Hofam Module Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Het maken van een presentatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Ingenieursvaardigheden
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Workshop opstellen adviesrapport
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
MedMec01-2 Les schema per week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Module Communicatie 3de dag
Vergaderen.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Het onderzoeksverslag
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
SET schrijfvaardigheid H5
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De betogende voordracht
Project English BOL niveau 4.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Hofam Module Communicatie

Programma 1e dag Introductie en kennismaking Schriftelijk rapporteren Presenteren Collegiale Consultatie Opdrachten bespreken

Programma 2e dag in CC-groep Verloop consultaties Feedback Bespreking opdracht schriftelijk rapporteren Presentaties door studenten Verbeterpunten presentaties Afsluiting (Blik vooruit naar dag 3)

Programma 3e dag Verloop consultaties Het maken van een plan van aanpak + analyseren probleemstellingen Debatteren / stellingen verdedigen Moeilijke presentaties – tips Impact en overtuigingskracht Afsluitende feedback aan elkaar

Selfmanagement-cyclus

Programma 1e dag Introductie en kennismaking Schriftelijk rapporteren Presenteren Collegiale Consultatie Opdrachten bespreken

Richtlijnen HOFAM afstudeerscriptie Doel Probleemstelling Inhoud scriptie Uitwerken van probleemstelling

Procedure afstudeerscriptie Plan van aanpak (tijdig, goedkeuring nodig, vormt uitgangspunt) Begeleiding (per consultatiegroep, datum afstuderen vastgesteld, “verdedigbaar”) Beoordeling scriptie a.d.h.v. criteria (zie volg sheet) Mondeling examen (46-60 min pp, per cc-groep, 1ste vragensteller)

Beoordelingscriteria Niveau Actualiteit Controllerfunctie Aspecten HOFAM-opleiding (min 2 modules) Probleemstelling, analyse en oplossing 20-30 blz inclusief bijlagen Managementsamenvatting Lay-out en leesbaarheid Zelfstandigheid / eigen mening

Het schrijfproces in stappen en activiteiten

Probleemstructuur Wat is het probleem? Waarom is het een probleem en voor wie? Wat zijn de mogelijke oorzaken? Wat zijn de mogelijke oplossingen? Welke oplossing verdient de voorkeur? Wat kan of moet er (dus) gedaan worden?

Helder schrijven in 7 lessen 1. Schrijf in de actieve vorm 2. Vervang voorzetselconstructies door voorzetsels 3. Laat werkwoorden werken 4. Varieer de zinslengte 5. Schrijf wat u bedoelt 6. Werk met beelden 7. Schrijf in verzorgde spreektaal

Voor wie schrijf je?

Zoals het niet moet Er is nog weinig onderzoek dat psychologische testjes van automatische processen die in dit hoofdstuk besproken zijn in verband brengt met hersenactiviteit in emotionele systemen die niet direct toegankelijk zijn voor introspectie, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend, zoals het onderzoek dat eerder genoemd is waarin iemands score op een etnische IAT sterk bleek samen te hangen met de activiteit van de amygdala in reactie op zwarte gezichten.

Programma 1e dag Introductie en kennismaking Schriftelijk rapporteren Presenteren Collegiale Consultatie Opdrachten bespreken

Voordelen van presenteren Onduidelijkheden meteen verhelderen Meteen inzicht in effect boodschap Mogelijkheid tot sturen en bijsturen Gehoor actief betrekken Soms meteen beslissingen nemen

Mogelijke nadelen van presenteren Is éénmalig Risico spontaan woordgebruik Kans om een slecht figuur te slaan Krijg je iedereen bij elkaar? Groep tegen presentator

Doelen met presenteren Vaak gemengde doelstelling Informatief Expressief, goed overkomen Relatie opbouwen of relatie verbeteren Gedragsverandering Meningsvorming beïnvloeden

Effectieve openingen Doel en onderwerp noemen Uitdaging of verrassing Statistieken of grafiek Retorische vraag Citaat of anekdote Vragen stellen aan publiek

Verkeerde openingen Verontschuldigingen Politiek gekleurde of anderszins riskante opmerking Universele (saaie) opening Irrelevante opening Flauwe grappen

Het kop-romp-staart model Begin, doel inleiding, overzicht Romp (feitelijk verhaal, kern) Staart Samenvatting Conclusies Vervolg en eventuele opdracht

Presentatie-oefening Groepjes van 3 Ieder geeft een bedrijfspresentatie van 5 min. 5 min voorbereiding 5 min feedback/nabespreking Verplichte onderdelen: Opening Inleiding (doel/inhoud/structuur/verwachtingen tav publiek) Kop/romp/staart

