon programma om spelling te oefenen. Bekijken lezen omdraaien opschrijven nakijken i-Blocks stimuleert fonemisch en fonologisch bewustzijn Score voor VO en MBO om taal en rekenachterstand weg te werken met beloningsconcept te volgen door leraren www.basisacademie.nl Leesladder sluit aan bij veilig leren lezen en veilig in stapjes voor gr 3-5 Clicker spellingtrainingsprogramma Lexima voor dyslexie behandeling Widgit software afbeeldingen met woorden spraakuitvoer Yoleo leeftijd 8-12 jaar leesmotivatie in game vorm

HGW Onderwijsbehoeften staan centraal De leraar doet ertoe Positieve aspecten zijn van belang Doelgericht werken Wat heeft deze leerling nodig op deze school, bij deze leraar,… De Rter observeert in en buiten de groep, wat goed werkt wordt wederzijds overgedragen Hoe wordt gewerkt met leerling en materialen bepaalt de Rter Wat heb ik nodig om tegemoet te komen aan de behoeften van de leerling Ingaan op de sterke kanten van de leerling Houd de doelen SMART en niet te makkelijk

Protocollen PO Ook bij kleuters al begeleiding nodig, voorschotbenadering Biedt materialen aan in betekenisvolle context Geef gerichte feedback Motiveren voor lezen Oefenen buiten de leeslessen om Achterstand zo vroeg mogelijk voorkomen Risicoleerlingen wanneer ouders ook dyslexie hebben Voorschotbenadering is voorschot geven op leren lezen in gr 3 Woorden uit een verhaal leren ipv losse woordjes Niet alleen zeggen dat het goed is, maar ook wat er goed is Biedt boeken aan die horen bij intelligentie en interesse van de leerling

Protocol Dyslexie VO Let op: Binnenkort nieuw protocol! Met de leerling moet worden bekeken wat effecten zijn van de begeleiding op studieresultaten, motivatie en zelfbeeld Begeleiding in de klas Begeleiding buiten de klas Aandacht voor de psychologische basisbehoeften Verandering van vakken en eisen hebben invloed op behoefte aan begeleiding Aandacht voor preventie en tijdige signalering Te maken met diverse docenten en hun begeleiding Adequate en extra instructie in de klas aangevuld met compensatie en/of dispensatie Begeleiding ondersteund door handelingsplan en met aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling Psychologische basisbehoeften zijn: Relatie, contact met leraar en leerlingen Competentie, succesvolle leerervaringen Autonomie, zelfsturing en betekenisvol

Materialen en hulp voor kleuters Map Fonemisch bewustzijn Wat zeg je? Spreekbeeld Dit is mijn letter Hulpboek taal van CITO

Materialen en hulp voor groep 3 en 4 Connect Begeleiding van kinderen met spellingproblemen (Meulenhof) Door de bomen het bos zien Spelling in de lift Spelling in beeld Zelfstandig spellen Zuid-Vallei Nieuw bij Giralis Zo leer je kinderen lezen en spellen LIST leesinterventie programma Taal in Blokjes

Aanvullingen voor groep 5-8 Als spelling een kwelling wordt Schrijfpoort RALFI Remedioom Nederlands Geregeld! Nieuwsbegrip

Aanvulling voor het VO Taalatelier Steunkaarten om regels op na te kijken Lezen in alle vakken Tekst in zicht! Module studerend lezen Zelfstandig lezen bij gammavakken in de tweede fase Weet wat je leest Woorden in teksten Spelvormen voor het Engels onder andere Elementary communication games3 en voor het Duits Kommunikative Spiele für Deutsch als Fremdsprache.

In groepen bespreken: Welke methodes en/of ICT hulpprogramma’s worden er gebruikt Ervaringen In hoeverre werken deze methodes en programma’s volgens het protocol Welke methodes of programma’s zijn aan te bevelen

Vragen en/of opmerkingen? Een samenvatting wordt gemaild Contact: Mariëtte Feenstra 06 48 68 20 72 mfeenstra@aviover.nl Terugkoppelen wat er in de groepen is besproken