Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Samen met werk-zoekenden drempels op/naar de arbeidsmarkt overwinnen vanuit hun vraag op een persoonsgerichte manier.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
WELP Presentatie Meetinstrument
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
BlueAssist: Europese middelen een hefboom ? Brussel, 31 maart 2014.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Jan Willem Boissevain Directeur S&BD Logica 29 januari 2010.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
Getuigenis ESF-projecten Griet Blieck / Yoeri Bellemans
Begeleiding startende leraren
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Rubrieken inleiding zNetwerk : ywat willen we bereiken yhoe willen we het aanpakken van hier tot ginder achter de heuvel ywe hebben jullie nodig voor.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
HAN Faculteit Educatie.
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
VIGeZ vzw © maart 2009
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
1 Project ICT Kempen een project van Innotek in samenwerking met SPK Met steun van het Provinciebestuur van Antwerpen, EFRO (Europees Fonds voor Regionale.
WEB vzw - Steenweg Op Tielen Turnhout - www. webwerkt
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Nieuwe EU-burgers 28 april 2015
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Conceptnota Bis Duaal Leren
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
WELKOM.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk ndicatoren waliteitsvol erkplekleren Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk ESF-project 2005-2007 Projectmanagement: Helga Gielen, JONAC nv; Brigitte Lauwers, SERV- STV-Innovatie & Arbeid Promotor: VOV- Lerend Netwerk Vlaanderen

Inhoud Wat is werkplekleren? Projectdoelstellingen Werkwijze Resultaten Partners en klankbordgroep Samenwerking met WELP-project Met dank aan 5 juni 2007

1. Wat is werkplekleren? Leren via coaching door de chef Leren door het begeleiden van anderen Leren via zelfanalyse en reflectie Leren via feedback en intervisie Leren via peter of mentor Van informeel leren… Leren door te doen, problemen op te lossen Leren door het opzoeken van informatie Leren van collega’s (via uitwisseling werkervaringen) Leren van anderen (klanten, patiënten, gebruikers, leveranciers,…) Leren via jobrotatie naar formeel leren Leren via opleidingen op de werkplek Leren via introductie-programma voor nieuwkomers Leren op stages Leren via omscholings-programma en individuele beroeps-opleiding Leren via projectgroepen 5 juni 2007

2. Projectdoelstellingen Praktijkcases verzamelen van allerlei vormen van werkplekleren Hefbomen bepalen die de kwaliteit van leerprocessen op de werkplek kunnen bevorderen Checklists opmaken met indicatoren voor kwaliteitsvol werkplekleren 5 juni 2007

3. Werkwijze Vragen waar we rond gewerkt hebben: Wat wordt er geleerd via leerprocessen op de werkplek? Wanneer verloopt een leerproces op de werkplek optimaal? Wanneer worden de beoogde effecten bereikt? Hoe het minder formele werkplekleren (leren van en met elkaar) kansen geven? Wie moet er allemaal bij betrokken worden om tot een kwaliteitsvol leerproces op de werkplek te komen? Wat zijn indicatoren waaraan leerprocessen op de werkplek best voldoen? 5 juni 2007

4. Resultaten Kijken over het muurtje 60-tal best practices Werkplekleren analyseren en verbeteren 5 checklists met indicatoren (Zie http://www.vov.be, ) 5 juni 2007

4. Resultaten Kijken over het muurtje Begeleiding leren van nieuwkomers Opleiden op de werkplek Effectmeting van werkplekleeractiviteiten Ervaren werknemers en werkplekleren Gebruik van ICT bij opleiden op de werkplek ICT ondersteunde leernetwerken Leernetwerken Cases uit sectoren Mentorprogramma’s voor vrouwen Werkplekleren in KMO’s , voor doelgroepen 5 juni 2007

4. Resultaten Werkplekleren analyseren Checklist ‘Motiverend inwerken van nieuwkomers’ Checklist ‘Formeel opleiden op de werkplek’ Checklist ‘Kwaliteit van een werkplek / stageplaats scannen’ Checklist ‘Bevorderen van werkplekleren voor ervaren werknemers’ Checklist ‘Kwaliteitsvolle leernetwerken’ 5 juni 2007

Voorbeeld checklist 5 juni 2007

5. Partners en klankbordgroep Vibam IPV COBOT SERV-STV-Innovatie en Arbeid VIA-opleidingen (KHLim Quadri) VDAB JONAC nv Vectes Ilfaro (voorheen Ivco) K.U.Leuven Centrum voor Sociaal-culturele en Arbeidspedagogiek Centrum voor Organisatie en Personeelspsychologie VOV- Lerend Netwerk Klankbordgroep Pfizer, IMEC, CAW, VOV-Lerend Netwerk, Terumo, Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie, Telenet, RVA, Total Raffinaderij Antwerpen, K.U.Leuven Personeelsdienst, Philips Turnhout, Intergamma, Hogeschool Gent, Bekaert Zwevegem, Jannsen Pharmaceutica, Bekaert Textiles Group, Bristol Meyers, Squibb, KBC, Vlaamse Gemeenschap, Tessenderlo Chemie, Lievens Consulting & Training 5 juni 2007

6. Samenwerking met WELP Nauwe samenwerking met het ESF-project WELP (WErkLeerPLek) o.l.v. Gunther Coppens Ontwikkelde een zelfevaluatie instrument voor bedrijven Meten van de kwaliteit van werkleerplekken Op basis van het EFQM model (Amelior) Voor leerplichtige jongeren Getest in meerdere bedrijven 5 juni 2007

6. Samenwerking met WELP Overeenkomsten Verschillen Kwaliteit van werkplekleren in kaart brengen Via een instrument van zelfevaluatie Opbouw instrument vanuit kwaliteitsdenken Testen in bedrijven Verschillen Werkplekleren voor jongeren versus werkplekleren voor medewerkers Al of niet in samenwerking met ‘derde partij’ Basis instrument: EFQM versus CIPO 5 juni 2007

7. Met dank aan Prof. Herman Baert en Leen Van Bree voor het theoretische referentiekader Alex Vandeweyer, Siemens, voor zijn advies bij het tot stand komen van de elektronische checklists Sectorfondsen COBOT, FTMA, IPV en VIBAM voor de extra steun bij de realisatie van de CD-roms Jan Weverbergh, VOV Lerend Netwerk, voor de praktische organisatie van de disseminatiesessies Anny Moons, VOV Lerend Netwerk, voor de eindredactie en layout van de cases en checklists Joris Verhees, KHLim Quadri voor de ontwikkeling van de elektronische checklists 5 juni 2007

5 juni 2007