Programma 1e dag Introductie en kennismaking Schriftelijk rapporteren Presenteren Collegiale Consultatie Opdrachten bespreken

Collegiale Consultatie toepassingen Binnen de modules Handige snelle methode Groepjes constant Voor verdieping stof Praktijksituaties bespreken Buiten de modules Geregelde sessies! Voor nog meer praktijkbesprekingen Voorbereiding op brede beroepspraktijk

Collegiale Consultatie Adviseren bij werkproblemen Op gelijke voet – geen hiërarchie Gericht op eigen functioneren of eigen keuzes Geen bindende adviezen, inbrenger kiest Zo veel mogelijk gedragsalternatieven Inbrenger stelt duidelijke vraag Gefaseerd proces

Collegiale Consultatie Fasering Introductie werkprobleem Korte informatieve vragen + antwoorden Bedenktijd: “Wat is de kern?” In stilte formuleren van adviezen Om de beurt adviezen verwoorden (inbrenger luistert en stelt ev. Vragen) Inbrenger reageert inhoudelijk (facultatief: discussie over elkaars adviezen)

Model/Fasering Probleeminbrenger uitleg probleem (1.) vragenronde (2.) Adviseurs bedenktijd (3.) (gespreksleider?) formuleren adviezen (4.) reactie P (5.) Probleeminbrenger P 2 3 1 4 A3 A4 A1 A2 P

Bespreekpunten (10 min.) Uitwisselen contactgegevens Frequentie CC-bijeenkomsten Plaats, tijd Beurten Voorinformatie?

Enkele valkuilen Geen echt probleem Probleem veralgemeniseren In 10 sec …………… Niet openstaan voor adviezen Geen of onbekwame gespreksleider Enkele valkuilen

Programma 1e dag Introductie en kennismaking Schriftelijk rapporteren Presenteren Collegiale Consultatie Opdrachten bespreken

Opdrachten voor volgende keer Lees deel 1 van het boek “de scriptie supporter”. Maak een paper van max. 4 blz. over een (financieel) probleem van je afdeling. Bereid een presentatie voor van max. 10 min. over dit paper. Lees en becommentarieer de papers van de overige leden van je cc-groep.

Programma 3e dag Het maken van een scriptie-ontwerp (plan van aanpak, analyseren probleemstellingen) Indicatoren Impact en overtuigingskracht Fragmenten debat na gem.raads verkiezing Debatteren / stellingen verdedigen Moeilijke presentaties – tips Feedback in CC-groep Oefeningen impact en overtuigingskracht

Groep Probleemstelling Opzet Groep Probleemstelling Groep Commentaar Formulering Structuur Relevantie Kracht/zwakte Kwaliteit van inhoud en vorm feedback Kwaliteit Verdediging Groep Jury

Procedure Toelichting Flaps in plusminus 5 minuten Commentaargroep mag daarbij vragen stellen Bezinning op commentaar dat je gaat geven Bespreking per Probleemstelling in 15 minuten (tussen probleemeigenaar en commentaargroep) Jury geeft oordeel in 5 minuten over kwaliteit verdediging en feedback Stap 3 en 4 herhalen per consultatiegroep met telkens wisselende commentaargroep en jury

Beoordelingscriteria Niveau Actualiteit Aansluitend bij controllerfunctie Zinvol voor de eigen organisatie Aspecten HOFAM-opleiding (2 modules!) Analyse en oplossing (Managementsamenvatting) (Lay-out en leesbaarheid) Zelfstandigheid / eigen mening

Aanbevelingen goede probleemstelling Liefst met vraagteken Haalbaar / Beantwoordbaar Relevant Ondubbelzinnig / concreet Bondigheid (eventueel nuanceren in deelvragen)

Impact - indicatoren Representatieve indruk Handelen conform rol Makkelijk contact leggen Rustig en zelfverzekerd Beleefd

Overtuigingskracht - indicatoren Aansprekende argumenten kiezen Enthousiast en beslist Heeft er plezier in Doseert argumenten Kiest juiste moment

De controller is de uitvoerder van het beleid van de directie Stelling 1 De controller is de uitvoerder van het beleid van de directie

Debatteren Zakelijke versus emotionele argumenten Hoeveelheid argumenten Volgorde argumenten (eerst sterke?) Is herhalen van je boodschap effectief? Ingaan op de argumenten van de ander of niet? Begrip tonen voor standpunt van de ander? Eénzijdige of tweezijdige argumentatie= Vragen om onderbouwing

Creatief boekhouden is een must voor elke controller Stelling 2 Creatief boekhouden is een must voor elke controller

Feedback-tips Beschrijf gedrag Vraag of het herkend wordt Geef aan wat het effect is Geef een alternatief + verwacht effect Vraag om een reactie