Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

In Aalst en het hinterland. •Waarom •Wat •Wie •Wanneer •Waar •Doel •Matching •Ondersteuning •Verwachtingen.
Taghon Geert 2011.
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Veranderingen in de zorg
Ontwikkelingstraject kinderen
Van visie naar actie.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Jongeren Preventie Team
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Samen werken aan een gezonde regio!
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
STEUNPUNT GROENE ZORG VZW, EEN INITIATIEF VAN BOERENBOND, ONS EN CERA, SAMEN INVESTEREN IN WELVAART EN WELZIJN ZORGBOERDERIJEN partners in WELZIJN.
Dossier Empowerment.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Administrateur-generaal
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Evaluatie Cursus.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
#EBJ16.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Introductie Specialist: Exchange vzw
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Vermaatschappelijking van zorg
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Actieve Interculturele Federatie (AIF) +
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.

Vormingscentra Arktos vzw is actief vanuit: Vijf vormingscentra: Provincie West-Vlaanderen Provincie Antwerpen Stad Antwerpen Provincie Limburg Provincie Vlaams-Brabant Coördinatiedienst: Leuven

Visie vzw Arktos Een antwoord op toenemende dualisering: Basiscompetenties Kloof Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid

Drie Kernopdrachten Arktos vzw opteert voor een drieledige aanpak: Vorming Ondersteuning Signaal

5 inrijpoorten Arktos vzw is een partner voor jongeren op hun verschillende levensdomeinen: Arbeid: Tendering (Limburg) Welzijn: Stroom (Leuven) Onderwijs: Switch (Oostende) Vrije tijd: The M-Project (Moorsele) Woonomgeving: JWNS en KWNS (Oostende) + Rots en Water: levensdomeinoverschrijdend

Vier Basismethodieken Arktos Projectmodel: planmatig en resultaatgericht. Actieve vorming: leefwereld, actief, participatie en leerkansen. Individuele aandacht / Individuele Begeleiding. Hecht Partnerschap.

Kwetsbaarheid bij jongeren Visie op maatschappelijk kwetsbare jongeren Kern van de theorie Maatschappelijk kwetsbare jongeren Doorbreken van maatschappelijke kwetsbaarheid Rol en positie van Arktos

Actieve vorming Wat is actieve vorming? Actieve vorming is een methodiek die jongeren, vanuit hun betrokkenheid wil stimuleren tot het verwerven van kennis, houding en vaardigheden. Ervaringsleren en informeel leren zijn hierbij 2 gebruikte methoden.

Actieve vorming Hoe leren jongeren? Hoe leren jongeren? Belemmeringen voor leren Stimulatoren Experimenteren Faalangst en gewoonte Veiligheid en vrijheid Bekrachtiging Negatieve bekrachtiging Positieve bekrachtiging Imitatie van modellen Slecht rolmodel Goed modelgedrag Inzicht Onwetendheid Inefficiënte denkstijlen Duiding

Actieve vorming Het bieden van veiligheid Wat is veiligheid? Het belang van veiligheid Hoe kan je zorgen voor de noodzakelijke veiligheid? Fysieke veiligheid Mentale en psychologische veiligheid tijdens de vorming Mentale en psychologische veiligheid in de groep Je veiligheid als begeleider

Actieve vorming Het bieden van vrijheid Keuzevrijheid Inspraak Voorbereiding van de vorming Tussentijdse evaluaties Verantwoordelijkheid

Actieve vorming Bekrachtigen en feedback Aanbieden succeservaringen Positief herkaderen Non-verbale aanmoedigingen Door het leuk te maken Kleine stapjes = zichtbare vooruitgang Door het consequent geven van goede feedback

Actieve vorming Goed modelgedrag stellen Sociale leertheorie Verwerven Uitvoeren Begeleider als model Demonstraties Meedoen Individueel Altijd Sociaal gedrag Evaluaties/democratisch

Actieve vorming Inzicht bieden door duiding Onwetendheid belemmert verandering Inzicht bieden in de doelstellingen van de activiteit. Inzicht bieden in het belang van de doelstellingen: waarom leren we? Inzicht bieden in de opbouw van de activiteit: hoe zullen we leren? Denkstijlen die verandering belemmeren Reducerend denken (één oorzaak, één antwoord) Generaliserend denken (te sterk veralgemenen) Foute attributies (verkeerd oorzakelijk denken) Belemmerende combinatie

Filmpje JWNS

WWW.ARKTOS.BE