Interprovinciale vergadering 13 december 2006 Door Ine Plovie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond FZC ‘54 15 november 2013.
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
“Smash sportief op weg naar 2020”
BAV 23/11/2013 Aanzet tot een objectief onderzoek naar clubs in moeilijkheden.
KNHS Regio Zeeland Jeugd Stimuleringsplan
Talentontwikkeling staat centraal
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
‘t Schrijverke Zoetermeer
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.
Lieve Van Durme Consultant WIVO vzw
Informatie over het project Belastingen
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
TOPSPORTSCHOOL WELKOM.
Koninklijk Kortrijk Sport Atletiek
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
“Instroomtraining binnen de BondsJeugdOpleiding”
L Seizoen Met onderstaande informatie willen wij je vast een idee geven wat je volgend jaar van ons kunt verwachten. Start nieuw seizoen In.
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
We willen VOORUIT! Door … - Beter te trainen - Meer te trainen - Meer te spelen.
Scouting Academy.
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Trainer B Disciplineoriëntering
Rookstopcursus voor jongeren
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Elitewerking Paula Vanhoovels topsportcoördinator
Het organiseren van een Fundag
Ethisch Verantwoord Sporten. Panathlonverklaring als aanzet voor verdere acties voor meer ethiek in de sport.
Aanpassing Selectie beleid
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
INFO AVOND OUDERS VAN NIEUWE LEDEN. Agenda 1.Welkom / Even voorstellen 2.Leeftijd categorieën en trainingen 3.Begeleiding 4. Wat als je lid wordt! 5.Vrijwilligers.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
DE GRENZEN VAN HET PRESTATIEVERMOGEN
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
MISSIE, VISIE & DOELSTELLINGEN Oktober 2014
VC DE HAAN. * Kwalitatieve jeugdopleiding -Middelen *De club vervuld - pedagogische functie gediciplineerde houding - sociale functie geen “fabriek” of.
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
INFO AVOND 13 Oktober Welkomstwoordje van Benny.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
Europascouts Nederland
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
1 Van 1 december 2008 tot 31 december WAT? Sensibiliseringscampagne om senioren aan te zetten meer te bewegen  stappen/stappentellers Gericht.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
INHOUD INHOUD
Infosessie detectiedag Michael Dautricourt
Pupillen en junioren Ouderavond Pupillen en junioren
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
Wat heeft de Handboogliga allemaal al gerealiseerd?
LTAD model Training van hardlopers gericht op lange termijn succes.
Servia informatieavond mini’s
wat maakt van een talent een topsporter
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Interprovinciale vergadering 13 december 2006 Door Ine Plovie JEUGDPROJECT 2007 Interprovinciale vergadering 13 december 2006 Door Ine Plovie

Inhoudstafel Plaats Jeugdproject in de topsportpiramide Talent Talentdetectie Wat is talentdetectie? Clubtesten Provinciale talentendagen Talentonwikkeling Provinciale talentwerking Federale talentwerking Talentomkadering Besluit

1. Topsportpiramide

talent topatleten b e l e i d Topsportpiramide VAL ©2006 a t l e e t participatie werving detectie scouting a t l e e t objectieve belastbaarheid subjectieve belastbaarheid talent ontwikkeling topatleten

