Eindwerk Vlas Stomaverpleegkundige 2004 Coudyser Tamara

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
STOMADOSSIER AZ NIKOLAAS.
Sollicitatiegesprek.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Welkom 1.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Lesbrief Arbeidsmarkt
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Gezonde Relaties
Als God trouw is ….
Blok 2 les 1.
Implementatie van het 4C-ID-model
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Boekbespreking Gemaakt door: Jeroen en Milan
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
De kracht van de ervaring
De ondersteuning van de huisarts bij zorg voor psychische problemen
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
OVERZICHT Het onderzoek Informatie in de beginsituatie
Wat willen we vandaag doen?
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
INFO AVOND OUDERS VAN NIEUWE LEDEN. Agenda 1.Welkom / Even voorstellen 2.Leeftijd categorieën en trainingen 3.Begeleiding 4. Wat als je lid wordt! 5.Vrijwilligers.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Gedragsveranderingen bij dementie
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Communicatie met ouders
Feedback op het best-practice document
Hervorming langdurige zorg
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Marktonderzoek profiel ‘Medical Management Assistant’ Eindwerk Alliet Liesbeth 3BFV Coussens Jana3BAF De Bruyne Melissa3OFM Deketele Sabien3BFV Everaert.
De kerkdienst als brandpunt van de gemeente De kerkdienst als soort herhaling van Exodus 19: God ontmoet zijn volk.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Nina de Rooij Frank Roorda Angela van den Berg Myrte Cornelissen
1 of 15 Vancraesbeek Steven 30 september of 15 Geschiedenis 1997 samenwerking tss 2 verpleegkundigen Geen contract Geen juridische structuur 2011.
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Demoralisatie A.V. Schellinger. Demoralisatie Bij demoralisatie spelen –Ontmoediging –Schaamte –Angst –Schuldgevoelens.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Thuisverpleging: Verbreding-stage
transmuraal PALLIATIEF ADVIES TEAM
Thuisverpleging: Verbreding-stage
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Transcript van de presentatie:

Wisselwerking tussen de ziekenhuizen en thuisverpleging betreffende stomazorg Eindwerk Vlas Stomaverpleegkundige 2004 Coudyser Tamara Deruytter Sabrine

Inleiding Wie zijn wij? Werkveld en ervaring Indeling eindwerk Theorie Praktijk (interview stomavpk in zh) Conclusies

Hoofdstuk 1: Hoe het in theorie zou moeten

1. Eerste contact met thuisverpleging best contact met thuisverpleging enkele dagen vooraf Geen verrassingen voor patient of thuisverpleegster

2. Materiaal 3. Papieren Minimum voor drie dagen Thuisverpleging heeft normaal geen stomamateriaal bij zich 3. Papieren - voorschrift geneesheer met soort stoma, zorg, begindatum, einddatum + handtekening en stempel

4. Communicatiemanieren met tvp Ontslagbrief Vlasboekje 5. Welke info kan nog nuttig zijn voor tvp - Telefoonnummer contactpersoon zh

6. Zelfredzaamheid van de patient patient zoveel zelf laten instaan voor de verzorging en feedback naar ziekenhuis betreffende de evolutie 7. Opvolging van de patient Zowel door ziekenhuis als tvp, feedback Zowel psychologisch als fysische beleving

Hoofdstuk 2: Hoe verloopt het in de praktijk?

10 vragen aan stomaverpleegkundigen in het ziekenhuis 1. Wanneer ontstaat het eerste contact met thuisverpleging 2. Wat krijgt patient mee en hoeveel? 3. Hoe gebeurt de opvolging na ontslag?

4.Welke zijn de verwachtingen naar de thuisverpleging toe? 5. Welke zijn de mogelijke communicatiemanieren? 6.Hoe wordt de patient voorbereid op ontslag?

7. Welke zijn de mogelijkheden tot samenwerking bij probleemstomata? 8. Wat kan patient zelf bij ontslag? (zelfredzaamheid) 9. Welke info heeft de patient gekregen?

10. Wat zouden de stomaverpleegkundigen uit het ziekenhuis graag zien verbeteren betreffende communicatie met thuisverpleging.

Hoofdstuk 3. Conclusies

er loopt heel wat verkeerd steeds kortere hospitalisatie waardoor taken verschoven naar de thuisverpleegkundige niet mogelijk zonder voldoende info niet mogelijk zonder voldoende materiaal en de nodige papieren gebrek aan materiaalkennis door groot materiaal aanbod vandaar meer gespecialiseerde stomaverpleegkundigen in de thuiszorg

voldoende wil tot samenwerking maar dikwijls moeilijk door onbekendheid van de stomaverpleegkundigen meer samenwerking bij opvolging van patient meer uniformiteit bij ontslag

Enkel bij uniformiteit en goede samenwerking tussen de verschillende diensten kunnen wij de patient optimaal begeleiden in het dragen van zijn stoma zowel psychisch als fysisch. Want stomazorg is meer dan het veranderen van een zakje en het aanbrengen van een nieuwe plaat. Wij denken dat dit voor alle verpleegkundigen die met stomapatienten bezig zijn het ultieme doel is.

DE STOMAPATIENT STAAT IMMERS CENTRAAL !!!

Dank u voor uw aandacht !!!