Loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
LOB ????.
LOB-middag Haaglanden
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaan(coaching) en leerlingen
College voor Beroepsonderwijs
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Van, voor én door het onderwijs.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Hoe een loopbaandialoog te voeren
LOB De VO-school als regisseur
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Loopbaanreflectiegesprekken
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Basiskennis LOB.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Nanda Lodders Kenniskring Pedagogiek vd Beroepsvorming Promovendus Twente – onderwijsvernieuwing Docent HHS – Marketing & Commerce in SLB.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Omix.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
LOB als rode draad in ons onderwijs
LOB in het PTA van het VMBO
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
Het loopbaangesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
LOB als doorlopende lijn
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
LOB Motieven Wat wil ik?.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding LOB Loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Keuzes maken richting beroep

LOB: De jongere helpen in de ontwikkeling van: Loopbaancompetentie: zelfstandig op basis van de juiste argumenten keuzes kunnen maken Beroepsidentiteit: beroepsbeeldvorming en reflectie op eigen persoonlijke voorkeuren en talenten voor een beroep

Kiezen als proces Definitie: proces van voortdurend bewust en actief onderzoeken en realiseren van mogelijkheden, waarden en ambities Van: plannen en implementeren van een loopbaan voor je leven Naar: experimenteren en leren

Loopbaanleren Opdoen van ervaringen, prestatiebewijzen en netwerkcontacten Ontdekken, ontwikkelen en laten zien van talent en passie

Loopbaanleren cyclus

Uitgangspunt loopbaanleren m.b.t de begeleiding van leerlingen Monoloog versus Dialoog

Loopbaancompetenties (Kuijpers) Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Netwerken Werkexploratie Loopbaansturing

1. Zelfbeeld: inzicht in kwaliteiten en competenties Cyclus loopbaanleren VOORUITKIJKEN Kwaliteiten- en motievenreflectie Werkexploratie & Netwerken (verdiepen) Loopbaansturing Netwerken (verbreden) Kwaliteiten- en motievenreflectie & loopbaansturing 1. Zelfbeeld: inzicht in kwaliteiten en competenties 2. 3. Ervaring opdoen 4. Delen van de ervaring 5. In dialoog; feedback vragen TERUGKIJKEN

Ontdekken van kwaliteiten (wat je wel kunt) Ervaring Dialoog Vervolgstap Ontdekken van kwaliteiten (wat je wel kunt) en motieven (wat je zelf belangrijk vindt) Mensen leren kennen die een voorbeeld zijn Loopbaankeuzes Arbeidsidentiteit Oefenen wat je wil leren Uitproberen wat je niet durft Laten zien wat je kunt Ontdekken van werkzaamheden, uitgangspunten

Voorwaarden voor LOB-gerichte leeromgeving: Praktijkgerichte leeromgeving: kunnen ervaren Vraaggerichte leeromgeving: oefenen om kleinere keuzes te maken Dialogische leeromgeving: kunnen praten over ervaringen en keuzes

Het (studie)loopbaangesprek Leerlingen zijn positief over de ‘helpende’ component van gesprek (vertrouwen en adviezen) Minder positief over de loopbaancomponent •Bij 57 - 63% komt niet aan bod: - het aan het denken zetten over de toekomst - het diep ingaan op dingen die de leerling echt belangrijk vindt. - het aanmoedigen om dingen te doen die de leerling eigenlijk niet durft

Hoe gaan de gesprekken?

In begeleidingsgesprek van belang: Leerling ook aan het woord. (ruimte voor verhaal, open vragen, verplaatsen in de leerling) Leerling wordt begrepen (meedenken, duiden van bedoeling en emotie) Zelfvertrouwen vergroten (waarderen, eigen verantwoordelijkheid) Leerling ontdekt kwaliteiten en motieven (reflecteren o.b.v. concrete betekenisvolle ervaringen) Leerling zelf aan zet (uitdagen, profileren) Integratie theorie en praktijk (relatie met wat op school geleerd wordt)

Professionalisering van begeleiders Professionalisering in begeleiding: Niet alleen in school Professionalisering van begeleiders met werkomgeving als leeromgeving

Uitgangspunten gedeelde verantwoordelijkheid voor loopbaangerichte begeleiding Voorbereiding op stage Aansluiten op school Aansluiten op stage Loopbaangerichte leerlijn Begeleiders school en bedrijf werken samen Managers en collega’s maken de loopbaangerichte leerlijn mogelijk

Oratio Marinka Kuijpers met filmpje: (“10 jaar studie in 8 minuten”) http://www.youtube.com/watch?v=AfV8QOR9zEA&feature=youtu.be http://www.lob-vo.nl/sites/default/files/oratie_marinka_kuijpers_web.pdf

Loopbaanleren moesten wij eerst alleen leren  moeten wij nu ook nog loopbaanleren!  het moet niet gekker worden