Welk talent zoeken we ? talent Invulling topsportpiramide. Expertise. Wordt wedstrijdatletiek voldoende beoefend ? Trekken clubs de meest geschikte kinderen en jongeren aan ? Vinden we het aanwezige talent en sporen we nieuw talent op ? participatie werving detectie scouting Welk talent zoeken we ? talent Wat is een topatleet ? Hoe vorm je topatleten ? Welke selectiecriteria gebruik je ? Het businessmodel toont wat de essentie van uw activiteit is, welke de kritische succesfactoren zijn. Moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Talent staat in het middelpunt van het businessmodel “topatletiek”. De kritische succesfactoren zijn de training en de competenties van de atleet en de efficiëntie van het integraal topsportmodel (beleid) = ideaal model = aan welke voorwaarden moet de atleet ideaal voldoen ? Training = effectiviteit, efficiëntie en aanleg = de dingen goed doen, de juiste dingen doen, de trainbaarheid. Wat kan het individu aan als training ? Competenties = aanleg en leerbaarheid (in welke mate kunnen ze worden ontwikkeld ?). Objectieve en subjectieve belastbaarheid ! Schaal/scoreformulier voor subjectieve belastbaarheid: Wil Westphal ! De twee persoonsgebonden succesfactoren maken ook deel uit van het topsportmodel: ze moeten immers optimaal ontwikkeld worden ! Topsportmodel = de vereisten. Individu = de mate waarin de atleet aan die vereisten kan voldoen ( aanleg + ontwikkelingskansen ). Businessmodel is eenvoudig: de business verandert niet (innovatie) en we moeten niets verkopen (markt). Cf. monopolie. Enige doel = excellente producten afleveren. Markt = ontwerp, productie, verkoop.

Jeugdproject TALENTdetectie TALENTontwikkeling

2. TALENT

Wat is talent? sportief talent hebben is beschikken over een ver boven de middelmaat liggende voorbeschiktheid om sportief grote prestaties te kunnen en te willen leveren

Wat is TALENT? Sporttalent Aanleg Belastbaarheid Potentieel Competentie Rendement Vaardigheden Prestatievermogen Begaafdheid DEELS KNEEDBAAR AANGEBOREN

Waaruit bestaat talent? Bron: Boek sportief talent ontdekken – Johan Van Den Bosch en Christine De Cocq – uitgeverij Acco 2006

Bron: Boek sportief talent ontdekken – Johan Van Den Bosch en Christine De Cocq – uitgeverij Acco 2006

Talentniveaus Niveau 1: Weinig of geen talent Niveau 2: Lokaal/clubtalent Niveau 3: Regionaal talent Niveau 4: Nationaal talent, hoge competitie Niveau 5: Nationaal talent, semipro Niveau 6: Internationaal talent, pro Niveau 7: Wereldtoptalent, internationale wereldtop Elk niveau heeft zijn belang binnen de atletiek

3. Talentdetectie

TALENT DETECTEREN Talentdetectie = Het systematisch en gestructureerd opsporen van sportief talent bij jongeren

Geen echte full proof succesvoorspeller! TALENTDETECTIE Geen echte full proof succesvoorspeller! ? Talent Topsport Omgeving Toewijding en motivatie Evolutie kind Begeleiding

Voordelen van talentdetectie Juiste sport- en disciplinekeuze Meer atleten van hoog niveau door het gericht zoeken naar talent Tijdswinst omdat atleten vroeger ontdekt worden Efficiëntere trainings- en carriereplanning Zelfvertrouwen voor de atleet Anticiperen op tekorten - feedback Realistische benadering van het kind

Naar welk talent zoeken we? Topatleten hebben een hoogst uitzonderlijk talent op het vlak van Snelheid Kracht of een combinatie hiervan Uithouding Getalenteerde jongeren moeten beschikken over algemene bewegingsvaardigheden en moeten motorisch begaafd zijn.

Talentdetectieniveaus: 4 stappen-model Algemene sportieve aanleg School, ouders, jeugd- Beweging,... DOELGERICHTE WERVING Sport of disciplinegerichte aanleg Niveau 2 Clubniveau CLUBTESTEN Niveau 3 disciplinespecifieke aanleg Provinciaal niveau PROVINCIALE DETECTIE EN WERKING Niveau 4 Topsport aanleg Federaal niveau FEDERALE TALENTWERKING

Niveau 1: Algemene sportieve aanleg LO-les, ouders, jeugdbeweging,... Detectie niet gestructureerd Algemene sportieve aanleg (Doelgerichte) werving Scholenveldlopen, sportdagen Atletiekinitiaties Keuze voor atletiek

