Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, 2007 - Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is innovatie te belangrijk om aan HR managers over te laten? Prof. dr. Frederik Anseel HR.
Advertisements

Organisatieverandering
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
De Straatdokter Bed, brood en bad de basis voor medische zorg aan dak- en thuislozen april 2007.
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Implementatie van de UNCO-MOB
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
Dunkers Sportief Seizoen Dunkers Sportief Seizoen
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
Begeleiders in Beeld.
INTERCULTURELE COMMUNICATIE
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
….een korte presentatie
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
Geschiedenis van DOS en Windows
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
Dunkers Sportief Seizoen Dunkers Sportief Seizoen
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Is fietsen gezond ? Hans Nijland. is goedkoop Fietsen neemt weinig ruimte in beslag is vaak snel stil, schoon en zuinig 269 km/h, Fred Rompelberg, oktober.
Human Dynamics.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Veranderingen van kennis in Kripke-modellen. “A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Stress en burnout.
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen.
Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen.
Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Een theoretische verkenning
40 jaar Jan de Bakkerschool
Merkopstellingen: een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel the people’s valley Amsterdam, 31 mei 2007.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Langer doorwerken door oudere werknemers
De kracht van mensen en teams
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.
Richtlijnen voor de casustoets
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vier vormen van betekenisgeving
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Begeleiden en Coachen week 5
Verschillende rollen en stijlen
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
Creativiteits- sessie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Drie vormen van gedrag:
Transcript van de presentatie:

Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam

Doel 1.Gezamenlijk ervaren innovatieve methodiek 2.Toepassing van de systeemopstelling op innovaties 3.Genereren van mogelijke innovaties

Innovatie-opstellingen: toepassing van systeemopstelling op innovatievraagstukken Vijf hoofdfasen: 1.Dialoog 2.P rojectieve identificatie 3.Emotionele systeemfeedback 4.Simulatie 5.Creatieve interpretatie.

1. Dialoog: Verbalisatie vraagstuk

2a. Construct projectie: Anthorpomorfisering / projectieve identificatie kernconstructen

2b. Huidige systeemprojectie: Positionering representanten kernconstructen huidige situatie

3. Emotionele systeemfeedback: Construct-representanten ondervragen op gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen

4. Simulatie en visiefase: Toevoegen innovatie-idee en optimaliseren systeemenergie

5. Creatieve interpretatie: Verwoorden inzichten en emoties ten aanzien van opstellingseffect op innovatie-idee

Onderzoek naar systeemopstellingen 1.Verheldert overzicht bij complexe vraagstukken en stimuleert veranderingen ( Gminder, 2005; Lehmann, 2006) 2.Genereert visuele, emotionele inzichten, aanvullend aan verbale, rationele informatie (Franke, 1996) 3.Verbetert zelfbeeld en psychische toestand (Höppner, 2001) 4.Emoties representanten correleren met posities en niet met persoonlijkheidskenmerken (Schlötter, 2005)

Theoretische achtergrond 1.Actie-onderzoek (Lewin) 2.Brainstorming: creatieve – kritische fase (Osborn) 3.Breintheorie (Damasio) 4.Constructtheorie (Kelly) 5.Emotionele intelligentie (Goleman) 6.Fenomenologie (Merleau-Ponty) 7.Lateral denken (De Bono) 8.Lichaamsmetafoor perspectief (Lakoff & Johnson) 9.Psychodrama (Moreno) 10.Zachte systeemdenken (Checkland)

Verrijken van onderzoek... 1.Door systematische identificatie van het vraagstuk (Ackoff 1978, Chapman 1989, Butler 1995, Gibson 1998) 2.Voor effecten van (innovatie)beslissingen (Yadav & Karonkanda 1985, Davis & Moe 1997, Durgee et al. 1999, Desai 2002) 3.Met gebruik making van de onderbewuste kennis van de manager (Damasio, Zaltman, Blichfeldt 2005, Nijssen & Agustin 2005) 4.In een antropomorphische projectie (Aaker, 1997; Tan Tsu Wee, 2004; Freling & Lukas, 2005 ) 5.Als een zachte systeem metafoor (Checkland & Scholes 1992/2005, Hackley 1999, Zikmund 2003, Zaltman 2003)

Samenvattend 1.Wat: Zachte systeemmetaphor binnen fenomenologische paradigma 2.Hoe: Verwoording innovatie-idee en kernconstructen, construct- and systeemprojectie, feedback, simulatie innovatie-idee en visie-ontwikkeling 3.Waarom: Bewustwording onbewuste innovatiekennis 4.Wanneer: Intuïtieve check op innovatie-idee 5.Wie: Innovators met open mind and hoog EQ.

Regels vraaginbrenger 1.Constructkeuze: combinatie van ratio en emotie 2.Keuze representanten: intuïtief op resonantie persoon, zorgvuldig mensen uitnodigend 3.Positionering representanten: intuïtief op resonantie plaats en persoon, zorgvuldig mensen plaatsend 4.Denk lateraal

Regels publiek 1.Concentreer op ervaringen: gevoelens, tele- ervaringen en gewenste bewegingen 2.Beschrijf deze ervaringen en je conclusie ten aanzien van het innovatievraagstuk.

Regels representanten 1.Vergeet welk construct je representeert 2.Concentreer op ervaringen: gevoelens, tele- ervaringen en gewenste bewegingen 3.Beschrijf deze ervaringen kort en bondig wanneer de begeleider daarom vraagt.

Vijf soorten interventies 1.Autopoiese: zelfbeweging 2.Erkennen door benoemen 3.Orde creëren 4.Polariseren 5.Toevoegen van ontbrekende constructen