Consensus based onderzoek dramatherapie bij angststoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Gedragsproblemen
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Onderzoek.
Stemmingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking: gedragstherapeutische invalshoeken. Gert Tharner, klinisch psycholoog en gedragstherapeut/supervisor.
Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Angst en angststoornissen
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Angststoornis.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
John HorowitzRoosmarijn Horowitz Klinisch psycholoogHBO docent in HRM UU en UvA Deeltijd student psychologie, Leiden 16 februari 2012 SPS NIP GGZ.
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
Angststoornissen 19 januari 2009 Yvonne Bijl.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Kenmerken, oorzaken, behandeling
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Een integratief perspectief
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Dr. S. van Hooren Lector KenVaK
Mindfulness.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Dossier Empowerment.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Goede voorbereiding is het halve werk
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Groep 3: Maarten Buiter Mark de Groot
Psychosociale begeleiding bij kanker
Anke Snoek Elske Wits, Wim Meulders & Dike van de Mheen
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Angststoornissen 1.
Afstuderen Woensdag
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Hoofdstuk 13: Angst en angststoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Verpleegkundig redeneren
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Methodiek: Plancyclus
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedragsproblemen en stoornissen
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
Angststoornissen en hypochondrie
Kortdurende dynamische psychotherapie
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Verschillende probleemgedragingen
Introductie Casuïstiek trauma? Ervaringen in de praktijk?
Gedragsproblemen en stoornissen
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Consensus based onderzoek dramatherapie bij angststoornissen Liesbeth Doomen 2011

Inleiding Ontwikkelingsonderzoek uit 2005 Voorgestelde Fasenindeling Emunah Smeijsters: ontwikkelingsonderzoek –consensus based– effectstudie Practice based evidence – bottum up Evidence based practice – top down Ervaringskennis van professionals expliciteren, systematiseren en ontwikkelen tot best practices

Vraagstelling hoe ziet een consensus based document eruit voor dramatherapie met angststoornissen ? Subvragen: Welke dramatherapeuten – angststoornissen? Welke behandelingsvisie is actueel? Hoe zien behandelproducten er uit voor specifieke angstgroepen? - Hoe bereiken we consensus?

Doelstelling Het ontwikkelen van een breed gedragen dramatherapeutische methode specifiek voor angststoornissen in de vorm van een consensus based document Subdoelstellingen: - behandelingsvisies - behandelproducten - procesbeschrijvingen - handboek

Onderzoeksmethode sleutelwoorden: beschrijvend kwalitatief toetsend actieonderzoek 1e inventarisatieronde: werving kerngroep - 8 dramatherapeuten Overwaal, GGZ Meerkanten, Sinaï Centrum, GGZ Mediant, GGZ Buiten amstel, PAAZ interviews ahv vragenlijst eerste data-analyse bestuderen literatuur

Dataverzamelingstechnieken 2e ronde - beschrijving interventies: diepte interviews participerende observatie DVD’s van opgenomen sessies sessieverslagen therapeuten literatuurstudie Delphironde met kerngroep – feedback op document

Wat zijn angststoornissen Gezonde angst: gevaar reëel Irreëele angst: - bang voor je eigen angstgevoelens - vermijding, vlucht en veiligheidsgedrag Korte termijn: opgelucht Lange termijn: - beperk je je vrijheid - vergroot je je angst

Verschillende angststoornissen Paniekstoornis met en zonder agorafobie Sociale fobie Dwangstoornis Gegeneraliseerde angststoornis Posttraumatische stress-stoornis PTSS Hypochondrie MDR multidisciplinaire richtlijn voor angststoornissen

Algemene Behandeling Exposure therapie - angsthiërarchie Behandelingsvisies: - Cognitieve therapie CGT - Acceptatie commitment therapie ACT - Schemagerichte therapie SGT Sociotherapie Vaktherapie: psychomotorische therapie creatieve therapie

Probleemgedrag in drama - perfectionisme en controlebehoefte - faalangst, schaamte en schuldgevoel - lage frustratietolerantie - hoge verantwoordelijkheid - vermijding gevoelens - eigen grenzen overschrijden - extreme focus op zichzelf