Niveau 2: Sportspecifieke aanleg Jeugdtrainer Heterogene groep Evaluatie (wedstrijdresultaten Clubtesten, inzet,...) Homogene groep of differentiatie « Oog van de meester » + clubtesten TALENT

Niveau 2: Sportspecifieke aanleg TALENT Eerlijkheid: Kun je als trainer dit talent aan? Kun je dit talent begeleiden? Kan de club dit talent aan? Is er nood aan bijzondere begeleiding? ? Actie: Correct informeren en balans opmaken Andere trainer of club? Samenwerken? Federatie inlichten

Niveau 3: Disciplinespecifieke aanleg TALENT Selectie door club Provinciale talentendagen Selectie via talentendagen + prestaties Provinciale talentwerking

Niveau 4: Topsportalent Federale talentontwikkeling Prestaties Beloftenwerking Prestaties Elitewerking

Aandachtspunten talentdetectie Regelmatig testen en evalueren Elk niveau heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het talentdetectie en ontwikkelingsproces: Hand van de meester: er wordt niet altijd iets met de observaties gedaan Allereerste verantwoordelijkheid voor talentdetectie en ontwikkeling ligt bij de club

Talentdetectie - concreet Wie testen we? Wat testen we? Waarom testen we? Wanneer testen we? Hoe dikwijls testen we? Wie voert de tests uit? Wat doen we met de resultaten van de tests

3. Talentdetectie Clubtesten

Clubtesten (1) Wie? Pupillen, miniemen, cadetten Wat? Meten van basiseigenschappen Waarom? Differentiatie - oriëntering Wanneer? Bij start en/of einde seizoen Hoe vaak? Regelmatig om vooruitgang te kunnen evalueren Door wie? Clubtrainers, juryleden Resultaten Verwerking, evaluatie en feedback door clubtrainer + selectie voor provinciale talentendagen

Clubtesten (2) Testbatterij Eenvoudig Weinig materiaal nodig Reproduceerbaar en vergelijkbaar binnen eigen club Evaluatiemiddel voor de club

Clubtesten (3) Antropometrische gegevens: gewicht, lengte 30m sprint uit staande start Staande vertesprong Hockeybalwerpen Medicinebalstoten – 2kg 6’loop Aangevuld met ervaringen eigen trainer

Clubtesten (4) Wat doen met de resultaten? Evaluatie van atleten door clubtrainer Disciplineoriëntering (geen specialisatie!) Middel om te differentiëren Clubselectie voor de provinciale talentendagen

Provinciale talentendagen 3. Talentdetectie Provinciale talentendagen

Provinciale talentendagen (1) Wie? 2e jaars pupillen, miniemen en cadetten Wat? Discipline-gerichte en/of disciplinespecifieke aanleg Waarom? Talentdetectie Wanneer? Oktober Hoe vaak? Jaarlijks Door wie? Trainer B als testleiders, juryleden en vrijwilligers Resultaten Verwerking, evaluatie en feedback door testleiders en federatie + selectie voor provinciale talentwerking

Provinciale talentendagen (2) Maand oktober Zaal + outdooraccommodatie (vergelijkbaar en reproduceerbaar) Organisatie door PC aan de hand van draaiboek en observatie federale talentendag (21 februari)

Provinciale talentendagen (3) Wat wordt getest? Sportspecifieke aanleg dmv tests Snelheid, kracht, explosiviteit, uithouding, coördinatie, antropometrie Vragenlijst voor ouders en atleet Motivatie, omgeving,... Scouting door testleider

Provinciale talentendagen (4) 15 testen 300 atleten / provincie Doorschuifsysteem 1 testleider per test (minimum trainer B of gelijkwaardig door ervaring) 1-2 testers/test 1 groepsbegeleider / groep atleten Groepsindeling volgens geslacht en leeftijd

Provinciale talentendagen (5) Selectie verantwoordelijkheid van de club! Op basis van resultaten (clubtesten, wedstrijdresultaten) « Oog van de meester » Op basis van motivatie, inzet op training,... Aantal selecteerbare atleten op basis van aantal jeugdleden binnen de club. Per atleet korte verantwoording (=kostbare informatie!)

