Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
situationeel leiderschap
Workshop Handelingsgericht werken
25 maart 2010 Van Harte Welkom. Welkom
Reflectievaardigheden en instrumenten
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Reflectie-portfolio beoordelen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
STRATEGISCHE PLANNING
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Efficiënt en effectief het leereffect vergroten Olaf Spittaels
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Reflectievaardigheden en instrumenten
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
2004-nu: Safe Assign(-ment) op de VU
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Leidinggeven en coachen
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Welkom.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
Honoursonderwijs in HBO
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Interne coaches Vlaamse overheid
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Waarden & organisatiecultuur
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Digitaal nakijken met Turnitin
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
IntoSaxion: voor en door studenten Jeffrey van Rossum Dienst Interne en Externe Betrekkingen, Saxion.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Motiveren: de ins en outs!
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Gebruik van het annotatiesysteem
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Koppeling visie en praktijk
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Dialoog.
Human Resources Accounting
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
De FoutenFabriek Frank Deuring
Transcript van de presentatie:

Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels Feedback Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels

“En ik had zo hard gestudeerd” “Maar dit waren wel andere vragen!”

Literatuur Theorie Realiteit Effectieve feedback? Feedback bevordert diepgaand leren (Gibbs, 2004) Realiteit Studenten doen weinig met feedback (Liz Dale, 2007) Effectieve feedback? (Juwah e.a., 2004)

Wat is “effectieve feedback”? Dochy (2005) ... geeft inzicht in de eigen prestatie ... leidt tot begrip over het te bereiken niveau Westhoff (2005) ... geeft studenten op actieve wijze informatie over sterkten en zwakheden

Extern Assessment Model Doel Criteria Eigen doel Eigen strategie Eigen output EXTERNE FEEDBACK

Intern Zelf-Assessment Model Doel Criteria Eigen doel Eigen strategie Eigen output INTERN ZELF-ASSESSMENT EXTERNE FEEDBACK

Intern Zelf-Assessment Model Doel Criteria Eigen doel Eigen strategie Eigen output INTERN ZELF-ASSESSMENT EXTERNE FEEDBACK

Wat is “effectieve feedback”? Maakt duidelijk wat een goede prestatie is Onbekende verwachtingen = nutteloos Ontwikkelt zelfreflectie bij het leren Geen zelf-monitoring = nutteloos Levert informatie over het leerproces Opsomming fouten en details = nutteloos Biedt mogelijkheden om ‘de kloof’ te dichten Geen aanzet of kans tot actie = nutteloos

Wat is “effectieve feedback”? motiveert en stimuleert de overtuiging Negatieve ervaring = nutteloos Moedigt aan tot dialoog met docent en peers Niet begrepen = nutteloos Informeert over het onderwijsproces Eénrichtingsverkeer = gemiste kans

Wat is “effectieve feedback”? Toont kloof tussen huidig en te bereiken resultaat Zoekt naar informatie over de oorzaak van de kloof Effectieve feedback… Levert info om actie te ondernemen om kloof te dichten Geen eindpunt! Geen eindpunt!

Wat is “effectieve feedback”? Toont kloof tussen huidig en te bereiken resultaat Zoekt informatie over de oorzaak van de kloof Effectieve feedback… Levert info om actie te ondernemen om kloof te dichten met aandacht voor talent

Feedback geven Authentiek Betrokken Zorgzaam Begrip Correct Eerlijk

“Ze komen gewoon niet langs” “Feedback voor niet-geslaagden met slaagkans”

Feedback Cultuur Leren Testen Feedback

Bedankt voor uw aandacht olaf.spittaels@artveveldehs.be