Data-analyse Concept consensus based document Behandelproducten en procesbeschrijvingen Overeenkomsten en verschillen t.a.v - fasen indeling van Emunah - invloeden vanuit CGT/ACT/SGT - rationale/doelen/indicaties/interventies Concept consensus based document Feedback kerngroep Delphironde

Resultaten tav Emunah Fase 1 dramatisch spel Open groepen – sociale angst en paniek Veilige, speelse omgeving Spelplezier, spontaniteit, interactie Gestructureerde interactiespelen Interventies: - bewerking probleemgedrag - uitnodigend, meespelen, enthousiasme - structuur en veiligheid

Fase 2 scènewerk Fictieve rollen distantie Rol is verhullend, toestemming om anders te mogen zijn Behoeftes en gevoelens exploreren Spontaan verbanden leggen van de rol naar het persoonlijke leven bv. Therapeutische toneelgroep-Overwaal bv. Goede opstart bij sociale angst en paniek, minder toegepast bij dwang

Fase 3 Rollenspel Dwangcliënten/gesloten groep Open groepen: Verschuiving fictie naar realiteit Actuele situaties uit het eigen leven Experimenteren conflicten en relaties Herkenbare groepsthema’s: boosheid, perfectionisme, faalangst, assertiviteit Roos van Leary, schemagerichte technieken Focus op zichzelf èn de ander

Fase 4 Psychodrama Thema’s uit het verleden komen als verdrongen materiaal uit het onbewuste Cliënten in staat zijn – intense emoties die losgemaakt worden te verdragen Verwerking van pijnlijke emoties bv. PTSS (Sinaï, Overwaal, GGZ instellingen) Bewerking van negatief zelfbeeld Individu staat centraal in de groep

Fase 5 Afronding Integratie en stabilisatie van verworvenheden Rituelen om afscheid te nemen Fasen overlappen elkaar en lopen in elkaar over. Fasen zijn geen voorschriften maar richtlijnen.

Consensus based document Rationale Gevoelens leren verdragen en accepteren, en bewust opzoeken via exposure in drama (doen alsof) ACT/DT Negatieve cognities bewerken tot positieve cognitie CGT/SGT Uitbreiden gedragsrepertoire empowerment DT

Rol van therapeute Therapeute ondersteunt en stimuleert cliënten eigen verantwoordelijkheid te nemen en zelf keuzes te leren maken helpt stil te staan bij gevoelens en situaties die tot dan toe vermeden werden. maakt weerstandsgedrag bespreekbaar en daagt de cliënten uit risico’s te nemen. uitnodigend maar ook confronterend.

Kwalitatieve toetsing Triangulatie Cliënt Dramath. Psychoth.  Vragenlijst: ervaringen delen - gevoelens accepteren en uiten inzicht in cognitieve – en gedragspatronen alternatief gedrag ontwikkelen Beeld waardering dramatherapie

Activiteiten Fase 1 dramatisch spel: groepsinteractiespelen bewegingsspelen expressieopdrachten Fase 2 scènewerk: fictieve rollenspelen djabbertalk sculpting lievelingsrollen: Tuender impro/theatersport elementen Woudenberg: vuur,water,lucht,aarde begeleid toneel film

Activiteiten Fase 3 rollenspel realistische rollenspelen angst –en spanningsmeter invullen forumtheater Boal conflicthantering terugspeeltheater schemagerichte technieken als historische toets en rechtbankspel Fase 4 psychodrama psychodramatechnieken rol dubbelen, rol verwisselen levensscenario Fase 5 afronding rituelen sociogram symbolen

Conclusie Overkoepelend Behandelproduct Fasenindeling Emunah bruikbare richtlijn Vergelijkbaar angsthiërarchie fase 1 makkelijker dan fase 3 of 4 Handboek wat tot de verbeelding spreekt Inspiratie spelvormen CGT/ACT/SGT Basis voor effectstudie