4. Talentontwikkeling

Talentontwikkeling Topatleten

Talentontwikkeling TALENT INDIVIDUALISEREN TOPTALENT TOPATLEET Provinciale en Federale Talentwerking INDIVIDUALISEREN TOPTALENT Beloften- en elitewerking TOPATLEET

Talentontwikkeling techniek TALENT PRESTATIE 100m Snelheid Kogelstoten Kracht Uithouding 100m Kogelstoten 10.000m

Provinciale talentwerking 4.Talentontwikkeling Provinciale talentwerking

Provinciale talentwerking (1) Doel: Juiste technieken aanleren Observatie (scoutingsformulieren) Evaluatie en feedback Oriëntering Doelgroep: Miniemen en kadetten + scholieren met een vertraagd ontwikkelingspatroon (nieuwe starters, groeiachterstand,...) Selectie: prestaties (VAL top 20/geboortejaar) Provinciale/federale talentendag

Provinciale talentwerking (2) Georganiseerd door de provinciale comités 3 trainingen voor zomerseizoen + 3 trainingen na afloop zomerseizoen Werking in disciplinegroepen: Werpen Springen Sprint/horden Afstandslopen/steeple 2 trainers per disciplinegroep

Federale talentwerking Talentontwikkeling Federale talentwerking

Talentontwikkeling Topatleten

Federale talentwerking (1) Doel: Ontwikkelen atleet Optimaliseren trainingsomstandigheden Optimaliseren omgeving Doelgroep: scholieren en junioren Selectie Prestaties (minima) Evaluatie en observatie door disciplingroep en door provinciale trainers

Federale talentwerking (2) Werking te bepalen per disciplinegroep Minimum 3 disciplinedagen met kwaliteitsvol programma (MEERWAARDE) Opvolging wedstrijdprogramma en trainingsschema’s Groepsactiviteiten (deelname aan wedstrijden, stages,...) Sterke betrokkenheid en feedback naar persoonlijke trainer.

5. Talentomkadering

Talent heeft ook nood aan Opgeleide en ervaren trainers Trainersopleidingen promoten en optimaliseren Positie van de trainer verbeteren Aantrekkelijke competities Voldoende hoog competitieniveau Voldoende participatie in alle disciplines Goede clubstructuren Atleetgerichte visie!

Talent heeft ook nood aan: Mogelijkheden om alle disciplines te ontdekken Initiatietrainingen Permanente trainingsmogelijkheden in de regio voor alle disciplines Regiowerking Wegens regionale verschillen in behoeften een uitdaging voor provinciale comités

Initiatietrainingen Pupillen, miniemen Startblokkeninitiatie, hordeninitiatie, hoogspringinitiatie, polsstokinitiatie, kogelinitiatie, discusinitiatie, hamerinitiatie,...

Regiowerking Clubclustering: weinig succes Regiowerking Te weinig bekend Van bovenuit zonder rekening te houden met reeds bestaande initiatieven en plaatselijke behoeften Regiowerking Moet vanuit de basis komen (clubs en provincie) Inventarisatie en erkenning bestaande initiatieven Behoeftenonderzoek Ontwikkeling van nieuwe initiatieven

Regiowerking: WAT? Door middel van samenwerkingsverbanden tussen clubs regelmatige trainingen organiseren in de probleemdisciplines Regionaal Kosten trainer en accommodatie worden gedeeld door de medewerkende clubs Rotatiesysteem/ vaste locatie Duidelijke afspraken vooraf

Besluit

Besluit: Jeugdproject vraagt engagement op alle niveaus Clubniveau – clubtesten en eerste selectie Provinciaal niveau – Provinciale talentendag en Provinciale talentontwikkeling Federaal niveau – Federale talentontwikkeling Coördinatie Elk niveau heeft zijn eigen verantwoordelijkheid